כשא’ רצה להזמין לאחרונה נופש בטורקיה לו ולמשפחתו, הוא קיבל טיפ מעט יוצא דופן מסוכן הנסיעות שלו, שגרם לו לשנות את מסלול החזרה ארצה. “אשתי ואני החלטנו לטוס לטורקיה עם הילדים בשביל להתאוורר קצת מהמצב”, הוא מספר כעת. “לפני הזמנת הכרטיסים התייעצנו עם סוכן נסיעות, שהמליץ לנו לעבור דרך מדינה ירוקה כדי להימנע מבידוד, כי טורקיה נחשבת מדינה אדומה. כמובן שקפצנו על המציאה: החלטנו לעשות עצירה ביוון ומשם לחזור לישראל. יוון עדיין נחשבה מדינה ירוקה, והכל התנהל שם על מי מנוחות. כך חזרנו ארצה ללא בידוד או הגבלה כלשהי”.

חיסון ישראלי לקורונה - שגב הראל, הישראלי הראשון שקיבל את הזריקה. צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

לפי הנחיות משרד הבריאות, מי ששבים לישראל ממדינה המוגדרת אדומה, כלומר כזו בעלת שיעור תחלואה גבוה בקורונה, מחויבים ב־14 ימי בידוד. אלא שמי שנכנסים למדינת ישראל ממדינה ירוקה, בעלת שיעור תחלואה נמוך, אינם מחויבים בבידוד. על פי ההנחיות, "מי שחזרו ממדינה ירוקה אך מחויבים בבידוד כיוון שביקרו במדינה אדומה ב־14 הימים האחרונים - ספירת הימים לתקופת הבידוד שלהם תחל מיום נחיתתם במדינה הירוקה שדרכה חזרו ולא מיום נחיתתם בישראל".

אלא שבפועל, למרות חובת הבידוד שחלה על אותם נוסעים, לא תמיד נבדקת הסוגיה בעת כניסתם ארצה, ויש נוסעים, כמו א', המנצלים את המצב כדי לחמוק מבידוד. “המצב בארץ הוא בלתי נסבל”, טוען מצדו א’. “מקבלי ההחלטות עושים ניסוי וטעייה על גב מדינה שלמה, ובינתיים, אחרי כל כך הרבה חודשים, לא נראה שהם יודעים מה הם עושים. לכן אני לא חושב שעשיתי משהו לא חוקי או לא מוסרי. מצאתי פרצה בחסות החוק, וזה דבר לגיטימי לחלוטין”.

גם ש’, צעירה ממרכז הארץ שטסה בספטמבר האחרון לפריז, חזרה ארצה דרך טיסת קונקשן מגרמניה, שנחשבה אז מדינה ירוקה. “רציתי להימנע מבידוד, אז נסעתי מצרפת לגרמניה”, היא מספרת. “הייתי צריכה לעשות בדיקת קורונה ולהמתין לתוצאות במשך יומיים, ואז כבר החלטתי לבלות חודש בברלין כי העיר קסמה לי. אחרי זה חזרתי לישראל, ובשדה התעופה הייתי צריכה למלא טופס הצהרת בריאות. טופס זהה מילאתי גם בשדה התעופה בגרמניה. כך הגעתי לישראל בלי הצורך בבידוד. שמעתי שהרבה ישראלים עושים את זה. פגשתי כמה כאלה באירופה, שהגיעו מארצות הברית והעדיפו לעשות את הקונקשן במדינה ירוקה כדי להימנע מבידוד. זה מאוד פופולרי, ואם אתה גם יכול לחוות את אירופה קצת על הדרך, אז מה רע?”.

אישה במסכה בנמל תעופה (צילום: אינג אימג')
אישה במסכה בנמל תעופה (צילום: אינג אימג')

תגובות קשות

מ’ עבר להתגורר בארצות הברית לפני כשנה וחצי, זמן קצר אחרי שחרורו מהצבא. “ברגע שהקורונה פרצה, בארצות הברית נעשה לא נעים, ואמא שלי צלצלה ודאגה ושאלה מתי אני בא כי היא מתגעגעת”, הוא מספר. "תכננתי לבוא, אבל לא היו לי עצבים לחזור ולהיות שבועיים בבידוד כי זה עונש, ומה עשיתי שזה מגיע לי? אני נזהר ושומר על עצמי ומרגיש מעולה. לא הרגשתי שאני זקוק לזה”.

בעצת חבר שעובד איתו, מצא מ’ פתרון. “אנחנו כמה חברים ישראלים בערך באותו הגיל, וידוע בארצות הברית שמי שרוצה לבוא לישראל ולא רוצה להיות בבידוד - יכול לטוס ליוון, ומשם להגיע לישראל בלי בעיה", הוא אומר. "אז נכון שבשביל הקונקשן הזה שילמתי יותר כסף, אבל אני רואה בזה תשלום עבור החופש. זה היה שווה כל רגע”.

מ’ מספר שכשפרסם באחת מקבוצות הפייסבוק שאלה בנושא, ספג תגובות קשות. “קראו לי קומבינטור, שרלטן, כתבו דברים כמו ‘עדיף שתישאר בארצות הברית, לא צריכים ישראלי מכוער כמוך בארץ’”, הוא מספר. “אנשים לקחו את זה ממש קשה כאילו אני עבריין או משהו כזה. אבל הכל לפי ההנחיות, וכולם עושים את זה, אז לא הבנתי למה ההתלהמות. הסרתי את הפוסט מרוב שירדו עליי. אפשר לחשוב מה קרה”.

גם מאבטח של אל על באחת ממדינות אירופה, שנמצא בחל”ת תקופה לא קצרה, בחר להיעזר בדרך עוקפת הבידוד הזו בשובו ארצה. “אני מאבטח באחת ממדינות מזרח אירופה ועובד בזה כבר כמה שנים”, הוא מספר. “ברגע שהתחיל הבלגן של הקורונה וסגרו את השמיים, החלטתי לחזור לארץ, אבל הבנתי שיש דרך קלה להימנע מהבידוד: טסתי ליוון ומשם הגעתי לארץ בקלות, ובלי שום בידוד. בימים האלה נעים דרך מדינות ירוקות ונפטרים מהבידוד, זה משהו שקיים”.

מאל על לא התקבלה תגובה עד מועד סגירת הגיליון.

יהודה זפרני (צילום: בני בכר)
יהודה זפרני (צילום: בני בכר)

“הדרך הקלה"

התופעה הנוכחית מתאפשרת, בין היתר, הודות לעובדה שבכל מדינה הנחיות שונות לגבי הכניסה והיציאה ממנה. כך דין מעבר ממדינה אדומה מסוימת למדינה אחרת - משתנה בהתאם לזהות המדינה האחרת. “יש ישראלים שטסים ממדינות אדומות למדינות ירוקות, שבהן אתה מחויב להיות רק יומיים או שלושה בבידוד”, אומר יפתח מעוז, מדריך טיולים בחו”ל. “אז הם מעדיפים לטוס למקום שבו יצטרכו לבלות יומיים בבידוד ולחזור לארץ בלי בידוד. עוד תופעה היא אנשים שבוחרים לעבור ממדינה אדומה למדינה כתומה, כזו שאמורה להפוך לירוקה לפי הדיווחים. הם נופשים במדינה הכתומה תקופה מסוימת, וכשהיא נהיית ירוקה - חוזרים לארץ”.

“התופעה של מעבר דרך מדינות ירוקות הייתה קיימת יותר בתקופה שהיעדים הקרובים כמו בולגריה ובלגרד היו פתוחים”, מסביר יהודה זפרני, מומחה לתיירות ותעופה ומנהל תחום התיירות במועדון “הוט צרכנות”. “עכשיו, כשבעיקר יעדים רחוקים כמו איחוד האמירויות או רואנדה או איי סיישל פתוחים, קשה לי לראות ישראלים עושים קונקשן שם כי זה מייקר את הכל באלפי שקלים וגוזל זמן נסיעות ארוך. אבל אצלנו בעולם התיירות הכל יכול להשתנות בתוך יום, ואני מאמין שברגע שהיעדים הקרובים שוב ייפתחו, נראה את התופעה הזו חוזרת בשיא הכוח. לגבי היעדים הקרובים, גם מחירי הכרטיסים יחסית זולים כך שהעלות מול תועלת - שווה”.

איך ניתן למנוע את התופעה?
“רשמית, מה שהיה צריך לעשות זה שמשטרת הגבולות תבדוק את הדרכונים והחותמות ותראה מאיפה הגעת כמדינת יעד, ולא איפה עשית קונקשן. אז היה אפשר לסגור את הפינה הזו הרמטית, אבל בפועל, לצערנו, זה לא קורה. אנשים מחפשים את הדרך הקלה להימלט מבידוד, וזו תופעה שרק תלך ותגבר”.