דוח מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה שהועבר היום (רביעי) לחברי קבינט הקורונה, לקראת הכינוס המתוכנן, מזהיר כי "ההשלכות של פתיחה לא מבוקרת חמורות בהרבה מאשר בגל הראשון". החוקרים ציינו כי בתום הסגר הראשון, זוהו בארץ כ-20 מאומתים מדי יום, וכעת המספר עומד על פי מאה, וציינו כי האתר העומד לפתחנו כעת הוא - האם נצליח לעמוד בכללים שקבענו, או שהלחצים הגוברים (בדומה ליציאה מהסגר הראשון) יגרמו ליציאה לא מבוקרת

מחסומים משטרתיים באזור תל אביב, ארכיון (צילום: דוברות המשטרה)

עוד נכתב בדוח כי ככל שמקדימים בהסרת מגבלה מסוימת - כך ייקח זמן ארוך יותר להסרת המגבלה הבאה. הסיבה לכך היא שהסרת המגבלה גורמת לעלייה קצת התחלואה - המבוטא ע"י מקדם הדבקה R, דבר שישפיע על נתוני התחלואה. לדברי אמ"ן, מסיבה זו על המצדדים בהגעה לפתיחה מהירה ככל הניתן ובאחריות של כל המשק, צריכים להיות הראשונים המתעקשים על פתיחה איטית בשלבים הראשונים, זאת כאשר כעת ישנה התגברות של הלחץ להסרת המגבלות, בדומה ליציאה מהגל הראשון. 

במסמך נכתב כי הדינמיקה המתרחשת כעת, מסוכנת - ותוביל אותנו לעלייה חוזרת של התחלואה, כשכאמור נתוני הפתיחה כעת גרועים ביותר. כותבי הדוח הניחו כי במידה ומקדם ההדבקה יעלה ל-1 ולא מעבר לזה, מדי יום יתגלו 1,500 עד 2,000 חולים חדשים, כאשר עפ"י הסטטיסטיקה כ-50 יהפכו לחולים קשים וישרדו, וכ-20 ימותו בתוך כחודש.

לדבריהם, במידה וישראל תתמיד במצב במשך כחצי שנה, ובמידה (אופטימית מאוד) שבעוד חצי שנה יהיו בישראל מספיק מנות חיסון לדיכוי המגפה, מספר הנפטרים בחצי השנה הקרובה יהיה קרוב ל-5,000. הם ציינו כי הדבר צפוי להצטרף לעומס העצום שיושת על מערכת הבריאות כולה, בעיצומו של החורף הקשה ממילא. 

הם ציינו כי התרחיש הסביר, לפיו ההגבלות יביאו את ה-R למצב שהוא גדול מאחד - יוביל למצב בו יהיה צורך בהחזרת ההגבלות. לדבריהם, כאשר נקודת הפתיחה שלנו גרועה ממילא, המשמעות תהיה סגר נוסף, בטווח זמן של חודשים ספורים מהיום. ההשלכות של ההחלטה על המשק, כמו גם על האמון הציבורי, יהיו כבדות ביותר. הם ציינו כי ישנה חלופה, שלא תגרום לתמותה רחבת היקף ולעומס על בתי החולים, ואינה כוללת סגר נוסף. מדובר בחלופה הכוללת מספר עקרונות, בהם יציאה איטית אף יותר מהקצב המתוכנן, סגרים דיפרנציאליים, והשארת תחומי עיסוק מסוימים סגורים לזמן רב, תוך פיצוי הולם. הם ציינו בסוף הדוח כי עמידה מול לחץ ההקלות, היא ההחלטה הנדרשת למדינה בימים אלה.