ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב ושר הבריאות יולי אדלשטיין קיימו היום (שני) מסיבת עיתונאים בנתב"ג לרגל הקמתה של מעבדת בדיקות הקורונה המהירות בנתב"ג. החל מיום ראשון הטסים לחו"ל יוכלו לבצע בדיקת קורונה בנמל התעופה בן גוריון, במחיר של כ-45 שקלים בלבד והתוצאות יתקבלו בתוך 14 שעות. ראש הממשלה נתניהו הזהיר בדבריו מפני חזרה לאחור ועליית התחלואה, שימנעו את המשך פתיחת המשק.

ראש הממשלה נתניהו אמר בדבריו בנתב"ג: "אנחנו כאן עם מערכת בדיקות חדיש ומעבדה חדישה שנמצאת בשדה התעופה על מנת לאפשר בדיקות מהירות של יוצאים ונכנסים, וזה יכול לאפשר לנו לחזור לשגרת תעופה מהירה יותר ויעילה יותר. אני מתרשם מהמאמץ הגדול שנעשה פה. אנחנו רוצים לאפשר לחבר את ישראל לעולם. מצבנו הכללי לעומת העולם הוא טוב ואנחנו רוצים שיהיה טוב יותר. אנחנו צריכים להקפיד על כל הכללים".

עוד אמר נתניהו, ואף הזהיר מפני העלייה בתחלואה: "רוצה להודות לפרופ' גרוטו. אנחנו הצלחנו להוריד את התחלואה לאחת הרמות הנמוכות במערב ואנחנו רוצים להתמיד בזה. הצלחנו כי עשינו את זה יחד. עכשיו אנחנו רוצים לצאת והתחלואה מתחילה לעלות. אם לא יהיה שיפור במדדים לא ניכנס לשלב השלישי. נעשה ביחד את הצעדים כדי שהתחלואה לא תעלה, כי כשהיא עולה היא עושה את זה כמו טיל או מטוס שממריא לשמיים. אני מבקש את שיתוף הפעולה".

שרת התחבורה מירי רגב אמרה: "אנחנו חונכים את המעבדה בנתב"ג. עם כניסתי לתפקיד הבטחתי שנקים מעבדה שתיתן פתרון מהיר בעלות כספית נמוכה. זו בשורה אמיתית למדינת ישראל, אין שדה תעופה בעולם שמאפשר באותו מתחם לבצע דיגום ולהגיע איתו למעבדה, ולקבל תשובה תוך ארבע שעות. אני מודה לכל מי שלקח חלק בתהליך המורכב, שמנו על זה תקציבים ומשאבים. אנחנו עוד צריכים להתקדם בכמה דברים ואני מאמינה שנקבל את האישורים של משרד הבריאות. הצלחנו להביא בשורה לישראלים עם איי סיישל, ואיך לא גם דובאי בעקבות הסכם השלום".

נתניהו, אדלשטיין ורגב במעבדת הבדיקות המהירות בנתב''ג (צילום: לע''מ)
נתניהו, אדלשטיין ורגב במעבדת הבדיקות המהירות בנתב''ג (צילום: לע''מ)

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר במסיבת העיתונאים: "אנחנו רואים את מצב שדה התעופה. אנחנו באובר של עמדות. השאיפה שלנו היא להגיע למצב שבה הדוגמים האלה לא יספיקו לעשות את העבודה. איך עושים את זה? מפסיקים להיות פראיירים. בואו לא נהיה פראיירים וניתן לאלה שעוברים על ההנחיות וההחלטות של מערכת הבריאות לקבוע לנו שהתחלואה תחזור. אנחנו נוהגים בזהירות, יוצאים מהסגר בצורה הדרגתית, ולצד זה רואים הפרות בכל רחבי הארץ - התקהלויות ופתיחות ללא אישור. בואו כולנו ננהג בצורה רצינית על מנת שנגיע בסופו של דבר לשדה תעופה מלא, שווקים פתוחים, חנויות פתוחות, תרבות וספורט. אני רוצה להודות לפרופ' איתמר גרוטו שציער אותי מאוד עם ההודעה על סיום תפקידו וזו ההזדמנות לומר לו תודה רבה".

מעבדת הקורונה בנתב''ג (צילום: מארק ישראל סלם)
מעבדת הקורונה בנתב''ג (צילום: מארק ישראל סלם)

על פי התכנית, בדיקות הקורונה יתבצעו הן בטרמינל 3 והן במתחם היבדק וסע בנתב"ג וכבר מיום חמישי הטסים לחו"ל יוכלו להזמין תור לבדיקה. במקביל, גם הנכנסים לישראל יוכלו לבצע את הבדיקה ובשלב הראשון התוצאות יתקבלו תוך 14 שעות. בשלב הבא נוסעים יוצאים ונכנסים יוכלו לבצע בנתב"ג בדיקת קורונה שהתוצאות שלה יתקבלו תוך ארבע שעות וזאת במחיר של 134 שקלים.

מתחם הבדיקות בטרמינל 3 כולל עשר עמדות. לאחר ביצוע הבדיקות, הן מועברות מיידית עם נהגים למעבדה, בה ניתן יהיה לבצע עד 20 אלף דגימות ביממה. המתחם הוקם תוך 45 יום במשותף על ידי חברת אומגה והמרכז הרפואי רמב"ם בחיפה. "הבדיקה כאן תהיה הכי מהירה והכי זולה. נוסעים שטסו לחו"ל שילמו 900 שקלים לבדיקה פרטית ומעכשיו הם יוכלו להגיע ולבצע אותה מהר ובזול", ציינה רגב והביעה תקווה שבקרוב משרד הבריאות יאשר לאנשי עסקים מחו"ל לימים ספורים, שיבצעו בדיקה מהירה עם הגעתם לנתב"ג ולהימנע מבידוד.

חבר דירקטוריון חברת אומגה לירון קראסין אמר כי לאחר עבודה מאומצת של מאות אנשים מבצע ההקמה המורכב הושלם תוך חודש וחצי. "זוהי נקודת ציון מרגשת וכעת כולנו עם הפנים קדימה לפתיחת שמי המדינה", הוא ציין. "אין לי ספק, כי הקמת המערך תיטיב עם היוצאים והשבים בשערי הארץ והמערך יעניק את השירות הטוב והאיכותי ביותר לטובת השמירה על הביטחון הבריאותי הלאומי".

"נוסעים שטסים או חוזרים מחו"ל יוכלו להיבדק ולקבל תשובה תוך 14 שעות"

לילי ננקין, מנכ"לית חברת אומגה, שוחחה עם ענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM על הקמת עמדות הבידוק לקורונה בנתב"ג‎ וסיפרה: "חנכנו מעבדה בנתב"ג, שהיא באמת בשורה. אנחנו מתחילים את ההרצה שלנו ביום ראשון הקרוב. נוסעים שטסים או חוזרים מחו"ל, יוכלו להיבדק אצלנו במחיר של כ-44 שקלים, ולקבל תשובה תוך 14 שעות".

אני מבינה שהיום חנכתם את פס הייצור אך אני רוצה לדעת איך זה קורה, יש בדיקות שאת מקבלת תוצאה מיד כמו רבע שעה ואחרי יום ויש הבדלים.
"בואו נעשה סדר. קודם כל היום הייתה פתיחה חגיגית והיה אירוע מאוד משמח עבור כולנו, אני מסתובבת בחודש האחרון בנתב"ג וכל הציפייה של האנשים היא מתי זה קורה כי כמו שאנו רואים הקורונה עוד כאן ואנו צריכים לחיות לידה ולהקל על כולנו. חנכנו מעבדה בנתב"ג שהיא באמת בשורה עם בדיקות הכי זולות בארץ. אנחנו מתחילים באמת את ההרצה שלנו בראשון הקרוב, זה אומר שנוסעים שטסים או חוזרים מחו"ל יכולים להיבדק אצלנו במחיר של 44.88 שקלים ולקבל תשובה תוך 14 שעות בתקופת ההרצה".

מה האמינות של הבדיקה?
"אנו כמובן כל הזמן בשיתוף משרד הבריאות שבודקים אותנו, אנו מדברים על בדיקות PCR שכרגע מה שיש בשוק הן האמינות ביותר, עם המטוש. בגלל זה גם שמנו את כל עמדות המטושים שלנו שהצטלמו נורא יפה, כל הבדיקות המהירות עוד לא אושרו ע"י משרד הבריאות כי האמינות שלהן לא גבוהה".

אז למה יש גם בדיקות שעולות 135 ש"ח, מה ההבדל או שזה לא שלכם בכלל?
"זה שלנו ואנחנו מחכים לאישור של משרד הבריאות, ברגע שנקבל אותו נוכל גם לתת את השירות הזה לנוסעים לחו"ל. המעבדה שלנו היא באמת שונה, נותנים שירות אך ורק לנוסעים, לטסים ולחוזרים מישראל".

כמה עמדות כאלה יש לכן בנתב"ג?
"כרגע מבחינת עמדות דיגום יש 10 באזור האקווריום של הנכנסים, ושתיים של דרייב אין בשער תמר, זה בתוך נתב"ג למי שיבוא עם רכב".

זו פרוצדורה, צריכים לקחת בחשבון טווח ביטחון, טסה בעוד חמש שעות ורוצה לעשות את הבדיקה קצת קודם, את צריכה להירשם, איך זה עובד?
"יש לנו אתר, קודם לנו צ'ק או פליי, נעים להכיר. אלה המעבדות שלנו. הנוסעים צריכים להיכנס לאתר, להירשם, אני מבקשת מכל נוסע שרוצה שיבדוק מהי הרגולציה ליעד שהוא נוסע אליו, כמה שעות לפני זה צריך לבצע את הבדיקה".

גם אם את נוסעת למקום ירוק את צריכה לעשות את הצ'ק טו פליי הזה?
"אני מציעה לכל נוסע לבדוק כי הרגולציות משתנות מיעד ליעד, יש מדינות שמבקשות ויש שלא, זו באמת אחריות של נוסע ולא חלה עלינו. יהיו לנו באתר כמו שנרשמים לעשות בדיקה בקופ"ח, יש את הימים והשעות, מתאמים מתי עושים, מגיעים עם ברקוד, זה מאוד ידידותי למשתמש והקמנו עמדה ממש פשוטה. אדם הגיע נרשם אנחנו רק צריכים לזהות שזה אותתו אדם, את הדרכון וכרטיס הטיסה שלו, תהליך שלוקח 2 דקות אם נרשמו מראש, מיד אחרי זה מטוש והאדם חוזר, אחרי 14 שעות בשלב ההקמה הוא יקבל את התשובה".

אנחנו מכירים את הטמפרמנט הישראלי, אגיד זאת בעדינות. איך עושים שלא יהיו דחיפות, לא יריבו ויגידו אני הייתי קודם ויהיו לתורים ארוכים וגם אסור להצטופף, איך אתם עושים את זה?
"בגלל זה אנחנו ממש ממליצים ומבקשים מכל הנוסעים לעשות את הרישום מראש. אנחנו ערוכים, התוכנה שלנו ממש ערוכה לפי כמות העמדות שיש לנו, הן יותר מעמדות הדגימה, יש לנו כ-19 עמדות לקבלת הנוסעים כי זה תהליך שטיפה לוקח יותר. עניין בדיקת המטושים זה כמה דקות. אנחנו כן צופים לעמוד בלחצים של כל מה שקורה בנתב"ג, זה יעבוד 24/7".