מספרות, בתי כנסת ומכוני יופי נפתחו היום (ראשון) ברחבי הארץ, זאת לאחר שביום חמישי אישר קבינט הקורונה את פתיחתם בכפוף למגבלות ההתקהלות. השרים גם אישרו את פתיחת מכוני הקוסמטיקה, המספרות, הרפואה המשלימה, שירותים הניתנים אחד על אחד וצימרים במשפחות גרעיניות ללא חדרי אוכל משותפים ובריכות. בעלי חנויות הרחוב שנותרו סגורות זעמו על ההחלטה, ומאות סוחרים ובעלי עסקים קטנים הפגינו בצהריים במחאה נגד המשך סגירתם.

הפגנת העצמאים בדרך יפו (צילום: התנועה לעידוד האופנה בישראל)

את ההפגנה הובילו מני מורנו, מנכ"ל חברת DIFFRENT – יבואנית כפכפים ומתי סלימנוב, הבעלים של רשת האופנה METRO CITY. "העובדה שהמדינה יוצאת מהסגר ורק אנחנו תחת המגבלות והאיסורים מהווה אבסורד לנוכח העובדה שתופעת ההדבקה לא מחוברת לחנויות ומקומות מסחר מתחילת המגיפה", אמר . הפכנו לשעירים לעזאזל והחלנו לחבור ביחד", אמר מורנו. "איזה היגיון יש להשאיר אותנו סגורים. אנחנו קורסים", התלונן בעל חנות לצעצועים מרמת גן.

נשיא לשכת איגוד המסחר, עו"ד אוריאל לין, טען כי דרך החשיבה של משרד הבריאות פסולה מיסודה. "הדרך הזו בסופו של דבר לא תקדם את המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, ותעלה למשק במחיר אדיר", הוא הסביר. "מתקבלת החלטה אומללה הדוחה את פתיחת חנויות הרחוב למסחר – ללא שום הצדקה. איך אפשר, מצד אחד, לפתוח בתי כנסת, לבטל את הסגר ולאפשר לאנשים ביקורי בית ומגע חברתי עם חברים ומצד שני, לאסור עליהם להיכנס לחנות רחוב?", הוא הוסיף – "באופן מיוחד בולטת שגיאתו של משרד הבריאות בכך שהוא דוחה את פתיחת חנויות הרחוב בשבוע ימים וגורם להרס מיותר של עסקים".

הפגנת בעלי עסקים קטנים בראשון לציון (צילום: יח''צ)
הפגנת בעלי עסקים קטנים בראשון לציון (צילום: יח''צ)

זאיד זאיד, בעל חנות לשמלות כלה בשפרעם, הביע את מורת רוחו על ההחלטה שלא לפתוח עדיין את העסקים הקטנים. "כלות מתקשרות בוכות וחתנים דופקים על הדלת. מאשימים אותי כהורס חתונות, כשנכנעתי ופתחתי לכלה אחת קיבלתי קנס. אנחנו במצב אבסורדי, דוחקים אותנו לפינה למצוא פתרונות יצירתיים ולא חוקיים", הסביר זאיד בראיון בגלי צה"ל.

עו"ד רועי כהן, נשיא "להב", לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, האשים בגל"צ, כי "המדינה הפכה את העצמאים לבני ערובה. שר הבריאות, בשביל מה הבאת את הפרופ' גמזו שיצר את תוכנית הרמזור? בערים שכמעט אין בהן תחלואה, כל העסקים סגורים. זה עונש קולקטיבי?".

קמפיין חבישת מסכות של משרד הבריאות (צילום: משרד הבריאות)

מול מחאתם של בעלי חנויות הרחוב, נרשמה גם ההתרגשות מפתיחתם המחודשת של המספרות, מכוני היופי והצימרים. "התחושה מדהימה מהבוקר. כבר ארבעה חודשים לא פתחתי במצטבר. זה לא רק הנזק הכלכלי. עבורי זה סוג של תראפיה ואומנות. לקחת ממני את המספריים זה כמו לקחת מצייר את המכחול", המחיש עוזי בטיש, הבעלים של מספרת "גזוז" ברחוב פרישמן פינת מסריק בתל אביב את התחושות לאחר הפתיחה המחודשת. לדבריו, העירייה הסכימה שיוצבו כיסאות נוספים גם מחוץ מספרה כדי לאפשר לעמוד בתקן שקבע משרד הבריאות.

"כשאישה צובעת את השיער וצריכה להמתין, עדיף שההמתנה תהיה על כיסא בחוץ ואז אוכל לקבל לקוחה נוספת", הוא הסביר. "כבר מיום שישי, כשהיה ברור שאנחנו חוזרים ביום ראשון, קיבלנו טלפונים רבים לקביעת תורים. לא רק אנחנו התרגשנו גם הלקוחות. היו כאלה שהמתינו שבועות ארוכים והיו גם שהזמינו אליהם ספרים הביתה, אבל להגיע למספרה זה עבור רבים כמו לבית שני. זו לא רק התספורת, אלא גם המפגש והאווירה". קולי, מעצב השיער לוריאל פרופסיונל, סיפר: "ההתרגשות החלה עוד מסוף השבוע. הכנתי את המספרה לקבלת הלקוחות והיום הגעתי מוקדם מאוד בבוקר. זה הזכיר לי את ההתרגשות שלי ביום הראשון כשפתחתי את המספרה".

עוזי בטיש פתח מחדש את המספרה (צילום: אבשלום ששוני)
עוזי בטיש פתח מחדש את המספרה (צילום: אבשלום ששוני)

לדברי ליאורה ברדוגו, קוסמטיקאית ומנהלת הדרכה ראשית בחברת "ביופור", החזרה לעבודה היתה מלווה בהתרגשות לצד חששות. "היה לחץ מצד המטופלים להגיע כבר מהבוקר בהקדם והיה צריך לתת לכל אחת את הזמן שלה. שמחתי מאוד לפגוש את הלקוחות ולשמוע חוויות מהסגר ואיך שמרו על שגרת הטיפוח שלהן", היא סיפרה. "היו שהתלוננו על המצב הכלכלי, אבל ציינו את הצורך בטיפול קוסמטי גם כמזור לנפש וכדבר שמעניק הרגשה טובה".

הקוסמטיקאית ליאורה ברדוגו (צילום: עידן סבח)
הקוסמטיקאית ליאורה ברדוגו (צילום: עידן סבח)

שיר נקש, בעלים של מרכז הדרכה וטיפולים במרכז עזריאלי, המחישה את ההתרגשות הרבה: "התרגשתי יותר מהחזרה אחרי הסגר הראשון. היינו בתקופה קשה של אי ודאות וכבר הייתה תחושה שלא חוזרים חודשים ארוכים", היא הסבירה. "גם הלקוחות מאוד מתרגשות. התחלתי להכשיר ארבע מטפלות חדשות כדי לעמוד בפניות הרבות לקביעת תורים". אחת העובדות במכון, שמתגוררת בבאר שבע, הגיעה כבר בשעה 6:00, למרות שהמכון נפתח ב-9:00. "חלמתי על הרגע הזה שאחזור לעבוד. התגעגעתי מאוד", היא הסבירה.

גם בענף הצימרים שנפתח מהבוקר, הייתה תחושה מיוחדת. "התגעגענו. הפסדנו את תקופת החגים, אבל אנשים לא יוותרו על נופש. ההזמנות כבר מלאות לשבועות הבאים", סיפר בעל צימר באזור הצפון. 

רשת מרכזי ביג (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
רשת מרכזי ביג (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

בתוך כך, הבוקר הודיעה רשת קניוני "ביג" כי בכוונתה לפתוח את החנויות החל ממחר, למרות ההנחיות האוסרות על פתיחתן, במכתב שנשלח לכל שוכרי החנויות במתחמי ביג.

במכתב שהפיצו לבעלי החנויות, כתב מנכ''ל ביג, חי גאליס כי "בסגר הראשון סחבנו את האלונקה על הגב, לבד. גם בסגר השני, שוב נכנסו מתחת לאלונקה בחודשי ספטמבר ואוקטובר, שוב לבד לגמרי. אין חלוקת נטל ואין אפילו שקל ממשלת ישראל. זכינו ביושר, בהוקרה על מנהיגות ונכונות, לקבל החלטות קשות בעת משבר".

המספרות נפתחו (צילום: אבשלום ששוני)
המספרות נפתחו (צילום: אבשלום ששוני)

כאמור, פתיחתן של חנויות הרחוב נדחתה ל-8 בנובמבר, וזאת למרות דרישתו של שר האוצר ישראל כ"ץ לאפשר את פתיחת החנויות כבר השבוע. מנגד, שר הבריאות יולי אדלשטיין דרש לחכות עם פתיחת החנויות בשבועיים. כפתרון ביניים הוחלט לבסוף כי החנויות ייפתחו בעוד שבוע.

בהקשר זה החליטו השרים כי אם הירידה בתחלואה תגיע קודם לכן לממוצע שבועי של כ-500 נדבקים ליום (או למטה מכך) - פתיחת חנויות הרחוב תתבצע לפני ה-8 בנובמבר. לצד ההקלות, חל עדיין איסור על ארגון או השתתפות באירועי ספורט, כנסים, פסטיבלים ומופעי בידור ואומנות. גם פתיחתם של הקניונים אסורה עדיין.