גם היום לא התקבלו החלטות בקבינט הקורונה, לאחר שהתכנס היום (ראשון) לדיון בצעדים הנדרשים למניעת עלייה בתחלואה בקורונה וצעדי ההמשך במתווה היציאה מהסגר. כל זאת לאחר שהתפזר ביום חמישי ללא קבלת החלטות בעניין הצעת המל"ל - להטיל עוצר לילי בתמורה לפתיחת ענף המסחר ופתיחת כיתות ה'-ו'.

במוקד דיוני הקבינט היום עמדו סגירת המסחר החל מ-19:00, הידוק הסגר בערים האדומות, הטלת עוצר לילי ביישובים הכתומים וחידוש החקיקה להגדלת הקנסות. שר האוצר ישראל כ"ץ התנגד בתוקף לסגירת המסחר בשל הפגיעה במשק ועל רקע זה נרשמו עימותים בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו

בתום דיון סוער וארוך שנמשך שבע שעות קבע רה"מ נתניהו: "מיצינו, לא נקיים הצבעה הערב". לקראת תום הדיון נראה היה שהקבינט צפוי להצביע עוד הערב על פתיחת כיתות ה'-ו' וכן כיתות נוספות, אך לבסוף הוחלט שההצבעה תידחה. בתום הישיבה אמר נתניהו: "היה דיון חשוב מאוד, מצוין. כולנו רוצים להקל במסחר ובחינוך כי אנחנו מבינים את המשמעויות. לא קיבלתי מה הוא האמצעי המוסף הכלל ארצי שבו אנחנו מונעים את עליית ה-R".

נתניהו בעדכון מקבינט הקורונה

בכירים בממשלה מבהירים כי ההחלטות יתקבלו בדיון משותף של רה"מ נתניהו ושר הביטחון בני גנץ. בתוך כך מבהירים כי לא צפויות הפתעות, וההחלטות שיתקבלו ישקפו את הדיונים בקבינט היום, ועיקרם המשך פתיחת מערכת החינוך, פתיחת ענף המסחר עד שעה 19:00 והטלת סגר בערים האדומות.

"אנחנו בעיצומו של דיון חשוב ומעמיק בקבינט הקורונה, וזה יימשך עוד שעות, מפני שהנושא מאוד מורכב", מסר ראש הממשלה מוקדם יותר. "אני רוצה לוודא שאנחנו נמשיך לקבל את ההחלטות הנכונות, בהסכמה רחבה ככל האפשר, כדי לאפשר לנו לפתוח את הכלכלה ואת החינוך מבלי לסכן את החיים והבריאות של אזרחי ישראל. הורדנו את התחלואה לאחת הרמות הנמוכות במערב, ואני לא מתכוון לוותר על זה בהינף יד. אני צריך את שיתוף הפעולה שלכם, אזרחי ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בדבריו בקבינט לבהלת המוטציה שדווח כי התפתחה בנגיף בחורפנים בדנמרק, וקרא להכניס את החוזרים מדנמרק לבידוד כפוי, עם החובה לביצוע בדיקה. נתניהו הנחה את השר לביטחון פנים לוודא מידית שהחוזרים מדנמרק נכנסים לבידוד וביקש מהיועמ"ש לוודא שאפשר משפטית לחייב אותם לעבור בדיקת קורונה: "מדובר במוטציה של הנגיף שיכולה להוות סכנה גדולה לכל אזרחי ישראל".

בעקבות ההתנגדות הרחבה לעוצר הלילי, מנציגי משרד הבריאות, בהם פרויקטור הקורונה החדש פרופסור נחמן אש, ועד מ"מ מפכ"ל המשטרה, הודיע נתניהו כי "לא נטיל עוצר לילי בכל הארץ". המל"ל התריע מפני עלייה בתחלואה וקבע כי חייבים להוריד את מקדם ההדבקה, שכבר עבר את ה-1. לשם כך הם מציעים להכניס את הערים הכתומות לעוצר לילי, את היישובים האדומים לסגר ואילו את האזורים הירוקים להשאיר פתוחים. 

נתניהו על החיסון של פייזר: "יגיע לישראל בינואר"

הנושאים שעמדו על סדר היום של הקבינט: הרחבה וייעול השימוש בהכרזה על אזורים מוגבלים, הגבלות דיפרנציאליות ועוצר לילי והצגת הכוונה להכרזה על איי תיירות מיוחדים. לפי דיווחים, משרד הבריאות וממונה הקורונה פרופ' אש הציגו לשרים את הבעייתיות במתווה הקנסות הנוכחי, שלא מייצר מספיק הרתעה, מפני התקהלויות, ולחצו להתניע מחדש את הליך החקיקה להגדלת הקנסות, שנתקע בשל התנגדות הסיעות החרדיות. 

ל"מעריב" נודע כי משרד הבריאות מתכוון להתנגד לכל הקלה נוספת בהגבלות, כגון פתיחת מרכזי הקניות, פתיחת כיתות ה'-ו' ועוד, בשבוע הבא, לאור נתוני התחלואה בנגיף הקורונה. גורם במשרד הבריאות מסר כי "חייבים לעצור את העלייה בתחלואה, כרגע אסור להתקדם עם ההקלות".

ועדת החוקה מאשרת את הצעת חוק האיים הירוקים

כזכור, בשבוע שעבר אישרה מליאת הכנסת את חוק "איים ירוקים" לפתיחת אילת ומלונות ים המלח, לאחר שהושגה פשרה הקובעת כי הצעת החוק לא תאפשר הוספת יישובים נוספים מעבר לאילת וים המלח, אך תהיה אפשרות לפתוח אטרקציות ומקומות נוספים מחוץ למלונות - באישור משרד הבריאות. הגורם המוסמך להחליט על אזורי התיירות המיוחדים הוא קבינט הקורונה, והנושא צפוי לעלות לדיון היום.

חדר המצב הלאומי - המאבק בקורונה - נתונים ומגמות, 15 בנובמבר by maariv on Scribd

גם המשטרה פרסמה מסמך המלצות לקראת הדיון בקבינט, בו נכתב כי רעיון העוצר הלילי אינו יעיל. נכתב כי מדובר ב"השקעה גדולה ואפקטיביות נמוכה", ובין הנימוקים לכך צוין כי "אכיפה בבתים על הפרת עוצר דורשת סמכויות שאינן בנמצא כיום", "הציבור יחפש חלופות" ו"שיקול דעת נרחב לשוטר נוכח סייגים של יציאה מעוצר".