סגן שר הבריאות, יואב קיש (ליכוד), התייחס הבוקר (שני) בראיון לגל"צ לעלייה בנתוני התחלואה, ולדיווחים על עצירת ההקלות ועל סגר שלישי המסתמן בחג החנוכה.

חיסון ישראלי לקורונה - שגב הראל, הישראלי הראשון שקיבל את הזריקה. צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

"כל אירוע היציאה מהסגר השני מתנהל אחרת, לא לפי תאריכים אלא לפי מצב התחלואה. ידענו שבשלב מסוים התחלואה תתייצב ותתחיל להתרומם. אמרנו שההקלות יופסקו ונשים ברקס. אני אומר את זה בצורה הכי פשוטה - הנקודה הזו הייתה צריכה להגיע מתישהו והיא ירדה. יש התייצבות במספרים וזו נקודה מאוד רגישה. מי שחושב שעכשיו הוא ימשיך בתכנית הפתיחה כאילו לא קרה כלום עושה טעות קשה", אמר.

למה שנתניהו יקבל את עמדתכם?
"אני לא רואה מצב שלא יקבלו אותה, אני יודע שנתניהו תומך בדבר הזה בצורה המלאה ואני לא אהיה מופתע שזה מה שהוא יעשה. יש בלבול שנובל מזה שאנחנו בסופו של דבר עוצרים. צריך לחשוב אם יש דברים חשובים שרוצים להוסיף כגון פתיחת מסחר וכיתות ה'-ו', אז הנקודה היא שאם פותחים אותם צריך בצד השני לסגור משהו אחר".

מה לגבי העוצר הלילי?
"חלק מהמלחמה שלנו הוא לייצר מגבלות שיאפשרו לתאים ירוקים לשמור על עצמם. אם אתה שואל אותי על עוצר לילי, אז אני הייתי מכוון להגבלת המעבר בין ערים. בסופו של דבר רוצים להקטין את ההתקהלויות ומעברי התחלואה, ורוצים לעשות את זה בשעות שבהן הכלכלה לא נפגעת". 

שוב עונש קולקטיבי. 
"לא נכון, יש סגר על יישובים אדומים, חד וחלק, אבל זה לא קשור לזה. כשיש ישוב ירוק ולידך יש ישוב כתום או צהוב אתה רוצה להגביל את המעברים. עם זאת, אני חושב שצריך לפעול בדרך דיפרנציאלית ולאפשר במקומות הירוקים לימודים בצורה רחבה יותר. הבעיה היא בקמעונאות ובמסחר, כי כשפותחים מקום מסוים אנשים מגיעים ברמה האזורית, ולכן אנחנו בוחנים את הדברים". 

מקדם ההדבקה עלה לכיוון 1 גם בערים גדולות כמו ת"א. מה זה אומר?
"קודם כל, זה בא לידי ביטוי גם בערים הגדולות האחרות כמו ירושלים. אנחנו מתייחסים לירושלים לא כמקשה אחת, אלא לפי אזורים. אנחנו עובדים עם ראשי הרשויות שמקבלים משאבים וחוקרים אפידימיולוגיים. צריך לתת להם להוביל את המאבק המקומי, ואני מאמין ביכולות של הדבר הזה להצליח".

צריך להיערך לסגר בחנוכה?
"לפעמים שבוע-שבועיים נראים כמו נצח במגפה הזו. אני באמת לא יודע לאן נגיע". 

יש תחושה שאנשים לא רוצים לעבוד בתנאים הנוכחיים לאחר התפטרות גרוטו. 
"אני מעריך אותו, הוא איש מקצוע ועבודה שנותן את הלב והנשמה. בסופו של דבר, זו החלטה אישית לחלוטין. אני חושב שכל צמרת המשרד השתנתה בין הגל הראשון לשני, אני דווקא חושב שאיתמר השתלב עם ההנהלה והשינויים וחבל לי שהוא עוזב. אני יכול להבין, זה מאוד שוחק. אני רגיל לקצב גבוה, אבל הקצב של החצי שנה האחרונה הוא מהגבוהים שיש".