"מערכת הבריאות מניפה דגל אדום": עיתונאי חדשות 13, נדב איל, התראיין היום (ראשון) בתכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM, והתייחס להחלטה על החלת מגבלות תנועה נרחבות וסגר כולל בתקופת החגים. השאלה היא מה המטרה של המהלך הזה - אולי אלו צעדים שנועדו כדי למנוע את קריסת מערכת הבריאות. הבעיות העיקריות הן בקרב אנשי הצוות, פחות ביכולת לבנות בתי חולים. זה דבר שישראל הייתה צריכה לעשות לפני שבועות", אמר איל.

קראתי ציוץ שלך הבוקר שאתה אומר שלכל אחד מהמגזרים, המסעדות, וכולי – יש את הטענות שלו, ולכן נמשיך לעלות במספרי הנדבקים והסגר הוא בשביל משמעת.
"לא חייבים לעשות סגר, כתבתי את זה גם. ההערכה שלי שהסיבה שבחרו ללכת על סגר זה כדי לגמור על האופציה הקצת יותר חלשה שנקראת ריסון מהודק, כי ככה זה עובד היום".

יסכמו על ריסון מהודק?
"להערכתי זה מה שיקרה, מלבד בערבי החג שם יהיה ממש עוצר של 500 מטר".

מה ההבדל בין סגר לריסון מהודק?
"תהיה יותר עבודה, זאת אומרת לא ישביתו את העבודה ל-20%. יכול להיות שאחרי שבועיים יחזירו לימודים עד כיתות נמוכות, יש כמה הבדלים בתוכנית אבל הסיפור הוא כזה. ברגע שהחליטו על צעד כלשהו, לא משנה מה היה הצעד הזה, התחיל מיד סוג של מיקוח כזה שעובר לוועדת הכנסת, לח"כ יפעת שאשא־ביטון ולממשלה, וכל  אחד מוחק את ההגבלות הארציות שהיו. במשך שבועות משרד הבריאות אומר 'אנחנו נאלץ להגיע לסגר אם לא נטיל מגבלות' וכל פעם הביאו מגבלות ולא הצליחו להביא הגבלה אחת".

קורונה - פעילות המשטרה במהלך ימי הסגר על בני ברק. צילום: דוברות המשטרה

זה בגלל קבוצות לחץ?
"כן, רק שזה לא מוצג כקבוצת לחץ אלא כניסיון 'להיטיב עם העם'. הם רק רוצים נתונים. למשל מנהלי חדרי הכושר, יש לנו נתונים, יש לנו מחקרים שאנשים בחלל סגור הרבה זמן ובמיוחד אם מתנשמים הרבה, יש לזה השלכות. יש לנו נתונים כל כך טובים שיש מחקרים שמראים איך יש יותר הדבקה בשיעור זומבה מאשר בשיעור יוגה בגלל הנשימות, אבל הם דורשים 'תראו לנו בדיוק איפה אדם נדבק'. אגב עד היום בתחום הביולוגי, אני יכול לזהות מאיפה כל אדם קיבל את מנת ההדבקה הוויראלית שלו?".

קורונה בישראל: בני ברק (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל: בני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

בטיסות נדבקים?
"יש עדויות להדבקה בטיסות, גם בסארס וגם בקוביד־19 אבל אין הרבה.  האמת היא שמטוסים החדשים ואל תשאלו אם אני יודע בוודאות שאלו המטוסים שטסים בהם פה, יש פילטרים כאלה".

אם הסגר מוריד את עקומת ההדבקה, אבל כשיוצאים ממנו היא חוזרת לקדמותה, אז מה צריך לעשות כדי לצאת מהדבר הזה ולהיות כמו שוודיה או טאיוואן?
"לגבי שוודיה, כדי להיות כמוהם צריך שימותו ששת אלפים איש. בגדול, השאלה מעולה כי המטרה של סגר זה כדי למנוע קריסה של מערכת הבריאות. אם גמזו ומשרד הבריאות ומנהלי בתי החולים לא היו אומרים שצריך לנקוט בצעדים האלה, אף אחד לא היה חושב שצריך ללכת אליהם. 

ברור לגמרי שמערכת הבריאות, ואני מצטט את גמזו, מניפה 'דגל אדום' באירוע הזה והמטרה היא למנוע את המצב. זה מה שאנשים לא מבינים, אם יש סף עומס למערכת בריאות אז אדם בן 61 שיש לו כאבים בחזה ויגיע למרכז הרפואי בני ציון בצפון, שהמנהל שלו הוציא לנו הודעה ביום שישי שהם על סף קריסה, הוא יגיע אבל לא יקבל טיפול שיכול למנוע ממנו נזק בגלל התקף לב".

אין אפשרות להשקיע כסף ולהקים בתי חולים מאולתרים, להוסיף תקנים ולחזק את המערכת במקום להרוס את הכלכלה?
"אני הבאתי את הדברים האלה של רוטשטיין בעצמי אתמול. אני חושב שהבעיות הן בעיקר אנשי צוות ופחות היכולת לבנות את בית החולים, וזה דברים שישראל הייתה צריכה לעשות לפני שבועות".

קורונה בישראל (צילום:  REUTERS/Amir Cohen)
קורונה בישראל (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

אנחנו כבר 7 חודשים באירוע הזה.
"יש מחלקות קורונה, אבל לא מספיק. יש היום אלף מאושפזים, זה לא מעט".

לגבי טאיוואן, שם שמים מסכות ונשמעים להוראות. פה כל אחד המציא את הגלגל.
"חבל שאת המודל הטאיוואני לא אימצו פה, אחרת היינו במקום אחר".