ד"ר מיקי הלברטל, מנכ"ל בית החולים רמב"ם, שוחח הבוקר (חמישי), עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לגורמים שהביאו לעלייה בתחלואה, לחיסון העתיד להשפיע על הציבור ועל החשש כי דווקא הוא זה שיגרום ל"אווירת סוף קורס. ימותו אנשים שלא צריכים למות".

שלום ד"ר מיקי הלברטל, מנכ"ל בית החולים רמב"ם בחיפה. מה מצבנו?
"באיזה תחום? זו שאלה מאוד רחבה. אני אופטימי מטבעי ותמיד אומר שטוב".

יומיים רצוף מעל 2,800 מדברים על ריסון מהודק בשבוע הבא. למה זה קורה?
"בסופו של דבר זה מתחלק לשניים: דרך קבלת ההחלטות, אנחנו יודעים שהסגר זה לא מטרה, זה אמצעי. ברגע שאתה מאבד שליטה על מערכת כמו שהיינו באזור ראש השנה שהגענו לעשרת אלפים מאומתים ליום עם אחוז חיוביים כזה אין דרך למערכת להתמודד עם אירוע כזה כדי לעצור אותו, זה כבר איבוד שליטה. בגלל זה יש מקום לסגר. זה אמצעי והמטרה היא איך בונים יציאה שתהיה מוסדרת כדי לא לחזור אחורה. צריך לדעת שתמיד שפותחים תהיה עלייה מסוימת אבל כרגע נראה שאנחנו לכיוון של איבוד שליטה, כי אנשים לא מבינים מה רוצים מהם. כי תוכנית היציאה קופצנית, הדבר הכי חשוב שאנחנו לא מצליחים לשכנע את אזרחי מדינת ישראל שהפתרון נמצא אצל כל אחד מאיתנו. אנחנו לא משכנעים את האנשים לגלות אחריות אישית, לעשות את שני הפעולות הבסיסיות ביותר שזה לבישת מסכה והריחוק הפיזי".

האחוזים גדולים של החולים עדיין מגיעים מהאוכלוסייה ערבית?
"כן לצערי הרב. אני מסתכל כרגע על ביה"ח רמב"ם ואני מסתכל מה קורה בשבועות האחרונים בתוך ביה"ח ברגע זה יש 61 חולים במגמת עלייה כל הזמן שבין 70-60 אחוזים מהם מהמגזר".

החרדים ששבועיים יצאו מהטבלה חוזרים אליה בגדול. למה אנחנו בפאניקה אם יש חיסונים? למה לסגור את המשק?
"צריך להבין שהחיסונים זה בשורה מטורפת, באמת. זה נפל לנו על חנוכה, באנו חושך לגרש והחיסון זה באנו חושך לגרש. זה נס גדול שזה הגיע כל כך מהר. אבל הבעיה היא שגם זה תהליכי. זה שביום ראשון הקרוב מתחילים לחסן, האפקט של החיסון נראה אותו לקראת הקיץ עד שיחוסנו כולם, מסה קריטית. צריך כמעט שישה מיליון אנשים מחוסנים, זה תהליך. עד שזה יקרה, אנחנו סביר להניח נהיה במאי-יוני. אנחנו כרגע צריכים לעבור את התקופה הזאת וזה כל הבקשה, יש אור בקצה המנהרה תנו לנו לעבור את התקופה הזאת, ליצור את המסה הקריטית של המחוסנים ואז נוכל לחזור לחיים שלנו. אנחנו כל כך צריכים לחזור לחיים שלנו. אבל ברגע שאנחנו באווירת סוף קורס התחלואה רצה. כתוצאה מהתהליך ימותו אנשים שלא צריכים למות. כרגע יחלו אנשים עם משמעויות לטווח ארוך שלא צריך לקרות. הבעיה זה אזרחים, לא צוות רפואי. אזרחי מדינת ישראל, חברים, בני משפחה שבתהליך יחלו וימותו. אני חושב שהמערכת צריכה להסתדר, אין חלוקה של העומס בכל המערכת וזה נושא בפני עצמו".

מתים כ-4,000 איש בביה"ח מזיהומים. הממשלה לא משקיעה כדי למנוע את זה כי יש לה סדרי עדיפויות. במקרה הנוכחי מדברים על לסגור את המשק, יש אלפים מובטלים, עסקים קורסים.
"זה לגיטימי לחלוטין שתבוא החברה הישראלית ותגיד – 'חברים ימותו עוד אלף או לא משנה כמה, אנשים בשארית חייהם בחלקם יסבלו מהתוצאות וזה מקובל עלינו'. אי אפשר להגיד אנחנו רוצים שלא יחלו ולא ימותו ומצד שני להגיד אנחנו רוצים להתנהג כרגיל – זה לא עובד".

ינון כל הזמן משווה אותנו לאירופה. בוא ניקח את אוסטרליה, מה הם עשו נכון שאנחנו לא?
"הם יותר מפוזרים".

חיסון קורונה של פייזר. צילום: רויטרס

לא צעירים כמונו.
"הם היו בסגר כמה חודשים".

גם אנחנו.
"אני לא חושב שיש הבדל זה מה שאני בא להגיד, בסוף היום אני לא חושב שיש הבדל. אין ספק, מנהיגות לא טובה, קבלת החלטות בעייתית, חברה מפוצלת, ואתה לא מצליח לשכנע את האזרח הקטן לשים מסכה. אנחנו ברמב"ם משקיעים באמת עבודה ענקית על נושא החיסונים, להבהיר – 88 אחוז כרגע מצוות בית החולים רוצים את החיסון. אנחנו החלטנו לעשות בדיקה סרולוגית לכל הצוות, למעלה מ-4,000 איש שרוצים להתחסן. תלכו להתחסן".