משרד הבריאות סירב לשלוח נציג בכיר - והישיבה בוטלה: ועדת הקורונה בכנסת בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון שהתכנסה היום (שני) לדיון בהגדרת חדרי הכושר והסטודיו כענפים חיוניים, פוזרה כחצי שעה לאחר שהחלה. זאת, לאחר לאחר שמשרד הבריאות סירב לשלוח את מנכ"ל המשרד או את ראש שירותי בריאות הציבור לדיון. "משרד הבריאות מבזה את הכנסת, ולא דואג לבריאות הציבור", תקפה שאשא ביטון. 

משרד הבריאות נמסר בתגובה: "בניגוד לטענות שהושמעו, שני נציגים של המשרד הרלוונטיים לנושא הדיון, ד"ר אריק האס ומר אביחי שגב, הגיעו לוועדת הקורונה של הכנסת. לצערנו לא ניתנה להם רשות הדיבור".

בהמשך, הוועדה התכנסה מחדש לדיון במתווה להחזרת עולם התרבות לפעילות. הזמר יזהר כהן הגיע לוועדה וסיפר כי "רוב רובם של האמנים הם עצמאים ולא בחל"ת. פשוט אין לנו כסף לקנות במכולת". 

"זו הבעיה הכי גדולה שלנו - הפרנסה שלנו. אנחנו חנוקים", אמר כהן. "אנחנו לא מקבלים חל״ת כי עצמאיים לא מקבלים חל״ת - אם הייתי מקבל הייתי יכול לנשום ולספוג את זה. אנחנו בשוקת שבורה, חייבים להביא תקציבים לתת לאמנים עצמם כסף לחיות. איך אני אממן את הלימודים של הבת שלי? אני מדבר על אמנים שהם לא בתקופת הזוהר שלהם. כשאין הופעות אין אוכל - הם לא יכולים לקנות לחם וגבינה. אי צריך לקבל תלושים למכולת? זו בדיחה".

יזהר כהן בוועדת הקורונה (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

שאשא ביטון תהתה: "לא ברור איך דווקא עולם התרבות שיכול להתנהל בצורה כל כך מסודרת עם כללים מאוד ברורים ובקרה ברורה נשאר אחרון בשרשרת המזון כשאין לנו שום סיבה אפידמיולוגית לכך. במקום לתת לשחקנים לשחק על הבמה שיחקו בנו כי ידעו שייסגרו את המדינה שבועיים לאחר הפתיחה של עולם התרבות".

יו"ר הוועדה אף שאלה את נציג משרד התרבות, שהסביר כי ההחלטה נתונה בידי משרד הבריאות: "מתי תצאו למלחמה על עולם התרבות? אני הייתי במקומכם לא הייתי מצביעה על שום החלטה שהממשלה מבקשת להעביר עד שלא יפתחו את התרבות. נראה שרק משרד הבריאות מנהל את המדינה כבר עשרה חודשים, לא צריך את שאר הממשלה. אלא אם כן מישהו יחליט שהוא קם ועושה מעשה ואומר די - המשרד שלי בסמכות שלי ואני מנהל אותו".  

לסיכום, אמרה שאשא ביטון "הממשלה מדירה את הענף בכוונת מכוון, אולי הגיע הזמן לתת לשחקנים לשחק על הבמה במקום בחייהם של האנשים". 

ועדת הקורונה בכנסת התפוצצה. צילום: מתוך ערוץ הכנסת
"משרד הבריאות מבזה את ועדות הכנסת ואת האזרחים", האשימה שאשא ביטון בזמן שסגרה את הדיון בעניין חדרי הכושר. "הוא מפקיר את בריאותם של אזרחי מדינת ישראל ומאות אלפי אנשים, ביניהם נכי צה״ל, נכים כלליים, אנשים עם מחלות ניווניות, אנשים בשיקום רפואי, גמלאים שזה מה שמסייע להם לשמור על בריאותם בשלב זה של חייהם ועוד רבים אחרים שזה מקור לבריאותם הפיזית והנפשית".
"כל זה מתוך הסתכלות צרה על תחום הבריאות רק דרך עיניי הקורונה וחוסר אומץ או יכולת לטפל בצורה נכונה במשבר הקורונה בכללותו לצד כמובן מניעת התפשטות הנגיף. במקום להגיע לוועדה ולראות איך מצילים את בריאותם של האנשים, יושבת ד"ר שרון אלרעי ובכירים נוספים במשרד הבריאות וחושבים איך לסגור מחדש את מדינת ישראל. זה לא לדאוג לבריאות הציבור. אנחנו מצפים שמשרד הבריאות יעמיד נציג שיוכל לבוא ולהסתכל בעיניים של כל האנשים שהגיעו לכאן".

בועז הרמן, מנכ"ל עמותת איל"ן, אשר נכח פיזית בוועדה, אמר: "באי ההגעה לוועדה, ביזתה הנהלת משרד הבריאות את האנשים עם מוגבלויות הנדרשים לעיסוק בספורט שיקומי כאוויר לנשימה, ומכאן דרישתנו להכרה במרכזי הספורט לנכים כמפעלים חיוניים".

הוא הדגיש עוד כי "כשבאים לבחון את תועלת ההגבלות מול המחיר הכבד שמשלמים הנכים בהפסקת הפעילות הגופנית, ההחלטה הינה ברורה כשמש ואנו דורשים ממשרד הבריאות שיקבל החלטות ענייניות על בסיס נתוני ההדבקה ולא יפגע בבריאות הציבור. הפסקת פעילות גופנית, וודאי לאנשים עם מוגבלויות פיזיות, היא הרת אסון ובעלת השלכה על מצבם הפיזי והנפשי,  והעובדות מוכיחות שאין כל הצדקה לכך. איל"ן תלחם עבור אנשים עם מוגבלויות כדי שיוכלו להמשיך בשגרת יומם בתחום הספורט השיקומי".

לפני שננעלה הוועדה, עלתה לדיון סוגיית הנכים שאינם מקבלים פיזיותרפיה ושחיה טיפולית בגלל הסגר. דנה בריל, שהיא ובתה סובלות ממחלת ניוון, ומאז סגירת חדרי הכושר, אינה מקבלת טיפולי פיזיותרפיה. "הייתי מתעמלת 6-5 פעמים בשבוע, מסיבות בריאותיות. אם השריר שלי ימות – לא ניתן להחיות ולהפעיל אותו מחדש. מעודי לא". יערה מקמל, הסובלת אף היא מבעיית בריאות הדורשת שחיה שבועית קבועה, סיפרה על מצוקתה הרבה מאז סגירת הבריכות. לדבריה, רבים מהסובלים מתסמונות אלו, יאבדו לצמיתות הפעלת חלק מגפיהם. היא ביקשה להפריד בין בריכות השחיה להנאה, לבין הבריכות הטיפוליות.
נתניהו אחרי קבינט הקורונה: "לא אהסס להטיל מגבלות"

הוועדה התכנסה ברקע העלייה המתמשכת בנתוני התחלואה בקורונה, לאחר שמוקדם יותר הבוקר עדכן משרד הבריאות כי אתמול אובחנו 1,230 מקרי קורונה מאומתים מתוך 37,638 בדיקות וכי שיעור החיוביים - 3.3%. ‏נציגי משרד הבריאות אף אמרו אמש לקבינט הקורונה כי כדי להגיע לשליטה במגיפה, נדרשים 26 ימי הגבלות מיידיות. 

בתוך כך, לרשימת הערים ששינו את צבען מירוק לצהוב הצטרפו היום ראשון לציון, בת ים, כפר סבא, דימונה וקריית שמונה. אתמול הצטרפו לרשימה תל אביב, רחובות, יקנעם, בית שמש, באר שבע, אור יהודה, פוריידיס ואילת ששינו את צבען מירוק לצהוב. מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי הזהיר הבוקר בגל"צ מפני העלייה בתחלואה הכללית, ואמר כי "תוך כשבועיים או פחות נכפיל את מספר החולים ונגיע ל-3000 חולים ביום". 
רשימת הערים האדומות והכתומות (צילום: משרד הבריאות)
רשימת הערים האדומות והכתומות (צילום: משרד הבריאות)

כזכור, אמש התפזר הקבינט ללא הכרעה וקבלת ההחלטות נדחתה לישיבה שתיערך הערב בשעה 19:00. במהלך הדיון משרד הבריאות המליץ לסגור את כל המסחר והחינוך בערים האדומות והכתומות, ואילו המל"ל המליץ לקבוע רף של מקדם הדבקה 1.3 לסגר - קרוב מאוד למקדם ההדבקה הנוכחי שעומד על 1.24. 

הקבינט אף אישר אמש את הצעת משרד הבריאות להארכת מתווה הקניונים, השווקים והמוזיאונים ב-48 שעות, כך שהמתווה יסתיים ביום שלישי בחצות. הפיילוט הוארך ביומיים כדי שהקניונים לא ייסגרו לפני הכרעת קבינט הקורונה הצפויה הערב.