האם אנחנו בדרך לסגר נוסף? פרופ' נחמן אש, חבר סגל בכיר במחלקה לניהול רפואי באוניברסיטת אריאל ולשעבר קצין רפואה ראשי, שוחח עם חברי הקבינט ברדיו 103FM, אלון בן דוד ורוני דניאל, והסביר כיצד לדעתו צריכה המדינה להמשיך את המאבק הלא פשוט בנגיף.

אלון: אנחנו באמת הולכים לסגר אם לא ינקטו צעדים?
"אין ספק בכך, אני חושב שמצב התחלואה הוא כזה שראינו עליית מדרגה השבוע, אם לא ננקוט בצעדים ולא ניקח בחשבון שאנחנו מתחילים לימודים עוד מעט, שעוד כמה ימים שיש את החגים שבאים אלינו עם ההתכנסויות סביב החגים - אין לי ספק שאם לא ננקוט באיזה שהם צעדים נראה עוד עליה בתחלואה עוד מדרגה ונהיה חייבים ליישם סגר".



נתניהו מסמן מטרה בדרך לחיסון לקורונה. צילום: לע"מ

אלון: שמענו את כל התחזיות שלמעט התחזית של איכילוב לא התממשו, אלפי חולים קשים ומונשמים. אין ספק שזו זה מחלה לא סימפטית שקוטלת בעיקר אנשים מבוגרים, אבל לא מאיימת על מערכת הבריאות.
"אני חושב שמערכת הבריאות יכולה להתמודד עם הרמה הזו של התחלואה, אבל יש לזה השלכות לרמה כזו של תחלואה כמו שאנחנו נמצאים היום – על התפקוד היום-יומי של המשק, היכולת שלנו להיפתח למדינות אחרות. אנחנו מאוד מוגבלים כיום, אני לא חושב שזה מצב רצוי להישאר ברמת התחלואה הזאת, ואם לדבר על זה שיהיו יותר חולים? אז וודאי שזה לא מצב רצוי למדינה. לכן בלי להתייחס לעניין של אם מערכת הבריאות תקרוס, אני מקווה ומאמין שהיא לא תקרוס. אני חושב שאין ספק שכולנו רוצים שרמת התחלואה תרד ונוכל יותר לחזור לחיים נורמליים".

רוני: מה צריך לעשות? אני רואה את פרופ' גמזו מתרוצץ ממקום למקום, לא מקשיבים להמלצותיו ואני לא יודע אם אפשר לקבל ולבצע החלטתו. מה נכון וצריך לעשות כעת?
"פרופ' גמזו הגיע עם תכנית מאתגרת, רמזורים, שאומרת בואו נתמקד באזורים בהם יש תחלואה יותר גבוהה ועל ידי כך נוכל להוריד את התחלואה. אני חושב שדבר ראשון צריך לקבל את התוכנית ולהתחיל ליישם אותה בצורה מיידית, כל ההתמהמהות בקבלת ההחלטות רק מחמירה את המצב. כרגע עושים יותר בדיקות מנסים לשפר את החקירה האפידמיולוגיות אבל לא עושים מספיק, לא עושים מהר ואין תחושה של חירום, יש תחושה של אנחנו מתנהלים עם זה".

רוני: פוליטיקה מנצחת את הרפואה?
"וודאי, בגדול. אני לא חושב שהיא מנצחת את הרפואה אלא את ההתמודדות עם המגפה בהיבטים השונים, גם את הכלכלה והכול".

אלון: אנחנו מסתכלים על שבדיה וניו זילנד, צעדים הפוכים והמדינות מגיעות בסופו של דבר לתוצאות דומות. חצי שנה עברה, יש מתכון מנצח להתמודדות?
"אני לא חושב שיש מתכון מנצח ,אתה צודק שיש צורות שונות של התמודדות. אני חושב שזה קשור מאוד באופי של המדינה ומערכת הבריאות באותה מדינה, אנחנו צריכים למצוא את המתכון המנצח עבורנו, בלי שיהיה מחיר גדול של הכלכלה והחיים השוטפים במדינה. זה מה שפרופ' גמזו מנסה לעשות, למצוא מתכון כזה, אני חושב שצריך לנסות אותו. אני לא משוכנע במאה אחוז שזה יצליח בדרך הזו, ואם זה לא יצליח נצטרך לחזור לדרכים שהתמודדנו בגל הראשון – סגר. אני חושב שאנחנו צריכים לנסות את המתכון הזה, לראות שאנחנו יכולים להוריד את התחלואה לרמה סבירה יותר. יכול להיות שזה יהיה המתכון המנצח מבחינתנו".


רוני: אני שומע את גמזו, נדמה שהוא על סף לזרוק את המפתחות.
"האתגר שלו מאוד גדול בעיקר בהקשר של ההתמודדות עם הפוליטיקה. אני מקווה מאוד שהוא לא יעשה את זה, הוא איש חזק, אני מכיר אותו היטב. הוא על עצמו אמר שיש לו עור של פיל, אני יכול להצטרף לזה".

רוני: גם לפיל בסוף כואב
"אין ספק שאם הוא יראה שבכול מקום הוא חסום והוא לא יכול לעשות שום דבר, אין לי ספק שהוא ישים את המפתחות. אבל אני מקווה שזה לא יקרה ,אני מקווה שכולם יתעשתו ויבינו שזו הדרך היחידה שאפשר למצוא איזה שהוא מוצא שהוא לא סגר".

אלון: עליה בתחלואה זה פונקציה של מספר בדיקות. נכון לבדוק בהיקפים כאלה? או ללכת על חיסון עדר?
"אנחנו נמצאים בשלב שאנחנו צריכים לעשות בדיקות, לאתר את החולים ולנסות להוריד את התחלואה. העניין הוא, זה גובה הלבות. אנחנו צריכים לשמר על גובה להבות יותר קטן, אם ננקוט בשיטה שבאמת שבדיה ניסתה להתמודד בצורה הזאת, יש לזה מחיר גדול לפחות לתקופת זמן מסוימת. יכול להיות שבטווח הארוך האוכלוסייה נהיית חסינה והתחלואה תרד גם ככה. אבל אני לא חושב שאנחנו מוכנים כחברה לשלם את המחיר בטווח הקצר של רמת תחלואה הרבה יותר גבוהה".


רוני: כל סיפור אומן, כל החישובים הפוליטיים, יכול להיות שזה יביא לנו קורונה בהיקף עצום כל הנסיעה המתוכננת בחגים?
"בוודאי, אני חושב שזה טעות חמורה לעשות את הדבר הזה. אני מופתע מהמנהיגות של החסידות שלא מבינה שמדובר פה בפיקוח נפש. הרי זה ברור שאם תהיה נסיעה המונית לאומן יהיו חולים, אפשר להתווכח אם יהיו הרבה מאוד או הרבה אבל יהיו חולים. יהיו אנשים שישלמו בחייהם על הנסיעה הזו, או אנשים שנסעו או בני משפחתם או אנשים בסביבתם".

רוני: באומן הצפיפות גדולה יותר מאשר בהפגנות?
"אני חושב שגם ההתנהגות שם וגם העובדה שגם התחלואה באוקראינה היא גבוהה. הפגנות זה דבר בסיסי מאוד בזכויות האזרח בדמוקרטיה, ולדחות בשנה את הנסיעה לאומן זה דבר אפשרי, והמחיר שלו לא כזה גבוה. אני חושב, זה בתפיסה שלי. צריך לשכנע גם את החסידות שזה כך, אני חושב שאפשר לשכנע אותם שמדובר בשנה אחת לא לקיים את המצווה הזאת לטובת פיקוח נפש. זה נראה לי מובן מאליו".

אלון: ראש השנה בסגר?
"החשש שלי שכן, אני מקווה מאוד שלא".