כשמספר עובדי הצוותים הרפואיים השוהים בבידוד נושק ל־4,000, בהם יותר מ־1,000 רופאים, ומחלקות הקורונה בחלק מבתי החולים לא עומדות בעומסים, שאלת תפקודם של בתי החולים במשבר הקורונה ממשיכה לעורר דיון. מצד אחד, עוד ועוד מנהלי בתי חולים מעידים על תמונת מצב קודרת. "מספר החולים הקשים והמונשמים נמצא בקצב עלייה מדאיג. בית החולים מפעיל כעת שתי מחלקות קורונה ומחלקת טיפול נמרץ נשימתי קורונה ונערך לאפשרויות נוספות במקרה הצורך", אומר מנהל המרכז הרפואי מאיר בכפר סבא ד"ר ירון מושקט.

מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה פרופ' מסעד ברהום מוסיף כי אף שרק לפני ימים ספורים הורה על פתיחת מחלקת קורונה רביעית, הוא מעריך שתוך שבוע עד עשרה ימים הוא ייאלץ לפתוח גם מחלקה חמישית, לאור העלייה בתחלואה בגליל המערבי והעומסים הגדולים במחלקות הקורונה.

קורונה - פעילות המשטרה כחלק מאכיפת הסגר. צילום: דוברות המשטרה

בתחילת השבוע ציינו בבתי החולים שערי צדק בירושלים ובאסותא באשדוד כי אין ביכולתם לקלוט חולים נוספים במחלקות הקורונה שלהם.
לאור העומס ההולך וגובר על בתי החולים, שלח שלשום מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי מכתב למנהלי בתי החולים, שבו הוא אוסר לקיים פעילות לא דחופה ובכלל זה ניתוחים אלקטיביים.

מנגד, ישנם גם בתי חולים רבים המדגישים כי הם מסוגלים להמשיך לתפקד למרות העומס. ד"ר אמיר שחר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה בבית החולים לניאדו בנתניה, טוען כי אין משמעות לדיון מיוחד סביב הסוגיה על עומסים בבתי החולים בעקבות מגיפת הקורונה. לדבריו, מרבית בתי החולים סובלים בכל ימות השנה מעומסים עקב תת־תקצוב, ובתקופה הנוכחית הצוותים הרפואיים עובדים יותר קשה.

במרכז הרפואי הדסה בירושלים ציינו כי למרות מצב החירום במדינה, הם מגדילים את מחלקות הקורונה. כיום מטופלים במחלקות הקורונה כ־90 חולים, רובם במצב בינוני וקשה, מהם 16 ביחידות לטיפול נמרץ. עם זאת, לא ברור עד כמה המצב יוכל להימשך, כפי שמורגש בדבריו של מנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין: ״הצוותים שלנו פועלים ביתר שאת תחת עומס ודרישות רבות. הם מפגינים מסירות יוצאת דופן ונחישות ללא גבול, תוך שהם מוותרים על זמן יקר עם בני המשפחות. הם נלחמים בחירוף נפש על כל חולה ועוסקים בהצלת חיים יומיומית ומורכבת במחלקות הקורונה״.

בתוך כך, במשרד הבריאות הודיעו אתמול כי ביממה האחרונה נרשמו 3,858 נדבקים חדשים בקורונה. נכון לאתמול ישנם בישראל 51,338 חולים פעילים, מתוכם 668 חולים במצב קשה, מהם 159 מונשמים. מניין הנפטרים מקורונה בישראל מפרוץ המגיפה עומד על 1,285 איש. 193,374 ישראלים נדבקו עד כה בקורונה, 140,751 מהם החלימו.

זאת ועוד, בשל מצוקת כוח האדם בבתי החולים, הנחה אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו לבדוק אפשרות להעברת חוק שיחייב רופאים ממערכת הבריאות הפרטית, באמצעות "צו 8", לסייע בטיפול בחולי קורונה בבתי החולים הציבוריים ברחבי הארץ.