מוטי פלמן, 53, תושב בני ברק, נדבק בקורונה ביולי האחרון. “קיבלתי הודעה לנייד שלי להיכנס לבידוד ויומיים אחרי כן כבר התחילו אצלי התסמינים”, מספר פלמן. “נבדקתי וקיבלתי תשובה שאני חולה. הרגשתי כאבי שרירים, חולשה גדולה ופשוט לא תפקדתי. כעבור כמה שבועות עשיתי בדיקה נוספת והיא יצאה שלילית. קיבלתי שיחה ממוקד קורונה של קופת חולים שאני משוחרר מבידוד, ואכן יצאתי בחזרה לעבודה”.

מחלקת הקורונה בבית החולים רמב"ם, קרדיט דובר צה"ל

במשך כמעט חודשיים פלמן עבד כרגיל, הרגיש טוב ותפקד כרגיל, עד שהתחיל להרגיש תסמינים מחדש. “התחלתי להרגיש שוב לא טוב, חולשה וקור”, הוא מספר. “בהמשך גם עלה לי החום ושום דבר לא הצליח להוריד אותו, גם לא כדורים. התחיל לי שיעול וחשתי כאבים בכל הגוף. הלכתי למיון, עשו לי בדיקות ואמרו לי שזה ויראלי. אמרו לי שאין דבר כזה קורונה שוב. שוחררתי הביתה עם כדורים נגד שיעול וכאבים”.

מתי הבנת שייתכן שלמרות הכל חלית שוב?
“המצב שלי החמיר, התחלתי לחוש כאבים בלתי נסבלים בגב והרגשתי מחנק. ב־27 בספטמבר הגעתי לבית החולים, עשו לי בדיקת קורונה והתוצאה הייתה חיובית. מיד אושפזתי במחלקת קורונה, וקיבלתי את הטיפול הטוב ביותר שקיים. לא ראיתי טיפול בכזו אהבה ומסירות. בתחילת החודש הזה נשלחתי לאשפוז בבית. אני מקווה בקרוב להחלים לגמרי. אני אדם שעובד שישה ימים בשבוע, 20 שעות ביממה. אני האדם האחרון שאפשר להגיד עליו שהוא עם מחלות רקע או עם מערכת חיסונית לא טובה, והגעתי למצב של שבר כלי. חשוב שהעם יתעורר, המצב קשה מאוד. חשוב להעביר את המסר הזה. הקורונה זה לא צחוק”.

קשובים לכל תסמין

במשרד הבריאות לא סיפקו נתונים על מספר האנשים בישראל שנדבקו בקורונה פעמיים עד כה אך מסרו כי “הנושא של הדבקה חוזרת נמצא כרגע בבדיקה מקיפה במשרד הבריאות, ותוצאות הבדיקה יפורסמו כמובן עם סיום הבדיקה. משרד הבריאות לא יכול לאשר נתונים על חולים פרטניים. בשלב זה, לא ניתן לדעת אם מדובר בהדבקה חוזרת או בתשובה חיובית אחת שגויה. בכל חשד לתחלואה חוזרת חשוב להתייעץ עם מומחה למחלות זיהומיות ולדווח למשרד הבריאות”.

כך או אחרת, פלמן אינו המקרה היחיד שבו אדם בישראל קיבל פעמיים תשובה חיובית לקורונה, בשתי תקופות שונות, כשביניהן קיבל גם תשובה שלילית שמעידה לכאורה כי הבריא. “ב־18 במרץ הרגשתי לא טוב, היו לי קשיי נשימה וכאבים בחזה, אז הלכתי למרפאה לבדיקה”, מספר מרדכי ברמי, 68, מהמושב ניר ח”ן שבשפלה. “הרופאה שלחה אותי לעשות צילום חזה במכון הרנטגן, ואז נאמר לי שאני חולה בקורונה. אחרי שיצאתי חיובי בבדיקה אושפזתי בבית החולים, ובאפריל החלמתי במלונית ויצאתי פעמיים שלילי לבדיקה”.

מורדי ברמי (צילום: פרטי)
מורדי ברמי (צילום: פרטי)

כעבור ארבעה חודשים התברר כי אחד מנכדיו של ברמי חלה בקורונה. “קיבלנו הודעה ממשרד הבריאות להיכנס לבידוד”, מספר ברמי. “אשתי ואני התחלנו להרגיש לא טוב, ואחרי בדיקה נמצאנו חיוביים לקורונה. בניגוד לפעם הראשונה שבה הרגשתי קשיי נשימה, כאבי חזה וכאבים בגוף, הפעם הרגשתי בעיקר חולשה. אחרי שבועיים שוב החלמתי. עשיתי בדיקה וקיבלתי תוצאה שלילית. עכשיו אני מרגיש טוב”.

גם רועי אלמליח, 28, מאשדוד, שעוסק בספורט, לא האמין שגם הוא ייכנס לסטטיסטיקה של הנדבקים בפעם השנייה. “בחודש יוני ביקשו ממני להיכנס לבידוד כי הייתי בראיון עבודה, והמראיינת התבררה כחולת קורונה”, הוא מספר. “אכן הרגשתי כאבי ראש, כאבי שרירים ועייפות, אז הלכתי להיבדק וקיבלתי תשובה חיובית. הייתי בהתחלה בשוק כי חשבתי שזו בטח סתם שפעת. נכנסתי לבידוד, נחתי, ואחרי שהחלמתי עשיתי את שתי בדיקות הקורונה שיצאתי בהן שלילי. חזרתי לשגרת החיים”.

נזהרת הפעם יותר?
“אני תמיד שומר על ההנחיות, על ריחוק, מסתובב עם מסיכה. גם במקום העבודה שלי תמיד שומרים על ההנחיות”.

אלא שכעבור שלושה חודשים מצא את עצמו אלמליח בסיטואציה דומה. “השותף שלי לאימונים חלה בקורונה, ובערב ראש השנה הוא שלח לי הודעה שהוא חולה מאומת, אז נכנסתי שוב לבידוד”, מספר אלמליח. “התחלתי להרגיש לא טוב: חולשה, צמרמורות, כאבי ראש, שלשולים, הקאות. חשבתי שזה שפעת כי מה הסיכוי שאדבק בקורונה שוב? לא תיארתי לעצמי שזה יחזור. איש לא הכין אותי לכך”.

אלמליח הלך לבדיקת קורונה שוב ונמצא חיובי. “לא הייתי מופתע כמו בפעם הראשונה כי הבנתי שזה או שפעת או קורונה, אבל הכאבים והתחושה שאתה רואה את המוות שלך זה משהו שאני לא יכול לתאר במילים. זה חוסר אונים משווע. ירדתי הרבה במשקל, אבד לי חוש הטעם והריח, התחלתי לחוש כאבי גב הדומים לחיתוך מסור. כיום אני מרגיש יותר טוב, עשיתי בדיקת קורונה ויצאתי שלילי, אבל עדיין יש לי תופעות לוואי: אני עדיין לא בכושר השיא שלי, יש לי כאבי גב וחוש הטעם והריח שלי עדיין לא חזר למה שהיה. קיבלתי הפעם את הקורונה בכל החבילה. אני מתפקד רגיל, אבל עדיין מתפלל לחזור לשגרה מלאה”.

מה המסר שהיית רוצה להעביר?
“אנחנו לא יודעים איך זה יתקוף אותנו ומתי. אסור לקחת את זה בקלות ראש. אי אפשר לדעת כמה פעמים אתה יכול להידבק בקורונה כי עדיין לא הבינו את הנגיף הזה לחלוטין. חשוב לשים מסיכות, לשמור על ריחוק ולהיות קשובים לכל תסמין, בין אם הוא קל ובין אם הוא קשה”.

רועי אלמליח (צילום: פרטי)
רועי אלמליח (צילום: פרטי)

וירוס לא חי

אסף ימיני, 20, מירושלים, נדבק בתחילת חודש יוני אחרי מגע עם חולה מאומת שלומד איתו בישיבה. “קיבלתי הודעה להיכנס לבידוד, הרגשתי תסמינים קלים, אבל לא משהו קריטי, הלכתי להיבדק, נמצאתי חיובי ואחרי עשרה ימי בידוד עשיתי בדיקה, יצאתי שלילי וחזרתי לשגרה שלי”, הוא מספר.

אלא שזו הייתה רק ההתחלה. “בערב ראש השנה התחלתי להרגיש לא טוב, היו לי חולשה וכאבי ראש”, הוא מספר. “אמרתי לחברים שלי שאני לא מרגיש טוב, אבל הם לא האמינו שזה קורונה כי מה הסיכוי לחלות פעמיים? למחרת הרגשתי גמור, הם היו צריכים לגרד אותי מהמיטה. אחרי ראש השנה הרגשתי כאבים בעיניים ובשרירים. צלצלתי לאמא שלי, שהיא אחות, והיא צלצלה לקופת חולים. רופאת המשפחה אמרה לה שאין צורך בבדיקת קורונה כי כבר הייתי חולה. אמרו שאני לא צריך בידוד או בדיקה, ושהסיכוי שאחלה בקורונה הוא אפסי”.

אז מה עושה אדם בסיטואציה כזו?
“בתוך תוכי לא הייתי שקט, אז בודדתי את עצמי בישיבה בחדר מרוחק מכולם. לא רציתי לסכן את המשפחה שלי. המשכתי להרגיש לא טוב ואיבדתי את חוש הריח והטעם. הלכתי בסוף ספטמבר להיבדק על דעת עצמי ויצאתי חיובי לקורונה. זה היה נס שהלכתי להיבדק ולא הקשבתי לרופאה מקופת החולים. הרגשתי לא טוב בכלל, הייתי דבוק למיטה ולא יכולתי לזוז. רק עכשיו החלמתי, אבל עדיין חוש הריח והטעם לא חזר לי. אני מקפיד יותר ממה שהקפדתי אי פעם ומזהיר גם אנשים להקפיד כי הנושא של ההידבקות תלוי בנו. אסור לנו לכעוס על ההנחיות, כמות הנדבקים תלויה בנו, ואנחנו צריכים לשמור על הבריאות של היקרים לנו”.

אסף ימיני (צילום: אלבום משפחתי)
אסף ימיני (צילום: אלבום משפחתי)

“זו מחלה חדשה יחסית שאנחנו מכירים רק כמה חודשים בודדים ועוד לומדים אותה”, מסביר פרופ’ אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית בהדסה. “הנושא הזה של אנשים שנדבקו בפעם השנייה בנגיף ולקו פעמיים באותם תסמינים - זה כנראה מאוד נדיר, כי אם זה היה נפוץ, היינו רואים את זה יותר. האם זה יכול לקרות? יכול לקרות”.

פרופ' הרשקו מציין הסבר אחר שיכול להיות לתשובה חיובית. “יש אנשים שנדבקו בקורונה, הבריאו ועדיין יוצאים חיוביים בבדיקה נוספת למרות שהם לא מרגישים שום תסמין, אלא בריאים לחלוטין”, הוא אומר. “זה מקרה נפוץ יחסית. זה נובע מזה שיש עדיין חומר גנטי של הווירוס שהבן אדם מפריש, אבל הווירוס עצמו לא חי. הבדיקה לא עושה את ההבחנה. בגלל חוסר הוודאות, כל אדם, גם מי שהחלים מקורונה, צריך ללכת עם מסיכה. יש אנשים שחושבים שבגלל שנדבקו פעם אחת, אז הם מחוסנים ולא צריכים לשים מסיכה, אבל גם אם אדם מחוסן - אנחנו לא יודעים לכמה זמן החיסון הזה מחזיק”.

מה עם מקרים שבהם אדם קיבל בבדיקות תוצאה חיובית, שלילית ואז שוב חיובית?
“זה מקרה שיכול לקרות: אנשים שהחלימו ויצאו שליליים ואז נבדקו ויצאו שוב חיוביים. זה שאדם חיובי בפעם שנייה לא אומר שהוא חולה; זה עדיין שטח אפור, אבל יש ממש מעט מקרים של אנשים שזה חזר אליהם שוב. יכול להיות שמי שעברה לו המחלה עכשיו, יידבק בנגיף גם בעוד שנה־שנתיים, אנחנו לא יודעים את זה עוד”.