ערן סגל, פרופסור לביולוגיה ממכון ויצמן, התראיין היום (חמישי) לאריה אלדד ורוני בר-און ב-103FM ופירט מדוע לא ניתן לתת הקלות נוספות על המשק. "ההקלות מהשבוע האחרון עדיין לא משתתפות במדידה, מה שאנו מודדים כעת הן ההשפעות של ההקלות הראשונות", אמר סגל. בנוסף, הסביר הפרופסור כי בניקוי החרדים והערבים, "94 אחוז מהאוכלוסיה הכללית נמצאים ביישובים ירוקים".

אריה אלדד: ערב טוב לפרופ' ערן סגל ממכון ויצמן. תשמע, אנחנו שומעים גם מד"ר שרון אלרעי פרייס, וגם שמעתי את שוקי שמר, וגם את פרופ' גמזו אומר, שכיוון שנבלמה הירידה בתחלואה אנחנו לא יכולים להמשיך בהקלות. אתה חושב שזו התמונה?
פרופ' ערן סגל: "אני חושב שאנחנו רואים בלימה בירידה, ללא ספק. אם אנחנו מודדים את זה לפי מקדם ההדבקה, אנחנו כבר נמצאים קרוב ל-1. כשמקדם ההדבקה עומד על 1 המגפה יציבה, מעל 1 זה אומר שהמגפה מתפשטת. צריך לזכור שמה שאנחנו מסוגלים למדוד עכשיו, זה את ההשפעות של ההקלות הראשונות. ההקלות שיצאו לדרך בשבוע האחרון עדיין לא משתתפות במדידה. מקדם ההדבקה הוא מה שסופר את כל סך המגעים שיש באוכלוסייה, ולכן הוא צפוי לעלות מעכשיו ועוד שבוע, ואנחנו צריכים להבין – אם אנחנו על 650 מאומתים ביום בממוצע שבועי, ומקדם ההדבקה עובר את ה-1 המספרים צפויים לגדול".

צוות מד''א מבצע בדיקות קורונה, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
צוות מד''א מבצע בדיקות קורונה, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

רוני בר און: אנחנו הגזמנו בכלל בפתיחה של הדברים ולא עבדנו בשיטת האינדיקטורים, בשיטת האלימינציה של לפתוח משהו ולראות איך הוא מתנהג, ולעבור לדבר הבא? למשל, הורדנו את כל הערים האדומות, ופתאום היום שמעתי ראש רשות ערבית שאומר שאחרי שפתחו, כולם באים לחתונות, עוברים ממקום למקום, ובמקום 3 חולים יש לו 35 חולים ביישוב לא גדול. אנחנו בחיים לא נדע מאיפה זה בא, מאיפה צריך לתפוס את השור.
סגל: "עד לנקודה הזאת אני לא חושב שהגזמנו. כרגע אנחנו פועלים לפי המתווה, על-פיו אנחנו לא יוצאים מהסגר ופותחים הכל, אלא פותחים בשלבים. עד עכשיו עקבנו אחרי השלבים, אנחנו מחכים שבועיים כל פעם כדי להעריך את מצבנו וזה מה שעשינו עד עכשיו. קיווינו שהמצב יהיה יותר טוב מכפי שהוא היום, כדי שנוכל ללכת לשלב השלישי, כרגע זה לא נראה כך, אבל אתה צודק שמה שקורה בפועל זה שההתנהלות היא מעבר למה שמותר לפתוח, ולכן אם אתה שואל אותי איך אנחנו יכולים להוריד את ההדבקות כדי שנוכל לעבור לשלבים הבאים, בראש ובראשונה זה אכיפה של דברים שלא אמורים לקרות, כמו חתונות ואירועים במידה גדולה. צריך לאכוף את הדברים האלה".

אלדד: משרד הבריאות אומר לא לפתוח עסקים וחנויות רחוב, קבינט הקורונה אמר שחנויות רחוב ייפתחו ביום ראשון עם מגבלות של כמות אנשים ומסכה. בעצם, אנחנו גוזרים על עצמנו סגר שלישי?
סגל: "כשלוקחים כל דבר לגופו, יכול מאוד להיות שפתיחת החנויות כשלעצמה לא מייצרת הרבה הדבקות. אבל כל דבר שפותחים, ומייצר עוד מגעים, מעלה את מקדם ההדבקה, ובסוף אם נהיה במגפה שמתפשטת אז אנחנו יודעים לאן זה יביא אותנו. באמת פה צריך לעשות את השיקולים".

בר און: זה בדיוק מה ששאלת אותך קודם. איך אנחנו יכולים לצבוע את המקום שממנו דולף לנו? אנחנו רואים שהירידה בהדבקות נעצרת, ואולי עוד מעט אפילו תתחיל לעלות, אבל אנחנו עכשיו מסתכלים על המשבץ ואומרים, אולי זה מפה? אולי זה מפה? אנחנו צריכים מקום שאנחנו יודעים שממנו הדברים דלפו.
סגל: "אתה מצביע על חלק מהקשיים. זה באמת קשה להבין מאיפה מגיעות ההדבקות, אבל אנחנו יודעים מה פתחנו, ואנחנו צריכים להבין האם יש דברים נוספים שנפתחו בגלל הפרות של ההנחיות. בניתוח לפי המגזרים אנחנו מקבלים עוד מידע על תמונת המצב. אנחנו רואים במגזר החרדי, שהיה מרכיב גדול מאוד בתחלואה והיום הוא מרכיב קטן, ירידה מ-40 אחוז מסך המאומתים ל-12 אחוז מסך המאומתים".

"לעומת זאת, המגזר הערבי שעמד על 10 אחוז מסך המאומתים לפני 4 שבועות, כיום מהווה 40 אחוז מסך המאומתים עם מקדם הדבקה שעומד על 1 בכל המגזר, ובמספר יישובים גם הרבה מעל ה-1. אנחנו מזהים שיש שם בעיה. נכון לעכשיו, 94 אחוז מהתושבים במגזר הכללי, ללא המגזר הערבי והחרדי, נמצאים ביישובים ירוקים, לעומת 36 מהאוכלוסייה הערבית. אנחנו מבינים ששם יש בעיה, שם צריך לטפל. אנחנו גם יודעים שעושים שם פחות בדיקות לנפש מאשר בשאר המגזרים, אז בוודאי זה מקום אחד שאם היינו מטפלים בו יותר מבחינת ניטור התחלואה, מצבנו היה משתפר".