מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר פרופ' גבי ברבש שוחח היום (חמישי) עם רוני בר און ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM על העלייה בנתוני התחלואה בקורונה בימים האחרונים והזהיר כי לא יהיה מנוס מנקיטת הגבלות נוספות. "קצב העלייה מדאיג ואנחנו בדרך לכיוון שבו היינו. היינו צריכים כבר לקחת צעדים אחורה וזה לא קורה. אין דרך לצאת מזה בלי לעשות איזשהו סגר, ולא רק בלילות".

פרופסור אש בנצרת: "סגר הוא לא עונש". צילום: מזאווי פרסומאים- מטה הסברה משרד הבריאות

אנחנו רואים למעלה מ־1,500 נדבקים ביום. מדובר בנתונים שלא ראינו חודשים ארוכים.
"לא חודשים ארוכים, בסך הכל חודשיים".

איך הזמן עובר כשנהנים. ומה קורה כשנגיע ל־2,000?
"אני מאמין שעוד שבועיים נראה שאנחנו עומדים על 2,000, אבל לא רוצה להיכנס לניבויים. אחר כך אנשים יתחילו לעשות חשבון 'צדק או לא צדק', אבל ברור שקצב העלייה מדאיג והוא בדרך לכיוון שבו היינו, ולכאורה כבר היינו צריכים לקחת צעדים אחורה, לפחות לפי ההתחייבות של מי שמנהל את הפרויקט הזה". 

האמצעים בהם מנסים לנקוט כמו סגר לילה בערים אדומות זה משהו שיכול לבלום את העלייה הזו?
"לא. אני לא חושב. תושבי ישראל מכירים את הנתונים ולמדו להבין אותם".

הם למדו הכל, אבל עדיין מתקהלים כמו עדר. הייתה עכשיו הלוויה של רב משגיח בישיבת מיר.
"זה לא משגיח זה רב בין יותר מ־94. איש חשוב מאוד שהעמיד אחריו הרבה מאוד תלמידים. זה לא סתם משגיח". 

אבל זה עדיין לא סיבה להתקהל אלפים בהלווייתו.
"בוודאי. בואו נסתכל רגע על העולם החרדי - אנחנו מסתכלים, אבל לא ממש מבינים מה קורה שם. יש ירידה בתחלואה במגזר למרות שפתחו את תלמודי התורה, הכניסו את הבנות חזרה ללימודים, ועדיין נתוני ההדבקה נמוכים. אני לא יודע למה, אבל זו נקודה מעניינת. היום ההתפלגות היא כזו: 50 אחוז ערבים, 20 אחוז חרדים, והשאר זה האוכלוסייה הרגילה".

"אין דרך אמיתית לסגור את זה בלי לבצע איזשהו סגר, ולא סגר בלילות. באמת קשה לקבל פה החלטות כי לאף אחד אין נוסחה מדויקת, והכל בניסוי וטעייה. לתפיסתי צריך להשאיר את הגנים פתוחים, ואת בתי הספר מכיתות א' עד ד', ואת כל מה שלא צריך לסגור לשבועיים, בכדי שנוכל לראות שיש ירידה במספרים ולחזור לחיים".