המשבר הכלכלי מחריף? שר האוצר, ישראל כץ, נפגש היום (חמישי) עם נציגי המגזר העסקי, על מנת לדון בהשלכות האפשרות לסגר בתקופת החגים על בעלי העסקים העצמאיים. בין המשתתפים בפגישה נמנו: יו"ר לשכת יועצי המס', ירון גינדי, נציגי התאחדות התעשיינים בישראל, וכמו כן - מנכ"ל איגוד המסעדנים, שי ברמן. ברמן, שהתארח בתוכנית "איפה הכסף" המשודרת ברדיו 103FM, מתח ביקורת חריפה על התמודדות הממשלה עם המשבר הכלכלי: "מבחינתו החמרה נוספת בהגבלות התפוסה או הנחייה על סגר - משמעותן זהה".

ליאת: עושים לכם הפרד ומשול אה? חלק מכניסים לישיבות חלק לא מכניסים לישיבות; אלון: אתה זומנת?
"אני זומנתי לפגישה הזאת, יש פגישות אחרות שאני לא מזומן אליהן, עזוב אנחנו נשאיר את הפוליטיקה לפוליטיקה. קראו לנו בעצם כדי לשמוע את דעתנו לפני ישיבת קבינט הקורונה".

אלון: לא הצליח לכם
"כפי הנראה שלא, אבל אנחנו כבר לא יכולים לדעת, בתור אחד שטעה בכל ההערכות שלו בחודשיים האחרונים, אז אני כבר לא מצפה לכלום. אבל בעצם משרד האוצר שמתנגד לסגר הביא איזשהי תוכנית חלופית שהוא מתכוון להציג היום בקבניט הקורונה, שמשמעותה החמרות נוספות, והמשמעות מבחינתנו היא שאנחנו לא יכולים בעצם לפעול על פי איזשהו מודל כלכלי סביר עם החמרות נוספות. מה שהדגשנו בפני השר היום בישיבה, שמבחינתנו, מה שאמרתי היום לשר בעצם זה שהחמרה נוספת בהגבלות התפוסה או סגר המשמעות מבחינתנו היא אותו דבר מכיוון שאנחנו לא יכולים לפעול על פי איזשהו מודל כלכלי סביר עם הגבלות נוספות על התפוסה. בסוף כדי להפעיל עסק צריך שיהיו בו אנשים, ואתה לא יכול להפעיל מסעדה של 100 או 200 איש עם 20 אנשים, זה לא כלכלי".

אלון: אבל אני חייב להגיד לך שי, אני עכבר מסעדות לא קטן. אני מסתובב במסעדות ולא יודע כל כך על מה אתה מדבר. כולם יושבים איפה שבא להם בגדול, עושים יעני קפסולות, אבל בתכלס זה לא כזה כמו שזה נראה - גם במחירים?
"אני אגיד לך משהו בעניין הזה - ב-15 במרץ אמרו לנו לסגור את העסקים שלנו. צייתנו כמו טטלה, כל העסקים היו סגורים, חתכנו כהוגן. גם כשפתחנו שמרנו מאוד על התקנות. אני חושב שככל שחלף הזמן נוצר משבר אמון אמיתי בין בעלי העסקים לבין הממשלה. אנחנו רואים איך מתקבלות ההחלטות, אנחנו מבינים שאנחנו קורבן פוליטי ושיש סיטואציה כזאת אתה יודע אני חלילה לא אומר לאנשים אף פעם לחרוג מההנחיות, אבל כשבן אדם מדמם והוא מרגיש שאף אחד לא שם עליו".

היערכות לפתיחת המסעדות (צילום: אבשלום ששוני)
היערכות לפתיחת המסעדות (צילום: אבשלום ששוני)

ליאת: השאלה האם שמים עליכם? האם שר האוצר הציג איזשהו מתווה לפיצוי?
"אז התשובה היא לא - אין תוכנית חדשה. שר האוצר בעצם הציג את התוכניות הקיימות והדגשנו בפניו את הכשלים המאוד מהותיים שקיימים בתוכניות שכרגע הן מונעות מהרבה עסקים לקבל פיצוי, או שהם מקבלים פיצוי באופן חלקי או שמוציאים להם את הנשמה עד שהם רואים את הכסף. אני מדבר איתך על עסקים שמחודש מרץ, יש הרבה כאלה אצלנו בתחום המסעדות, שבגלל כל מיני בעיות בתחום, שרשות המיסים לא מפצה אותנו".

אלון: עכשיו זה כבר ברור שבחודש הקרוב המסעדות בישראל עומדות להיות פחות או יותר סגורות, מה אתה אומר?
"כרגע, במצב העניינים הנוכחי, משמעותו הכלכלית של סגר תהיה דרסטית עבור הרבה מאוד עסקים, אפילו יותר מהסגר הראשון. להערכתנו סגר אפילו של שבועיים שלושה, יוביל לסגירה של יותר מ-2000 עסקים, ולהוצאתם לחל"ת או לפיטורים של מעל 25 אלף עובדים. זו המציאות וזה משהו שהממשלה אולי תיקח בחשבון, אולי לא".