פרופ' אייל לשם, מומחה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא בתל השומר, שוחח הבוקר (שני) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM אודות כוונתה של ממשלת דנמרק להשמיד כ-15 מיליון חורפנים לאחר שהתגלתה בהם מוטציה של נגיף הקורונה. בתוך כך, עלה חשש כי ישראלים ששבו מחו"ל נדבקו במוטציה החדשה.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בכל דנמרק ידוע כרגע על מספר חולים מועט שנגוע במוטציה והם מבודדים. הסבירות שהגיע חולה הנושא את המוטציה לישראל נמוכה. יחד עם זאת אנו נוקטים במשנה זהירות. משרד הבריאות יחד עם פיקוד העורף הוציא רשימת נוסעים שחזרו מדנמרק ויוצר עמם קשר מהבוקר לביצוע דיגום מיוחד לקורונה ובדיקת המוטציה. עד לקבלת התוצאות הנוסעים מדנמרק מתבקשים להכנס לבידוד - דנמרק נכנסה לרשימת הארצות האדומות מחייבות בידוד".

רגע ההודעה למשתתף הנבחר לקבל ראשון את החיסון לקורונה

מה הסכנה בחורפנים?
"אנחנו יודעים שכל וירוס שעובר שכפול יכול לטעות במהלך השכפול, וצפוי לחלוטין שגם וירוס הקורונה, שמשתכפל במיליארדים של עותקים, יהיו לפעמים מוטציות, וחלק מהן משפרות את היכולת של הווירוס לעבור מחיה לחיה או מחיה לאדם ולפעמים לחמוק ממערכת החיסון".

החיסון יהיה יעיל?
"אנחנו עדיין לא יודעים כי יש 140 חיסונים, יש חיסונים שמאפשרים להתגבר גם על מוטציות, ויש כאלה שעלולים להיפגע בגלל מוטציה ולהיות פחות יעילים. אנחנו עדיים לא יודעים איזה מהחיסונים יהיו יעילים גם במצב של וירוס שעובר מוטציות"

זה מסוכן?
"אנחנו עדיין לא יודעים, זה היה בהחלט צפוי שהווירוס יעבור מוטציות, ואנחנו חיים עם הרבה וירוסים שעוברים מוטציות כל הזמן, ולמרות שהם עוברים מוטציות, החיסונים שיש לנו מאוד יעילים במניעת הווירוסים האלה הרבה שנים. לא בהכרח המוטציה תגרום לכך שהחיסון לא יעבוד או שהווירוס יהיה יותר מסוכן".

יש סיבה להיות בחרדה?
"חרדה זו לא דרך טובה לצלוח בה את מסלול החיים. צריך להכיר את העובדות, לשמוע את המידע ולנתח אותו בקונטקסט של עד כמה הקורונה מסוכנת ומשבשת את החיים".