על רקע הירידה בתחלואה בקורונה בישראל והיציאה של ישראל מההגבלות, התייחס היוםם (שני) פרופ' סלמאן זרקא, מנהל בית החולים זיו שבצפת, למצב בבית החולים ולמצב התחלואה הלא פשוט במגזר הערבי. בראיון ב-103FM לגולן יוכפז וענת דוידוב, פרופ' זרקא הביע דאגה מהמצב במגזר הערבי והתריע כי בקרוב נראה עלייה בתחלואה בקרב בני ובנות המגזר.

"האמת אני חושש. אנחנו למודי ניסיון גם מהגל שרק הסתיים, הגל השני. החזרה של החתונות למגזר הערבי לצערי כבר קורית בפועל, יש הרבה חתונות הרבה משתתפים והנוסחה ברורה. חתונות שוות קורונה  - וזה שווה עליה בכמות המאושפזים", אמר מנהל בית החולים.

ניסיון האכיפה בשוק לווינסקי (דוברות המשטרה)

"עדיין לא רואים את זה", אמר פרופ' זרקא בהתייחס לשאלה האם רואים ביטוי לחששות שלו במסדרונות בית החולים. "יש תקופת דגירה של שבועיים-שלושה ורק לפני כעשרה ימים יצאנו מהסגר, לצערי אני צופה את זה בקרוב יחד עם החורף עליה קשה בתחלואה במגזר הערב", אמר.

"אני חושב שאנחנו נמצאים, אולי אנחנו מתייחסים כרגע למקרים החריגים אבל בהחלט מגיעה מילה טובה וגדולה להרבה אנשים שבחרו לדחות את החתונה לשנה הבאה או לקיים חתונה בצורה יותר מצומצמת. ראשי הרשויות עושים בנושא הזה הרבה עבודה אבל עושה רושם שאולי הבודדים שמייצרים הרבה חשיפה, חתונות של מאות ואף אלפים בסוף מעלים את הגרף של התחלואה", ציין פרופ' זרקא.

מנהל בית החולים סיפר בתוכנית כיצד אנשים מגיעים לחתונות, והסביר מדוע קשה כל כך להשתלט על התופעה למרות כל האזהרות. "אני חושב שיש אוסף של סיבות לתופעה הזאת, יש בזה מרכיב של לחץ חברתי. בחברה הערבית אולי באופן כוללני, הקולקטיב יותר מוביל מהאינדיבידואל. יש בזה מרכיבים שקשורים, לעשות חתונה של עשרים איש במגזר הערבי זה בלתי סביר, לא יכול לקרות. אם ניקח אדם ממוצע שהיה מזמין את בני ביתו זה היה מגיע לכיוון ה-100 לכן המרכיב החברתי הערבי בהקשר של החתונות מנצח את הנחיות הקורונה, לצערי הרב. שוב אני רוצה לציין שיש כאלה שמגיע להם שאפו גדול שהגנו על הציבור ודחו את החתונות לשנה הבאה אבל יש כאלה שעדיין עושים את זה ומזמינים את כולם", ציין פרופ' זרקא. 

"אני מכיר הרבה אנשים שדחו את החתונות", המשיך זרקא, "מכיר גם כאלה שבחרו לעשות חתונה מצומצמת, לא מאות ואלפי אנשים אלא ברמת העשרות הבודדים. יציאה מהסגר, כאילו כל הדיונים בקבינט על פתיחת בית הספר לא רלוונטי למגזר הערבי שביום שהשתחררו מהסגר עברו לחתונות. הן מסוכנות בכול המגזרים".

"אנחנו כרגע בכ-15 חולים", תיאר פרופ' את המצב בבית החולים זיו, "חצי מהם חולים קשה ומונשמים, הסגר הוא לא הפתרון האולטימטיבי אבל הוא מוריד את  התחלואה, והחולים הקשים ממשיכים להיות מאושפזים וצריכים את הטיפול הרפואי. בתוך המיון אכן יש ירידה אבל היא צפויה בשל הסגר, שבועיים-שלושה תקופת הדגירה אחרי החתונות יחזור המספר לעלות ויחזרו החולים לבתי החולים".