מנכ"ל בית החולים הדסה פרופ' זאב רוטשטיין שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על החיסון הישראלי לקורונה, שניתן אתמול לשני המתנדבים הראשונים במסגרת השלב הראשון של הניסויים הקליניים. רוטשטיין הסביר כיצד פועל החיסון, סיפר כי המתנדבים מרגישים מצויין והדגיש: "יש לנו חודשים ארוכים להתאזר בסבלנות לפני שנגיע לחיסון מסחרי ישראלי".

חיסון ישראלי לקורונה - שגב הראל, הישראלי הראשון שקיבל את הזריקה. צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

התחילו בניסוי הראשון, חיסון נגד קורונה, האם זה יעבוד, איך ומתי? בוקר טוב לפרופ' זאב רוטשטיין מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה בירושלים. איך אתה מסכם את הלילה?
"אמרו לי שאולי יצמחו למתנדבים קרניים. אני מאכזב את כולנו, זה לא קרה, הכול טוב".

מתי יהיו הנסיינים הבאים?
"אנחנו ממשיכים, יש תוכנית מסודרת. בתל השומר במקביל מתקיימת אותה התוכנית ואנחנו מגייסים מתנדבים. מבצעים את החלק הראשון, נקווה שהכול יעבור בהצלחה וחלק ואז נמתין ונעבור לשלב השני".

אתה יודע אם זה החיסון האמיתי או הדמה?
"אנחנו לא נדע אף אחד מאיתנו, לא בהדסה ולא בתל השומר כמובן. הפתקאות יפתחו בסוף כדי לא להשפיע על תוצאות הניסוי ונבדוק כמובן את הבטיחות שזו המטרה הראשונה".

החלוקה שוויונית?
"זה הולך אחת ל-4, הרוב מקבלים את החיסון".

יש מצב ששניהם קיבלו את החיסון?
"יש מצב שקיבלו שניהם את החיסון ויש מצב שאף אחד מהם לא קיבל".

מה אתם בודקים?
"אנחנו נמצאים ביחידה מיוחדת בהדסה שנקראת שלב 1, אנחנו מנסים תרופות חדשות ביחידה הזאת, בפעם הראשונה בבני אדם אחרי ניסיונות בחיות, היחידה מצוידת בכול אמצעי הניטור הדרושים, אנחנו בודקים חס וחלילה שלא יקרה דבר למתנדבים, לנסיינים, ואנחנו משאירים אותם להשגחה ככל שיידרש. יש ניסיונות שהנסיינים נמצאים גם שבוע ימים רצוף".

אתם יודעים מה תרכיב החיסון, אתם חלק מההליך המדעי?
"אנחנו יודעים, הצוות שלנו יודעים. אני רוצה להגיד לציבור כדי שיבינו, התשתית של החיסון הישראלי בנויה מווירוס שלא גורם לנזקים ומה שעשו במכון בחוכמה מאוד גדולה ואלתור נהדר, שתלו לו את הקוצים האופייניים לקורונה על הווירוס. זאת אומרת, הגוף מרגיש שזה קורונה בעוד שזה לא קורונה ולכן הוא מייצר נוגדנים כנגד הקורונה ומכיוון שמדובר בווירוס שאינו פוגעני הוא לא מראה סימנים של קורונה ולמרות זאת הגוף מייצר את הנוגדנים".

עובדים על הגוף כדי שיתכונן למחלה מבלי להחדיר אותה?
"נכון, הגוף מגיב בהתאם אמור לייצר נוגדנים בכמות גדולה נגד הקורונה ובכך בעצם לחסן את האדם".

כמו שאתה מכיר, ההבדלים בין מה שמודרנה מזריקה למכון הביולוגי, יש הבדל? זה חיסון יותר בטוח?
"יש כמה מדינות שהלכו בכיוונים די דומים, לקחו וירוס שהוא לא פוגעני ועליו הלבישו, יש שוני בין חיסון לחיסון. פה אנחנו מדברים על הקוצים, יש שינויים אבל הרעיון בחלק מהחיסונים שמדובר בפלטפורמה של וירוסים לא מזיקים שעליה עושים מניפולציות".

במידה והכול עובד כמו שצריך כמה זמן ייקח עד שיהיה חיסון?
"לפי מתווה חיסון יש לנו חודשים ארוכים להתאזר בסבלנות לפני שאנחנו נגיע לחיסון מסחרי הישראלי. יש מעצמות על שמשקיעות מיליארדים וכמות עצומה מאוד של חוקרים סביב הנושא ולדעתי הם עשויים להגיע לשוק יותר מהר. השאלה כמובן אם החיסון, למי ייתנן החיסון קודם. כרגע, אנחנו מטפלים בנסיינים בריאים שבדקנו שהם בריאים אבל החיסון אמור להינתן גם לאנשים חולים, מבוגרים, לנשים ולילדים עד שנגמור את כל המסלול הזה".

ייקח זמן. נכנס לסגר שלישי בזמן הזה להערכתך?
"נגיד ככה, מדינת ישראל הייתה יכולה להיות אחת מ-6 המדינות המצליחות בעולם כמו ניו זילנד, סינגפור, אבל היא לא קיבלה מדליה עבור הטיפול בקורונה, אבל עוד לא מאוחר. אני טוען שכל זמן שחיים יש מקום לשינוי".

מה ישראל עשתה לא נכון?
"לדעתי זה חוסר הבנה מספיק במחלה הזאת ודרכי ההתגוננות ממנה".

אף אחד לא מבין.
"בוא נגיד שיש מדינות שהבינו יותר טוב וציבור שהבין יותר טוב ועובדה שהתוצאות שם אחרות אז אנחנו בקטע הזה לא קיבלנו מדליה".

בלתי נמנע?
"זה תלוי במנהיגים שלנו ובלחזור חזרה למגפה רפואית כי זה לא פוליטי, וזה תלוי באמון הציבור ובביצוע של הציבור עצמו את כל צעדי המניעה ההכרחיים".