השלב הראשון במבצע חיסוני הקורונה יפתח באופן רשמי ביום ראשון הקרוב, 20 בדצמבר, עם העברת חיסונים לכעשרה בתי חולים ולמרכזי חיסון של קופות חולים, לטובת חיסון צוותי הרפואה בקופות החולים ובבתי החולים, כאשר במהלך הימים הקרובים החיסון יגיע בהדרגה לכל אתרי החיסון. את השלב השני, החיסון לאזרחים, קופות החולים הקדימו, והוא יתחיל ביום שני הקרוב. בנוסף, הפטור מבידוד למתחסנים ינתן לאחר שבוע מהמנה השניה, ולא לאחר שבועיים כפי שנאמר בהתחלה.

בתוך כך, פורסמה הודעת זימון שקיבל המחוסן הראשון של המרכז הרפואי ברזילי: מנהל המרכז הרפואי, פרופ' יניב שרר. גם יתר קופות החולים והמרפאות החלו לשלוח זימונים לתורים, על פי סדר העדיפויות. בנוסף, מוקד זימון התורים של "מכבי" קרס לאחר שעתיים בלבד של פעילות עקב העומס.

זימון לחיסון למנהל המרכז הרפואי ברזילי (צילום: צילום מסך)
זימון לחיסון למנהל המרכז הרפואי ברזילי (צילום: צילום מסך)

לקראת המועד, משרד הבריאות פרסם את המלצותיו לגבי תיעדוף החיסונים לקורונה - מי יקבל ראשון ומתי. לפי מסמך ההמלצות של ועדת חיסוני הקורונה, בעדיפות ראשונה יהיו צוותים רפואיים, מוסדות "מגן אבות" ובני 60 ומעלה. בעדיפות שנייה - קבוצות סיכון, קבוצות בחשיפה גבוהה כמו צוותי חינוך ורווחה, צה"ל וגופים ביטחוניים - ובהמשך כלל האוכלוסייה תוכל לקבל את החיסון דרך קופות החולים. 

תשדיר משרד הבריאות בנושא חיסון לקורונה

לפי המסמך, סדר העדיפויות מושפע מאילוצים לוגיסטיים ומגבלת יכולת החיסון של הצוותים באתרי החיסון. המבצע יהיה מדורג והתזמון ינסה למקסם בטיחות, בריאות ויעילות. הקדימות הפנימית בתוך קבוצות התיעדוף עשויה להשתנות. הצוותים המחסנים יפעילו שיקול דעת וגמישות כדי לקדם את הצלחת המבצע. 

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, הורה שלא לתת תיעדוף לידוענים, אשר על פי דיווחים קופות החולים הציעו להם תשלום עבור קבלת חיסון במטרה להעלות את המודעות לכך בקרב הציבור. 

"בימים האחרונים ביקשו להתגייס למאמץ ההסברתי ולתת דוגמא אישית לחיסון, רבים וטובים, הכוללים נבחרי ציבור, ידוענים, אנשי תקשורת ועוד, מכל המגזרים והמינים. מובן שמדובר בהיענות חשובה של אנשים שבכוחם לשכנע את אזרחי המדינה להתחסן, ותודתנו נתונה להם על הירתמותם ואנו נגייס אותם בהמשך לצורך כך. עם זאת, אנו חפצים לחסן ראשית את הקבוצות בסיכון ולפעול באופן שוויוני. לפיכך, אבקשכם לחסן על פי התעדוף ועל פי הסדר המצויין בפקודת החיסון", כתב לוי במכתב ששלח למנהלי בתי החולים.

בעדיפות ראשונה:
סגלים רפואיים - בתי חולים, קופות חולים ומרפאות פרטיות; בתי חולים גריאטריים ופסיכיאטריים; סטודנטים לסיעוד ורפואה בסבבים קליניים ומד"א וארגוני הצלה נוספים.
מוסדות "מגן אבות" ומוסדות רווחה לחוסים ומטפליהם.
בני 60 ומעלה - בחסות קופות החולים. המסמך מציין כי במסגרת החיסון בקופות יש לנהוג בגמישות ולחסן קשישים בקהילה, מטפלים ומלווים, וכן אוכלוסיות בסיכון מיוחד כמו מושתלי ריאות. 

בעדיפות שנייה:
קבוצות סיכון: סכרת, השמנת יתר חולנית, COPD, יתר לחץ דם, מטופלים עם דיכוי חיסוני - מושתלי איברים, חולים המטולוגים וכו'. המסמך מציין כי בקבוצת החולים עם דיכוי חיסוני יש לכלול חיסון גם לבני המשפחה ובני הבית של מטופלים אלו באותה קדימות. 
קבוצות בחשיפה גבוהה: צוותי חינוך ורווחה, בתי סוהר וסוהרים, מגיבים ראשונים. 
צה"ל וגופים ביטחוניים: יקבלו הקצאה בהתאם לתוכנית חיסון שתוצג למשרד הבריאות
בהמשך: פתיחת החיסון לכלל האוכלוסייה דרך קופות החולים לפי הגעת החיסונים ותיזמון הקופות. 

לא יחוסנו בשלב זה: 
מחלימים, אנשים עם היסטוריה של תגובות יתר קשות - אנפילקסיס, נשים בהיריון, נשים מניקות, נשים המתכננות להרות, ילדים ונוער עד גיל 16. 

בתוך כך, הרמטכ"ל אביב כוכבי הנחה לקדם את חיסון חיילי צה"ל במהירות ויעילות. לאחר שני דיונים, כוכבי הנחה את סגנו, אלוף אייל זמיר, להיערך להוצאתו לפועל של מבצע חיסוני קורונה בצה״ל. כאמור, התהליך ינוהל כולו על ידי אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, בהובלת חיל הרפואה, תוך הקמת מעטפת לוגיסטית מותאמת. בדובר צה"ל הדגישו כי "מטרת המבצע היא מתן חיסון קורונה לכלל חיילי צה״ל, בפרק הזמן הקצר ביותר מרגע קבלת החיסונים, באופן מפוקח, יעיל ומקצועי".

סרטון שמפרסם דובר צה"ל להגברת המודעות לנגיף הקורונה

כאמור, המבצע הצבאי מתואם עם משרד הבריאות, ויתקיים בהלימה להנחיות, תוך היצמדות לנהלים המחייבים - בהם תנאי האחסון, תזמון מתן החיסון השני והגדרת המטופל כמחוסן. החיסונים ינופקו למתחמי חיסון מרחביים אליהם יוזמנו החיילים, כאשר מתן החיסון יבוצע על ידי איש סגל רפואי, ויעשה זאת בפיקוח אחות מוסמכת. כמו כן, מערך 'שאט״ל', שהוקם במקור כתחליף לתחבורה הציבורית ישמש לטובת הובלת החיילים מהיחידות השונות, באופן מאורגן ומרוכז, אל מתחמי החיסון. 

בצבא הדגישו כי מדרג ההתחסנות נקבע ע״פ תיעדוף מטכ״לי שהנחה אגף המבצעים, בשיתוף הפיקודים, האגפים והזרועות. "משרתי צה״ל צפויים להתחיל ולהתחסן כבר בסוף החודש הקרוב. קווי המתאר לתיעדוף כוללים תחילה סגלי רפואה, אשר מהווים את חזית הלחימה במאבק, כאשר לאחריהם יתחסנו משרתי צה״ל אשר משתייכים לקבוצות סיכון, יחידות קרביות הפועלות במתאר ייחודי, לוחמים, מערכים תומכים קריטיים ומפקדים בכירים", נמסר בהודעת דו"צ. כמו כן, נבדקת הסוגייה האם החיילים יתחסנו בפקודה.

הראשון להתחסן בצבא, הרמטכ\'\'ל אביב כוכבי (צילום: דובר צה''ל)
הראשון להתחסן בצבא, הרמטכ\'\'ל אביב כוכבי (צילום: דובר צה''ל)

עוד נמסר: "ראש המטה הכללי, יהיה הראשון להתחסן כדי להוות דוגמא אישית ולעודד את יתר חיילי צה״ל להתחסן. בשלב מאוחר יותר, עם קבלת מנות חיסון נוספות, יחוסנו יתר המשרתים. בריאותם של משרתי צה״ל ורציפותו התפקודית של הצבא הן ערך עליון בקביעת תעדוף זה".

ח"כ משה ארבל שיגר לאחר פרסום התיעדוף, מכתב לשר הבריאות יולי אדלשטיין, בו ביקש שגם צוותי בתי החולים שאינם רופאים, יזכו לתיעדוף: "בשבועות הקרובים יתחיל מבצע החיסון של אזרחי ישראל בחיסונים לנגיף הקורונה. לפי רוב ההערכות האוכלוסייה הראשונה שצפויה להתחסן היא אוכלוסיית עובדי הרפואה המצויים בסיכון מוגבר להידבק בקורונה והידבקותם בנגיף, או כניסתם לבידוד, פוגעת בכשירות מערכת הבריאות כולה. חשוב שלצד הצוות הרפואי עצמו, הרופאים הרופאות והאחיות, יזכו לקדימות בחיסונים גם כוח העזר של בתי החולים, עובדי הניקיון, התחזוקה, הפקידות, עובדי חברות כח האדם בבתי החולים וכיוצא בזאת. הצורך לחסנם במהירות זהה לצורך שחל ביחס לצוות הרפואי עצמו שכן סיכוייהם להידבק גבוהים עקב מקום עבודתם והידבקותם עשויה לפגוע בכשירות מערכת הבריאות ותפקוד בתי החולים וקופות החולים".