לאחר מספר דיווחים בהם בכוונתו של שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי, להתפטר מתפקידו בממשלה, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, הוציא הודעה משותפת לאחר שהשניים קיימו פגישה מקוונת. על פי ההודעה, השניים דנו באירועי הימים האחרונים והגיעו להסכמות על המשך פועלו של השר שי כציר מרכזי בכחול לבן.

"גנץ ושי שוחחו על הערכים המשותפים שלהם, על רצונם המשותף לשים את ישראל לפני הכל ועל השאיפה לייצר שיח מאחד ומחבר בחברה הישראלית", נמסר עוד בהודעה. הם הסכימו להגדיר את המלחמה במגיפת הקורונה כיעד ראשון במעלה אותו ימשיך להוביל מקצועית השר יזהר שי בתוך המפלגה וכחבר קבינט הקורונה. שר הביטחון הדגיש את הערכתו הרבה לשי בעשייה למען אזרחי ישראל ובריאותם במסגרת קבינט הקורונה ובהנהגת משרד המדע והטכנולוגיה כשר בממשלה.

בני גנץ (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)
בני גנץ (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)

בסיום הפגישה אמר השר שי: ״אני מביע אמון מוחלט במנהיגותו ובהובלתו של בני גנץ. הצטרפתי למפלגה כדי לממש ביחד עם יו"ר כחול לבן ערכים משותפים ובראשם אהבת ישראל, אחדות ופיוס לאומי. נמשיך לעבוד יחד למען כלל אזרחי מדינת ישראל״.

מוקדם יותר, דווח בחדשות 12 על כוונתו של שי להתפטר מהממשלה, זאת על רקע ישיבת הממשלה בנושא החמרת הסגר, בה הביע האחרון את התנגדותו המוחלטת לעניין, תוך שהתנצל בפני היושבים בחדר ובפני אזרחי מדינת ישראל, שייפגעו אנושות שלא לצורך. שי הדגיש בפתח דבריו כי ההחלטה, שהתקבלה טלפונית בין ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ ושר הפנים, לא הוצגה לפרטים בפני איש מחברי קבינט הקורונה.

"אני מכבד מאוד את מי שקיבלו את החלטתם במקום קבינט הקורונה", אמר שי: "אבל, חשוב ששרי הממשלה יידעו את זה. לא היה סיכום בקבינט הקורונה, ולא הייתה הצבעה". בהמשך דבריו הדגיש שי כי "כבר לפני שלושה חודשים הוצעה סדרת צעדים דרסטיים - תחת הכותרת סגר חלקי - שאילו התקבלה, לא היינו נמצאים כאן היום".

יזהר שי (צילום: יח''צ)
יזהר שי (צילום: יח''צ)

"אני מודע למספרים ולמשמעותם", אמר שר המדע, וסייג: "אבל אני רוצה לספר לכם, השרים, מה נאמר על ידי הכלכלנית הראשית של מדינת ישראל בישיבת קבינט הקורונה: 'זה יהיה סגר חסר תקדים, החמור ביותר שכל מדינה אחרת נקטה בו ברוב רחבי העולם, והנזקים יהיו ארוכי טווח'".

בתי הכנסת נגד ההפגנות

ח"כ שי פנה לשר הפנים אריה דרעי, והדגיש בפניו: "אני עבדתי לילות כימים למען מתווה הוגן עבור הציבור הדתי", והוסיף: "עברתי איתך על מתווה לאומן, למרות שחטפתי על הראש מהמחנה שלי; ישבתי איתך בחדר יחד עם הרב ליצמן, עם פרופסור גמזו ועם שר הבריאות והסכמנו על מתווה בטיחותי עבור תפילות בבתי הכנסת".

התייחס לדרישתו לאשר פתיחת בתי הכנסת תוך התנגדות להפגנות, אמר השר: "אתה משאיר את בתי הכנסת פתוחים בסגר ההיסטורי הזה, ובאותה נשימה פוגע בציבור אחר בישראל - זה לא עוול לציבור החילוני בישראל, זה עוול לציבור הדתי - זה עוול לאנשים כמוך וכמוני שעובדים קשה למען קירוב לבבות". 

אלפים בהפגנה בבלפור (צילום: הדגלים השחורים)

יזהר שי הוסיף לדבר על הויכוח המתמשך בין תומכי ההפגנות למתנגדיהן: "בזבזנו כולנו אין סוף זמן על מה שמפלג בינינו ולא על מה שמאחד. נסחפנו לויכוח עקר, מפלג ומיותר על ההפגנות במקום לדבר על מתווה בטיחותי לתפילות", והוסיף: "במקום לדבר לפרטי פרטים על הכלכלה ועל הקשישים, החלטנו אמש להעביר את הנושא לצוות מקצועי, והיום אפילו לא קיימנו דיון במתווה שביקשנו מהם להביא בפנינו".

השר פנה בהמשך דבריו לשר הפנים אריה דרעי, לראש הממשלה ולשרי הממשלה מטעם מפלגת כחול לבן בבקשה "אל תצביעו בעד החוק שאוסר הפגנות", והדגיש: "זה חוק שעושה עוול לציבור ענק בישראל - זה חוק ציני, לא ראוי ומפלג שלא לצורך, וממשלה שכואבת את כאב האזרחים, לא מביאה חוק כזה לחקיקת בזק. 

הדיון בקבינט הקורונה (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
הדיון בקבינט הקורונה (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

סליחה ומחילה

בסיום דבריו אמר השר שי: "אנחנו בימים נוראיים של חרטה וחשבון נפש: אני מתנצל בפניכם אם לא השכלתי לשכנע אתכם, ואני מתנצל בפני אזרחי ישראל על העוול שאנחנו עומדים לגרום לרבים כל כך מהם שלא לצורך", והדגיש מנגד: "אם אתם שואלים אותי - בואו נכנס בעוד כמה שעות את קבינט הקורונה, נדון בחלופות שהציע שר האוצר, בחלופות שאני הצעתי, אולי באחרות, לא נבזבז זמן על הפגנות ונעשה את הדבר הנכון עבור כלל אזרחי מדינת ישראל".