פרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו התראיין הערב (שישי) לחדשות 12, שיתף בנתונים מעודדים על הירידה בתחלואה בקורונה ואף סיפק פרטים ראשוניים על מתווה היציאה ההדרגתי מהסגר, והבטיח כי הקלות יגיעו כבר בסוף השבוע הבא.

קורונה - פרופ' רוני גמזו בדיון בוועדת החוקה. צילום: דוברות הכנסת

בראשית דבריו פתח גמזו בחדשות טובות: "אנחנו רואים ירידה ברורה בתחלואה, גם בכמות המאומתים וגם באחוז החיוביים. יש גם האטה מסוימת במאושפזים. עדיין מצפים לראות זאת כתופעה מתמשכת, זה בסה"כ כמה ימים, אבל זה בהחלט כיוון מעודד".

בהמשך סיפק גמזו פרטים על מתווה היציאה מהסגר, והבטיח כי כבר בשבוע הבא יחלו בהקלות: "ב-15 לאוקטובר חלק מתקנות הקורונה פגות, ואז נצטרך לראות אם יש לנו נתונים ברורים בימים הקרובים, בכל זאת צריך לזכור שהחגים יוצרים ירידה של שליש בכמות הבדיקות ואותי את זה מאוד מטריד".

"עם זאת, אני בהחלט בעד הקלות ויש כבר מתווה. הן יגיעו בסוף השבוע הבא או בתחילת השבוע שלאחר מכן", הבטיח. "ייתכן שבאזורים מסוימים בארץ נצטרך להמשיך את הסגר, כי שם קשה יותר להוריד את התחלואה ושם נצטרך יותר זמן".

תוכנית זו נשמעת דומה מאוד לתוכנית הרמזור אותה הציע כבר לפני כמה חודשים, אך היא לא התממשה בסופו של דבר - בעיקר משיקולים פוליטיים. כשנשאל על כך, אמר: "זה לא עניין של לאשר או לא, בסופו של דבר כל מנהיג צריך להבין זה לא מתמטיקה שאפשר לעשות ממוצע. יש מספר אזורים שצריכים לקבל טיפול ועזרה וזה בין היתר הארכת הסגר".

רוני גמזו מתייחס לתוכנית הרמזור. צילום: לע"מ

גמזו אף הדגיש כי מתווה היציאה מהסגר אינו כולל בשלב הראשוני את הפעלת מערכת החינוך. לדבריו, "השלב הראשון בפתיחה לא יהיה בתי ספר, אלא פתיחה מחדש של מסגרות הגיל הרך וגני הילדים. חזרה ללימודים של ילדים בכיתות א'-ד' תהיה בשלב לאחר מכן, בשלב השני". הוא אף הבהיר: "הכוונה היא לפתוח את גני הילדים בתחילת השבוע הבא, ב-18 לאוקטובר".

עם זאת, גמזו חזר והזכיר כי מתווה היציאה מהסגר אינו מבוסס על תאריכים - אלא על נתונים. "כמות המאובחנים היומית היא שתקבע", הסביר. "אנחנו רוצים להגיע ל-2,000 מאומתים ביום. אנחנו בכיוון הנכון - נגיע לזה אם נמשיך לשמור על הכללים". הוא אף שיבח את התנהגות הציבור: "דווקא האזרחים שמרו על החוזה, הקפידו על הסגר על ההתנהגות ומילאו אחר ההנחיות הלא פשוטות שנתנו להם. צריך להמשיך להקפיד על ההנחיות ולהיות חכמים, אחרת נחזור לסגר שוב פעם. בוא לא ניתן לעצמנו תחושה שסיימנו עם הסיפור הזה". 

פרופ' גמזו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
פרופ' גמזו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

גמזו התייחס להאשמות שהוטחו בו מצד חברי כנסת כמו מיקי זוהר ואמר בנחרצות: "שיאמרו מה שיאמרו, אני לא מתעסק בזה. לא יקחו אותי למקום הזה, לא אקדיש תשומת לב לכל מיני תורנים שאומרים דברים כאלו. לפעמים זה זוהר לפעמים מישהו אחר, זה לא משנה. לי יש מחויבות לטפל בקורונה. כולם חכמים בדיעבד ומנסים להשיג כותרות - אני לא מתעסק בזה. אני עובד כל הזמן סביב השעון כולל סיורים בארץ. הקורונה היא נושא מורכב עם הרבה אי וודאות וכל מי שחושב שהוא יודע הכל מבלבל את המוח. הם לא יודעים".

כשנשאל על השרה גילה גמליאל, שדווח כי הפרה בידוד ואף ניסתה להטעות את משרד הבריאות במהלך החקירה האפידמיולוגית, ניסה להתחמק: "נבחרי ציבור לא צריכים להתנהג ככה ואני חושב שהיא הבינה שהתנהגותה לא נכונה. לפי מה שהבנתי היה קושי לקבל את כל הפרטים בחקירה והיו הצלבות כאלו ואחרות, לא רוצה להיכנס לזה, מה שהחוקרים קיבלו ממנה היה קצת 'אי התאמות'".

בסיום דבריו התייחס גמזו לעניין השיקולים הפוליטיים שגוברים על שיקולי הבריאות בתהליכי קבלת ההחלטות בממשלה לגבי משבר הקורונה. הוא טען כי "כגורם מקצוע אני נאבק בכל החלטה שיש בה חוסר מקצועיות ופוליטיקה, ונאבקתי בזה לכל אורך הדרך", אך הודה: "היו מקומות שבהם לא התקבלה העמדה המקצועית". 

לדבריו, "בסופו של דבר העמדה המקצועית צריכה להוביל. לפעמים היו משקולות לכיוונים אחרים, אבל אני העברתי את המסר כל פעם ופה ושם הוא חלחל, כולם יודעים את זה ואני אמשיך ככה. המחויבות שלי לא לפוליטיקאים אלא לקורונה ולעם".