מבצע החיסונים לקורונה שנפתח בישראל, החזיר את פרופ' עמירם גולדבלום לשנות ה־50, עם פרוץ מגיפת הפוליו בישראל, עת אביו, הווירולוג הישראלי נתן גולדבלום ז"ל, יצר את החיסון נגד שיתוק ילדים בישראל. כמו היום, גם אז הייתה ישראל בין המדינות הראשונות - אחרי ארצות הברית ודנמרק - לחסן ילדים נגד פוליו.

"אבי בכלל לא היה באור הזרקורים", מספר כעת גולדבלום. "קודם כל, גם לא היו אז זרקורים. הייתה רק עיתונות ותחנת רדיו אחת. אור הזרקורים היה רק בשנת 1988, כשאבי קיבל את פרס ישראל למדעי החיים. בזמנו לא היו תמונות בעיתונים, לא היה כלום, אף אחד לא ידע מיהו בכלל. לאבי הייתה גם התנגדות מאוד חזקה לכך שאנשי מדע יוצאים עם הכרזות שהצליחו כך וכך עוד לפני שיש תוצאות. אבי לא היה איש מתרברב, היה צנוע וגם לא הבליט את עצמו בשום דרך. הוא רק רצה לפתור בעיות בריאות של אנשים".

החיסונים מגיעים לביה"ח ברזילי. צילום: דוברות ברזילי



בין השנים 1949־1951 פרצה בישראל מגיפה של שיתוק ילדים שגבתה קורבנות רבים. בארצות הברית, שם נפגעו מדי שנה עשרות אלפים מהמחלה, החלו כבר ב־1954 בייצור תרכיב סאלק (על שמו של ד"ר יונה סאלק), שהכיל נגיף פוליו מנוטרל. ישראל נתקלה בקשיים רבים ברכישת תרכיב זה, ולכן נשלח ד"ר נתן גולדבלום על ידי משרד הבריאות למעבדתו של ד"ר סאלק באוניברסיטת פיטסבורג כדי ללמוד את מלאכת הכנת התרכיב על מנת לייצרו במעבדה בארץ.

המעבדה בארץ הוקמה מאחורי בית החולים "צהלון" (דג'אני) ביפו, והעבודה על החיסון הישראלי, בראשותו של גולדבלום, החלה בחורף 1955, כאשר המטרה הייתה לחסן את כל הילדים מגיל חצי שנה עד 3. כבר בראשית 1957 הוזרק התרכיב לראשונה לכ־60 אלף תינוקות וילדים. ב־1 בינואר באותה שנה הוכרז חגיגית בעיתון "מעריב" כי "החל חיסון ילדי ישראל בתרכיב סאלק... תנועת החיסון בשעות הראשונות לא הייתה גדולה מדי... במקומות אחדים היא הופרעה בידי הגשם. במקומות שונים לא נפתחו כל התחנות שעליהן נמסר במודעות. שר הבריאות י. ברזילי יצא הבוקר בליווי ראשי משרדו לסיור בתחנות החיסון כדי לעמוד על הסידורים שננקטו". בסופו של דבר, לפי הידיעה, היום הראשון של החיסון עבר בהצלחה, והילדים אף קיבלו סוכריות.

ידיעה מ־3 בינואר, מספרת כי שום תופעות לוואי לא התעוררו בקרב הילדים שחוסנו. מצד שני, אפשר היה גם לראות בעיתונות ניצני ביקורת, כאשר נכתב בין היתר שאילו היה נערך משאל בקרב תינוקות על מבצע החיסון, הרוב המכריע בטח היו נגד, אך העולם הוא עולם המבוגרים.
בידיעה מ־2 בינואר צוין כי "היו ניסיונות רבים להערים על פקידי הרישום על ידי הכנסת ילדים בני 4 ואפילו בני 5 לתוך חדר החיסון. טענו אמהות: 'אם כבר מחסנים, שיחסנו את כל הילדים שלי'".

יונס סאלק, ממציא חיסון הפוליו (צילום: פריץ כהן, לע''מ)
יונס סאלק, ממציא חיסון הפוליו (צילום: פריץ כהן, לע''מ)


בסופו של דבר, התרכיב שפותח בארץ אכן הוכיח את עצמו והיווה הישג עצום לפרופ' גולדבלום, לצוותו ולמדינת ישראל. "אני ואחי דני (כיום תעשיין: א"ש) קיבלנו ראשונים את החיסון בארץ", מספר גולדבלום, פרופסור לכימיה חישובית באוניברסיטה העברית העוסק בימים אלה בחקר תרופות לקורונה. "חוסנו אחרי שבשנת 1955 הייתה מפולת קשה בארצות הברית, עם בית חרושת בקליפורניה שייצר את החיסונים לתרכיב סאלק, ולשליש מהילדים שקיבלו את החיסון היו תסמינים של הווירוס. מהם כ־160 נשארו עם שיתוק ברמות שונות וכעשרה נפטרו.

כשבמשרד הבריאות פקפקו בעניין החיסון, אבא שלנו, כדי להראות שזה בטוח, הזריק לעצמו את החיסון ממש לעיני החבורה שעמדה מסביבו במשרד הבריאות - למרות שהיה מבוגר ולא ילד. לא היו בזמנו טלוויזיה וערוצים, לא כתבו בעיתונים, זה לא כמו ביבי שהלך להתחסן ליד המצלמות. כשהזריקו לי ולאחי, אני הייתי בן 12, אחי בן 6. לדעתי הייתי ברחוב ושיחקתי כדורגל עם חברים, ואבא רץ כדי להזריק לי".

מה זכור לך מאותה תקופה מאביך?
"הוא בכלל לא היה בבית. מהבוקר עד הלילה היה במעבדת הנגיפים. אנחנו הגענו לשם להיות קצת עם אבא. העבודה גם הגיעה אלינו הביתה. גרנו אז ברמת גן בשיכון צבא קבע שהיה ליד כפר המכביה. היו לנו חיות בבית, בזמן מסוים איזה קוף הגיע אלינו הביתה. המראה העיקרי של אבא היה של בן אדם עסוק, יום ולילה התעסק בזה. הכרתי את כל האנשים שעבדו איתו. אבא חזר ארצה מארצות הברית עם צוות של אנשים. זכורים לי בעיקר המהנדס ג'ורג' מילר וד"ר תמר גוטליב־סטימצקי. מילר עשה נפלאות. הקים חדרים מבודדים נגד וירוסים, דברים שלא היו אז בארץ בכלל".

עד כמה אביך היה נרגש בכל התהליך הזה?
"הוא היה כל כך עסוק בלפתח את התרכובת, קשה להגיד שהוא היה נרגש. הוא כן התרגש מכך בתור אדם שחלק ממשפחתו נספתה בשואה. אבא הגיע ארצה ב־1938, לפני כיבוש פולין. אחת משתי אחיותיו נספתה בשואה. הוא התרגש מכך שמי שבא משם הופך להיות מישהו שמציל אנשים בישראל. הכי חשוב לו היה הצלת היהודים. מזה הוא נורא התרגש. בימים אלה אנחנו מוציאים את הספר 'האחים גולדבלום, סיפור על מדע, ציונות ואהבת אדם'. זהו ספר שאחותו של אבי, ד"ר יהודית סיני, שנפטרה ב־2013, החלה לכתוב עליו. כעת בתה, רותי סיני, הרימה מחדש את הפרויקט של כתיבת הספר שמספר גם על אבי כאמור וגם על אמה, שניהם עסקו בתחום הווירולוגיה".

גולדבלום אומר כי הוא יכול להבין את ההיסטריה התקשורתית סביב החיסון לקורונה. "זה באמת מפחיד", הוא אומר, "זה לא כמו שיתוק ילדים שפגע בקבוצה מסוימת באוכלוסייה. הקורונה פוגעת בכולם, אנשים מתים מסביב. יש את כל הסגרים והאווירה הציבורית, ומצד שני יש כל מיני אנשים שמייצרים פייק ניוז. כמו כן, החיסון הזה פותח הרבה יותר מהר מחיסונים בעבר, וזה מאפשר לאנשים לייצר טענות נגד. אני סולד מהצד הפוליטי של זה, אבל מה שעושים פרופ' רוני גמזו, פרופ' נחמן אש והרב אלימלך פירר שקוראים להתחסן - זו עבודת קודש שתציל אנשים".

כמו למושיע

ברכה רגר, פרופ' אמריטוס מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן־גוריון, אימונו־וירולוגית במקצועה שעסקה בפיתוח חיסונים ובעבר כיהנה כמדענית ראשית במשרד הבריאות, הייתה עדה מקרוב לפיתוח התרכיב הישראלי נגד מחלת הפוליו. "בשנים 1960־1961 הייתי סטודנטית באוניברסיטת תל אביב", היא משחזרת. "סיימתי תואר שני במיקרוביולוגיה, והייתי צריכה לעשות את עבודת המאסטר בהדרכתו של נתן גולדבלום במעבדה לנגיפים שהקים. הייתי כשנתיים במעבדה הזאת. גולדבלום היה בין המדריכים שלי, והייתי קשורה אליו מאוד. ממשלת ארצות הברית לא הייתה מוכנה בזמנו לשלוח לנו את התרכיב של סאלק, כי לא היה להם מספיק. כשאני הגעתי, כבר יצרו את התרכיב של גולדבלום".

ברכה רגר, פרופ' אמריטוס מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן־גוריון (צילום: צילום פרטי)
ברכה רגר, פרופ' אמריטוס מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן־גוריון (צילום: צילום פרטי)


מה את זוכרת מאותה תקופה?
"צריך היה לגדל את הווירוס בתאים של כליית קוף. היינו מקבלים כל שבוע קופים מאפריקה. זה היה תהליך לא נעים. היום בחיים לא היו מאשרים את זה. אבל אז עם הרבה תעוזה ותחושת אין ברירה יצרו את התרכיב הזה, וזה הציל מאות אלפים של ילדים. גולדבלום היה איש מקסים, עם חיוך רחב, סימפטי, מורה מצוין. הוא היה גם מדען בחסד והיה מעורב בכל התהליכים. היינו צוחקים ואומרים שלא נכנס וירוס למבחנה בארץ בלי ההתערבות של גולדבלום. הוא היה איש עם המון ניסיון, עשה המון דברים למען מדינת ישראל".

באותה תקופה גם חששו בארץ מהחיסון?
"להפך, אנשים חיכו לחיסון. החשש מחיסונים התחיל בשנים האחרונות. יש כאלה שחושבים שגם סרטן יכולים לרפא בלי תרופות. אז הייתה תקופה נוראה. אמא הייתה שולחת ילד לגינה ולגן ולא ידעה איך הוא יחזור. אנשים חיכו לחיסון כמו למושיע. להבדיל מהקורונה, ההורים רק חיכו לחסן את הילדים. עבדנו כדי לייצר עוד ועוד תרכיבים".

כשסיימה את עבודת המאסטר, פרופ' רגר נשארה לעבוד במעבדה. "היינו אחראים על האפידמיולוגיה של פוליו", היא מספרת. "מדי פעם, כשהייתה התפרצות של מחלת הפוליו באיזשהו יישוב, היינו צריכים לבדוק אם זה וירוס שמקורו בחיסון או וירוס פראי שנמצא בסביבה".
לדבריה, הסיקור של מבצע החיסונים כיום מזכיר לה את "התקופה שבה עבדנו על הפוליו. זו הייתה תקופה הרואית של אנשים שעבדו יומם ולילה בתנאים לא תנאים. אבל אם לא היו אנשים כאלה, אז היינו במצב גרוע. באותה עת כבר הייתה לי תינוקת בבית, וחשבתי שזה דבר חשוב שאני יכולה לעשות ונזהרתי. צריך לדעת איך עובדים עם וירוסים, לנקוט את אמצעי הזהירות. העבודה הייתה מאוד מעניינת ומרתקת".

הבהלה חלפה

"תמיד יהיו אנשים שיפחדו מחיסונים, ולכן צריך דמויות מובילות דעה, כמו למשל ראש הממשלה שהתחסן שלשום אל מול המצלמות או אלביס פרסלי שצולם בעבר מתחסן בעת מגיפת הפוליו", אומרת ד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומניעת זיהומים במרכז הרפואי העמק מקבוצת הכללית. "גם בזמן מגיפת הפוליו היו אנשים ברחבי העולם שחששו. אבל החיסרון בתקופה שלנו, שהוא גם יתרון, הוא המדיה שמפיצה את המידע במהרה, גם אם הוא אמין וגם אם לא. כך למשל, בכל הדיון ב־FDA על האישור של החיסון של חברת פייזר אפשר היה לצפות אונליין ולקרוא את 90 עמודי הפרוטוקול".

היא סיפרה: "בזמן התפרצות הפוליו המידע היה פחות נגיש. לא היו רשתות חברתיות, הייתה פחות מדיה, ולכן פחות פייק־ניוז, אז הייתה מן הסתם פחות בהלה בשל הפצת מידע לא אמין. מנגד הייתה גם פחות יכולת להפיץ את המידע השקוף והאמין. לעתים רחוקות היו תופעות לוואי של מי שחוסנו נגד פוליו וחלו במעין 'מיני פוליו'. כתוצאה מכך, אנשים מאוד נבהלו בכל העולם. אבל בסוף הבהלה חלפה והבינו שהסיכון בחיסון נמוך יותר מהסיכון של המחלה".