הוועדה לביקורת המדינה, בראשות ח"כ עפר שלח, התכנסה אתמול (רביעי) לדיון בנושא העומסים על המחלקות והחשש מקריסת בתי החולים בשל מגיפת הקורונה.

מנכ"ל בית החולים הדסה פרופ' זאב רוטשטיין אמר: "הסגר הוא ממש לא פתרון יעיל - אנחנו סוגרים בריאים וחולים ביחד. אחרי הסגר יהיה לנו מדביקי על חדשים".

מנהל בית החולים שערי צדק פרופ' עופר מרין אמר: "המדינה מפסידה מיליארדי שקלים מהסגר, אבל את הכסף להסבת חדר האוכל של בית החולים למחלקת קורונה עם 55 מיטות - אין".

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, דיווח לוועדה: "ישנן 41 מחלקות לטיפול בחולי קורונה, שכמעט כולן מחלקות פנימיות, מתוך 110 מחלקות פנימיות הקיימות בשגרה בבתי החולים בארץ. זה בוודאי פוגע באיכות הרפואה - משחררים יותר מהר ממיון, משך האשפוז
בבתי החולים התקצר. כאשר החורף יגיע, זה ייעשה באופן בוטה הרבה יותר".

מנהל בית החולים רמב"ם ד"ר מיכאל הלברטל מסר כי אתמול קלט בית החולים 17 מאושפזים. 83 חולים נפטרו ברמב"ם מתחילת המגיפה. "ממוצע גיל האשפוז כעת הוא 64, ובתחילת הקורונה - 59. הגיל הממוצע של החולים הקשים המונשמים הוא 50 - זו לא מחלה של זקנים".

ד"ר איתי פסח מבית החולים שיבא עדכן בדיון כי תחלואת הקורונה בבתי החולים בצפון מגיעה לסף הקיבולת שלה, ואי לכך בית החולים שיבא קלט אתמול 25 חולים מבית החולים רמב"ם.

יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח אמר: "אנחנו נכנסים לסגר של החגים, שאת נזקו אנו יודעים ואת תועלתו פחות. אין שום ציפייה שאמצעי הסגר יורידו את התחלואה. וכשאנו רואים את העומס בבתי החולים, יש את התחושה שעושים משהו רק בגלל שלא יודעים לעשות משהו אחר, ולא כי מישהו רואה בקצה פתרון. זהו מצב של קריסה שלטונית, שמדאיגה לא פחות מנתוני התחלואה".

בינתיים התחלואה נמשכת. עד עתה, נכון לאמש ב-23:30 אובחנו 170,465, בהם 46,081 חולים בפועל, מתוכם 549 במצב קשה ו-140 מונשמים. ביממה האחרונה נרשם שיא חדש של מקרים מאומתים כאשר אובחנו 5,510 מקרים חדשים. אמש נפטרו 13 חולים ובסך הכל מפרוץ המגפה נפטרו 1,165 חולים.

בתוך כך, דוח חדש של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה באמ"ן, אשר התפרסם אתמול, מצביע כי התפשטות הנגיף מתרחשת בכל הארץ - ולא רק אצל החרדים והערבים. "לצד רמות התחלואה הגבוהות המוכרות עד כה בשני מגזרים (ערבי וחרדי), בשבועות האחרונים קיימת עלייה ניכרת בתחלואה במגזר הכללי", נאמר בדוח. "עלייה זו באה לידי ביטוי הן באחוז החיוביים והן בכמות המאומתים החדשים".