מנהל המרכז הרפואי לגליל, פרופ' מסעד ברהום, שוחח הבוקר (שלישי) עם בן כספית וינון מגל על העלייה המתמשכת בתחלואה בנגיף הקורונה. "אנחנו עדיין רואים גידול במספר החולים הקשים והקריטיים, ואי לכך, החלטנו היום לפתוח מחלקה רביעית בתיאום עם משרד הבריאות, וכשאני אומר לפתוח, זה לפתוח עם מוניטורים, להסב אותה לגמרי בצורה גם, מבחינת מבנה, אזור ירוק, אזור אדום, ניטור כמו שצריך, וצוות מודרך", אמר ב-103FM, "זה אירוע גדול, אבל אנחנו סיימנו אותו, והיום אנחנו הולכים לפתוח מחלקה רביעית שיש בה 35 מיטות. אני מקווה שזה ייתן לנו אפשרות בימים הקרובים לנשום טיפה".

שוטרים עוצרים חולה קורונה בנסיעה באוטובוס בכביש 1

כמה אנחנו רחוקים מאיטליה, מהמצב האיטלקי ההוא מהחורף, שנראה ממש כמו מלחמת עולם?
"יש חלק שעדיין לא שומר וכאילו עסקים כרגיל, אני רואה את התרחיש של איטליה בעיניים כל הזמן, וזה רק הולך ומתקרב. אני לא רוצה להגיד שיהיו אלפים ביום, אבל אני יכול להגיד שלצערי הרב, יהיו מאות מתים בחודש לפחות, ועשרות ביום, בגלל כל ההתנהלות וההתנהגות שלנו שלא שמרנו מרחק, שלא שמנו מסכות, שעשינו התקהלויות רבות כמו חתונות, כמו תפילות. אבל אני אגיד עוד דבר, בתי הספר לא עברו. כרגע הגיעה אליי רופאה בכירה מבוגרת, תורמת המון לבית החולים ביכולות שלה, והודיעה לי שהנכד שלה חולה והיא יוצאת לבידוד בגלל שהוא חולה. היא לא חולה, אני מקווה שלא חלתה. זה מה שקורה שאנחנו מביאים את המחלה הביתה. הסיפור של בתי הספר, הסיפור שעדיין הילדים משחקים ביחד, אני לא יכול לעצור אותם, אבל בתי ספר בגדול נסגרו, זה דבר חשוב. חתונות הופסקו, זה דבר מצוין".

פרופ' ברהום הוסיף: "אני שומע שיש כרגע האטה, עצירה כמעט של חתונות, ואנשים התחילו לפחד, אבל אני לא יכול להגיד שב-100% הם שומרים. הבעיה היא הצעירים מכל המגזרים". הוא נשאל ע"י מגל כמה אחוזים מחולי הקורונה בביה"ח אותו הוא מנהל הם ערבים, והשיב כי מדובר ב-65% מהחולים. "בדרך כלל באשפוז הרגיל אנחנו 50%-50%. כשאני אומר 65% זו עלייה רצינית, הגענו גם ל-70%", ציין.

מסתמן שזו הייתה טעות פטאלית לפתוח את מערכת החינוך כפי שהיא נפתחה
"אני יכול להגיד זה בדיעבד שאכן זו היתה טעות".

מגל: "היו כאלה שאמרו את זה בזמן אמת".
כספית: "הפרויקטור אמר את זה בזמן אמיתי".
מגל: "הפרויקטור? הוא היה בעד לפתוח את מערכת החינוך".
כספית: "לא, אתה לא זוכר שהוא עשה דיון".
ברהום: "לא את מערכת החינוך, אותה הוא תמיד רצה לסגור".
כספית: "ואפילו כשנתניהו היה בוושינגטון, גנץ עשה דיון לסגור אותה ביום חמישי".
מגל: "לא, אבל בזמנו אתה לא זוכר, אנחנו ראיינו את ברבש שיצא נגד ההחלטה של הפרויקטור".
כספית: "אנחנו מדברים על עכשיו, על הפתיחה ב-1 בספטמבר, ינון, אוקיי? על זה אנחנו מדברים".
ברהום: "הוא לא רצה לפתוח את מערכת החינוך, והוא נגד פתיחת מערכת החינוך, וגם לאחר שהסגר אם וכאשר ייפתח, הוא רוצה להמשיך את הסגר עליה, בצדק".

קורונה - חיטוי בית ספר, ארכיון (למצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קורונה - חיטוי בית ספר, ארכיון (למצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מנהל המרכז הרפואי אמר עוד במהלך הראיון ב-103FM: "אני מציע הצעה שראש הממשלה עם המיליארדים, אולי יכול לקנות מחשב לכל ילד במדינת ישראל, וישלם על האינטרנט שנה מראש כדי שכולם ילמדו בזום, וכך יחסכו את הצרות ש'אין לי מחשב ואין לי אינטרנט ויש לי 3 ילדים רק עם מחשב אחד'".

מה צריך לעשות עכשיו?
"הסגר חייב להימשך. אם לא יהיו חתונות ולא בתי ספר ולא תפילות גדולות, אני חושב שנוכל לראות את אותותיו תוך שבועיים עד שלושה שבועות של מתינות בתחלואה, זה מה שאנחנו רוצים לראות. בתי הספר, החתונות והתפילות זו הבעיה שלנו כרגע. ההתקהלויות הרבות האלה שהן בלתי נשלטות, ממש בלתי נשלטות. בחתונות בכלל יורקים אחד על השני".

מגל: "צריך להקים בתי חולים שדה?"
ברהום: "אתה יודע מה המשמעות? לוקחים את הרופאים מבתי החולים, מאיפה יש רופאים לבית חולים שדה?".
כספית: "אין מילואימניקים לגייס? בעצם אנחנו הגענו עכשיו לנקודה הכי קריטית, דרך השיחה הזו, שהמחסור הוא בצוותים רפואיים, נכון פרופ'?" ברהום: "רק, אך ורק יש להמשיך להשקיע בצוותים רפואיים. קנינו ציוד, בנינו, הכסף הלך לכל מיני דברים, עכשיו מערכת הבריאות הייתה צריכה לקבל את התבונה ולהשקיע בכוח אדם, זה הדבר היחידי שיעזור לנו. המערכת הייתה מורעבת שנים רבות, צריך לעלות את כמות כוח האדם, רופאים אחיות, מנהל ומשק. לא להשאיר את מנהל ומשק ומקצועות הבריאות מאחור, זה לא עובד ככה. אני צריך פיזיותרפיסט, ואני צריך אלונקאי ועובד מעבדה ורופא וגם צריך אחות".

האם אפשר היה מלכתחילה, נניח כשבדצמבר אתה רואה כבר את המגפה בסין, אני דיברתי עם הרבה רופאים שאמרו לי, אפשר לקחת את כל הסטונדטים לרפואה שהם בשנה האחרונה של הסטאז', אפשר לקחת 800 רופאים שיצאו בשנה האחרונה או בשנתיים האחרונות לפנסיה, אפשר לעשות איזה קמבון של חירום, של מלחמה, אפשר לקחת אחיות מבית הספר לסיעוד שהן שנה-שנתיים לפני הסוף, להכשיר אותן בממוקדות לטיפול נמרץ ומכונות אקמו, ולהביא בנק של עוד כמה מאות. אתה חושב שזה היה אפשרי?"
"זה יעזור אבל לא הרבה. אני חושב שלהתמחות בטיפול נמרץ כרופא שסיים התמחות בפנימית נניח 4 שנים ועוד שנתיים טיפול נמרץ, 6 שנים הוא רופא, ומומחה בטיפול נמרץ זה לא בדיוק מישהו שסיים במולדובה או גם במקום טוב את הלימודים או עומד לסיים לימודים ולקחת אותו ולהגיד לו, 'בוא, אנחנו נשקיע בך', זה טוב, לא מספיק. לכן, אני אומר, ההשקעה בכוח אדם צריכה להיות מעכשיו לעוד כמה שנים רבות".