לאחר שהותקף על ידי יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, השיב הבוקר (חמישי) הפרויקטור, פרופ' רוני גמזו, לביקורת נגדו, ואמר בראיון בגלי צה"ל: "יש התעסקות אובססיבית באומן, יו"ר הקואליציה עושה מאמצים להטיס אותם, אני רוצה שיו"ר הקואליציה יעשה מאמצים להורדת התחלואה". בתוך כך, הוא התייחס גם למכתב ששלח לנשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, והודה כי הוא היה "חריג", אך הסביר: "מה לעשות? אני צריך לעשות מעשים חריגים כדי להוריד את התחלואה".

נותנים לך לעבוד?
"פה ושם מקשים, לא מבינים את גודל האירוע, לא מבינים שלכל אחד יש תפקיד באירוע הזה. זה אירוע מורכב, כל אחד צריך לבצע את תפקידו. כולם צריכים להיות מכוונים אך ורק להורדת התחלואה". 

אתה קצת עצבני הבוקר?
"תקשיב, שמעתי את הסיקור שלכם, גם לאחר המכתב שלי לנשיא אוקראינה, שאני מבין שהוא היה חריג, אבל מה לעשות? אני צריך לעשות מעשים חריגים כד להוריד את התחלואה. ואני לא רוצה לדבר על שר כזה או שר אחר, אני מדבר על הרוח, והרוח היא שעולם כמנהגו נוהג. כל אחד מבין שיש בעיה במדינת ישראל, אבל יש פרויקטור, יש משרד בריאות, יש מנכ"ל משרד הבריאות - זו בעיה שלהם. לא, זו בעיה של כולנו, לכולם יש מה לעשות. יש המון עבודה בכל המגזרים". 

ח"כ זוהר אמר שאתה עסוק בדיבורים במקום בעבודה. ציפית לגיבוי נחרץ יותר מנתניהו?
"לא. רה"מ מתעסק בסוגיה לעומק ונכנס לכל הפרטים. הוא נותן את כל העזרה שלו, אבל כן - אני לא מרגיש את זה מכולם. ההתעסקות האובססיבית הזו שחייבים להטיס אותם. יו"ר הקואליציה עושה מאמצים להטיס אותם, אני רוצה שיו"ר הקואליציה יעשה מאמצים להורדת התחלואה".

מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"אני חושב שאפשר וצריך לעשות מאמצים", הוסיף גמזו. "פיקוד העורף קיבל ממני את הכיוון והמשימה להקים את קטיעת השרשרת וגם לצרף את ראשי הרשויות המקומיות, והם בעניין. הייתי באום אל פחם, ראיתי את בעיית החתונות, וגם כאן אני אומר לחברה הערבית - תגידו, השתגעתם?".

משהו כרגע לא עובד.
"כולם סופרים את המספר הסופי. יש ירידה והכלה באוכלוסייה החרדית. כולם עובדים מאוד קשה, גם בתוך הרשויות המקומיות, גם בפיקוד העורף. אני רואה שם שיפור והבנה. נכון, יש אתגר לאחר שכולם חזרו ללימודים. באוכלוסייה הכללית יש המשך ירידה, אבל למול זה עלייה של 300 מקרים ביממה באוכלוסייה הערבית. זה מאוד מטריד, הם ממשיכים עם החתונות". 

גמזו גם הודה כי "לפעמים עוברת בי המחשבה לעזוב את זה ולעביר את זה למישהו אחר, אני מזכיר לכולם שאני בלי כתב מינוי, אבל מי ייקח את זה? מי שמכיר אותי יודע שאני עקשן, אני נחוש, אני לוקח תפקיד ורוצה לעשות אותו עד הסוף. כשאני רואה שיש ירידות וקשיים זה לא מחזיר אותי אחורה ולא גורם לי להחזיר את המפתחות. מה שמטריד אותי זה הרוח של המדינה, חברי הכנסת, המשטרה, האזרחים. אני רוצה לראות החזרה של המסכות, הקטנה של ההתקהלויות, יש לנו שנת לימודים לפתוח. אני רוצה לראות שמירת מרחק והרבה יותר משמעת, ובסוף אני רוצה ניהול מכל גורם במדינה". 

את דבריו חתם באומרו: "הגלגלים שלי נוסעים על אף המקלות. יש לי סמכות טבעית ואנשים מקבלים את דעתי המקצועית. אני לא מחכה לכתב סמכויות ולא רוצה שהממשלה תדון בהן. צריך להבין שצריך לסייע לנו". 

פרופ' רוני גמזו בוועידת ה-OECD של מעריב