ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיים הערב (חמישי) התייעצות טלפונית עם פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, שר הבריאות יולי אדלשטיין, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי וראש המל"ל מאיר בן שבת, בנושא הסגר בכללי שיחל מחר בשעה 14:00. נתניהו הוא זה שיזם את הדיון. שר הבריאות, יולי אדלשטיין, הביע תמיכה בהידוק הסגר.

נתניהו מסר עדכון לציבור ממעון ראש הממשלה בירושלים. לצד שר האוצר ישראל כ"ץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין. הפרויקטור גמזו לא השתתף בהצהרה, ומלשכתו נמסר: "הפרופ' גמזו לא ביטל את השתתפותו בשל חילוקי דעות, אלא בשל היותו בבידוד בתנאים שאינם מתאימים מבחינה טכנית".

נתניהו בהצהרה לתקשורת על סגר ראש השנה

"מוצאים את עצמנו לפני סגר שני מאז החלה המגפה. הסגר חשוב ומתבקש ובו נעמוד כולנו יחד. מיד אוסיף דברים. כשהייתי בוושינגטון עסקתי בכל רגע בקורונה עם מייק פנס בשיתוף פעולה חשוב בין ישראל לארה"ב בהיבט זה. עשינו היסטוריה - כוננו שני הסכמי שלום שיעמדו לדורות סוכנות אבו דאבי הודיע שתפתח סוכנות בישראל. פתחנו עידן של שלום במזרח התיכון. הינסיונות של איראן למנוע את הליך השלום לא יועילו. נפגע בכל מי שיפגע בנו ונפעל לשלום", פתח נתניהו את דבריו.

"עם הנחיתה בארץ הסתערתי על משימות הכלכלה והבריאות. אני מודיע על תכנית סיוע חדשה - מעניקים לשימור עובדים הלוואות בחסות המדינה, הכנסות קבועות לעסקים שנפגעו 25 אחוז ומעלה ונקצץ משכר הבכירים כי כולנו חייבים לשאת בנטל", המשיך.

"הכלכלה שלנו במצב טוב מכל כלכלות העולם. היינו מהמדינות הראשונות שהטילו סגר והיינו מהמדינות הראשונות שיצאו בזכות ההחלטות האלה הכלכלה שלנו נפגעה פחות מכל המדינות בעולם. הגל השני שהגיע מכה כמעט בכל מדינות אירופה. הן מטילות הגבלות וסגרים מקומיים - באוסטרליה הטילו סגר על ויקטוריה והשטח שלה גדול מישראל באופן משמעותי. כולן יגיעו בסופו של דבר להחלטה על סגר. מזכיר שאמרתי שזה יהיה אקורדיון. קבענו מראש שאחד הקריטריונים יהיה תלוי בדגל האדום של מערכת הבריאות. היא הניפה אותו בשבוע שעבר", הוסיף נתניהו.

"יש סגר ויש סגר - עשינו הכל לאזן בין בריאות לכלכלה. ביומיים האחרונים עלייה מדאיגה נוספת בכלכלה והמשך גידול של מספר החולים הקשים. בשיחה עם אדלשטיין וגמזו שאלתי האם המצב הזה מחייב אותנו להדק את המגבלות? שיחה עניינית ורציני. אני מעריך שבמצב התחלואה הזה וכפי שהמליצו רבים, אין ברירה אלא להחמיר הנחיות", המשיך.

עוד אמר נתניהו: "אדון עם חבריי בצורה עניינית, אבל לא אטיל סגר סתם על ישראל ולא אהסס להחמיר אם אדרש. החובה שלי כרה"מ היא לשמור על הבריאות והחיים שלכם. ואם יש עליה גאומטרית המצב מחייב, גם אחרי שהוספנו מיטות וכלי הנשמה, בסוף הצוותים לא יכולים לעמוד בקצב. כשמספר החולים יעלה תשאלו 'למה לא עשיתם?'. התפקיד של מנהיגים להסתכל קדימה ולשאול שאלות קשות גם כשלא רואים".

"הנחיות חשובות - לעטות מסכות ולמנוע התקהלויות עד שנשיג חיסון. ככל שמדינות עושות את זה, הן נדרשות פחות לצעדים קשים. כולם צריכים להתגייס למשימה הזו - חובה יותר מכל משימה. למען אלה שאנחנו אוהבים. חייב להגיד - אמרתי עד שיימצא החיסון. בשיחות שקיימתי עם מדינות, אני מאמין שמתקרבים לחיסון. ייקח כמה חודשים עד שנראה תוצאות. לא יכולתי לומר לפני כמה שבועות וחודשים. ימים של מאמץ לאומי. הבריאות והכלכלה בידיים שלנו. זמן לאחריות אישית וערבות הדדית - רק יחד ננצח את הקורונה בעזרת השם. שנה טובה ובריאה לכולכם", סיים נתניהו את דבריו.

לאחר מכן נשא דברים שר הבריאות, יולי אדלשטיין: "אנחנו עם נתוני תחלואה שמחייבים לעשות צעדים נוספים. אם ניקח את פתיחת שנת הלימודים, מאז ה-1 בספטמבר מעל 30 בתי ספר נסגרו לא כולל ערים אדומות. בעיצומה של המלחמה הלב שלי כואב על אנשי העסקים, הבתים וההורים, כמוני שלא שולחים את ילדיהם ללמוד. אם לא נעשה את הצעדים הדרושים הנגיף ימשיך להשתולל ויותר חולים קשים יגיעו לבתי החולים".

יולי אדלשטיין (צילום: משרד הבריאות)
יולי אדלשטיין (צילום: משרד הבריאות)

"זה המקום לומר מילה על הצוותים הרפואיים לומר תודה על עבודת קודש, וגם משלמים מחיר. לא רק של עייפות - כרגע 3,500 אנשי צוותים מבודדים ועוד 1,300 חולי קורונה. דמיינו איזה עומס נוסף זה יוצר. יש לנו שתי דרכים - או לחפש אפשרות להתחמק מההנחיות, או לשמור על הבריאות", הוסיף אדלשטיין.

"מן המצב הקשה אנחנו יכולים לצאת רק יחד, רק אם נזכור שהמאמץ הוא לאומי ולא שייך למגזר זה או אחר. במאבק הזה שומרים על עצמינו ושומרים זה על זה. אזרחים - אנחנו בפתח שנה חדשה, לא חושב שאי פעם ערב ראש השנה רציתי לברך בכוונה יותר חזרה את הברכה המסורתית תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה. שנה טובה", סיים אדלשטיין את דבריו.

במערכת הבריאות לא מודאגים מתנאי הסגר במהלך החג, אלא מהקלות בה ניתן להשיג אישור להגיע למקום העבודה. נתניהו מתכוון לכנס את הממשלה ביום שני לאישור התקנות המחמירות.

המשטרה נערכת לאכיפת הסגר, קרדיט: דוברות המשטרה

בתוך כך, פרופ' גמזו פרסם הצהרה מקוונת בה אמר: "לא בנינו תשתיות נדרשות בסגר הראשון. רצוננו לחזור לשגרה גבר על ההיגיון, יצאנו מהסגר במהירות שיא ובאופן לא אחראי ולא מבוקר".

ממונה הקורונה הוסיף כי המנגנון הארצי לקטיעת שרשראות ההדבקה, שמוקם בשיתוף עם צה"ל, יהיה מוכן רק בשבועות הקרובים: "בד בבד, נפעיל את תוכנית הרמזור שתסייע במיקוד הפעילות שלנו ברשויות המקומיות. אבל אפילו מנגנון עצמתי שכזה יכול להיות יעיל רק כשמספר הנדבקים יפחת".

"אם כל אחד יחפש את הפרצות ויבחר לאילו הגבלות הוא מציית ולאילו לא - נמיט על עצמנו אסון. לכן כשכל כך הרבה מונח על כף המאזניים - אנו חייבים לפעול לפי ההוראות", הוסיף גמזו.

החמישה דנו באפשרות להחמיר את תנאי הסגר, לאחר שהמתווה שפורסם עד כה כולל הקלות והחרגות רבות. עם זאת, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, התייחס בועדת החוקה לפרסומים: "כדי להחמיר את ההגבלות נדרשת החלטת ממשלה, אז אני לא רואה את זה קורה בלוח הזמנים, חייבים לאשר היום את התקנות, לא חושב שזה יקרה בלוח הזמנים שעוד שעתיים יש צו".

כזכור, ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת התכנסה הערב כדי לאשר את תקנות והגבלות הסגר הצפוי להיכנס לתוקף מחר בשעה 14:00. הבוקר אישרה הממשלה את התקנות - השרים אסף זמיר ומירב כהן התנגדו למתווה, ואילו השר אופיר אקוניס נמנע. על סדר יומה של הוועדה עומדות תקנות הגבלת השהיה במרחב הציבורי והגבלת הפעילות. בין השאר לוקחים חלק בדיון בכירים משרד הבריאות, ביניהם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו. ההצבעה בוועדה צפויה לשעה 18:30.

חברי הוועדה התעדכנו כי בשעה זו מתקיים משאל טלפוני של שרי הממשלה המבצעים תיקונים במתווה עליו הם דנים בשעה זאת. חברי הוועדה מתחו ביקורת על התנהלות הממשלה ואף כינו התנהלות זו כ"ביזוי הכנסת".