ועדת החוקה בראשות חבר הכנסת יעקב אשר התכנסה לדיון היום (שני) בנושא מעקב אחר התקדמות פרויקט 'הדרכון הירוק' למתחסנים ומחלימים ויישום סעיף 44א לחוק הסמכויות - קביעת הוראות לעניין מחלימים. בדיון השתתפו גם שר החינוך יולי אדלשטיין ופרויקטור הקורונה,  הפרופ' נחמן אש.

שר הבריאות יולי אדלשטיין על הכניסה לסגר השלישי

בדיון ביקשה הוועדה לבחון את התקדמות הנפקת הדרכון הירוק והפעלתו באופן בטוח, וכן לקבוע החרגות שיחולו על המתחסנים והמחלימים בהתאם להוראות משרד הבריאות.

הדרכון הירוק ישמש כתו מעבר אשר יאפשר כניסה לפעילויות שונות והזכאים לו יהיו מתחסנים, מחלימים ונבדקים לנוגדנים נגד נגיף הקורונה. הדרכון יהיה מונגש באמצעות יישומון (אפליקציה) ובהנפקת טופס פיזי ויופעל בכפוף למדיניות פתיחת המשק.

תעודת המתחסן תינתן למתחסנים בלבד אשר קיבלו את המנה השנייה, תוקפה יחול משבוע לאחר מנת החיסון השנייה ולמשך חצי שנה והיא תבטיח פטור מחובת בידוד. 

הסקטורים שבהם ניתן להפעיל את הדרכון הירוק הם מופעי התרבות, אירועי ספורט, כנסים, אירועים שונים ומוזיאונים. הסקטורים שבהם ייתכן ויופעל הדרכון הירוק הם מסעדות ובתי קפה, קניונים, מלונות, חדרי כושר ובריכות שחייה. 

הסקטורים שבהם לא יופעל הדרכון הם החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, מקומות העבודה, חנויות הרחוב, התחבורה הציבורית ובתי התפילה.

תעודת מתחסן מול תו/דרכון ירוק  (צילום: ללא קרדיט)
תעודת מתחסן מול תו/דרכון ירוק (צילום: ללא קרדיט)

בפתח דבריו התייחס אדלשטיין לחקירות האפידמיולוגיות ואמר כי "לגבי הנחיות לחוקרים לחקור אוכלוסייה כזאת ולא אחרת, אפילו מבחינה מיחשובית זה לא ניתן. אני לא יכול להכחיש משהו שלא קיבלנו לגביו החלטה, לא אני ולא המנכ"ל. מי שמקבל את ההחלטות במשרד זה אני והמנכ"ל. אם הייתה אי הבנה אני מצטער על כך. לא הייתה החלטה כזאת ואין החלטה. זו התפרצות יותר קשה מאשר חווינו לפני חגי תשרי. זה כבר לא ממדים שאפשר להסתדר איתם, לכן אני בעד סגר מלא".

על עודפי חיסונים אמר השר, כי הוא "מקווה שפחות ופחות נשמע על עודף שצריך לחסן מהר", והוסיף: "הבעיה שלי היא שהתחייבנו לתת חיסון לאחרים. התוצאות לא רעות בקופות החולים. אנחנו בוכים על כל אירוע שהלכו חיסונים ליעד לא נכון ומנסים לצמצם בכל הכוח. במציאות מסוימת הוציאו הודעות לבוא להתחסן כי ברור שעדיף שלא לזרוק".

כמו כן הדגשי אדלשטיין, כי "בשום שלב לא יהיה מצב במדינת ישראל מצב שאין לנו במקרר, לא בהסכמים, לא במטוס, לא בהבטחות, אלא במקרר, מספיק חיסונים למנה השנייה. בשום שלב לא יהיה מצב כזה".

בהמשך התייחס שר הבריאות לחסיון על דיוני הקורונה למשך 30 שנה, ואמר כי "אני כשר הבריאות שאין לו מה להסתיר מאוד אשמח שכל מילה שאמרתי בישיבות הקבינט בנושא הקורונה תצא לאור".

על 'הדרכון הירוק' אמר, כי "פחות מעניין אותי מישהו שבוחר מאידיאולוגיה לא להתחסן ולא מקבל דרכון ירוק. יש מחיר לכל דבר. בחרת לא להתחסן - לא תקבל דרכון ירוק".

על מה יחול התו/הדרכון הירוק (צילום: ללא קרדיט)
על מה יחול התו/הדרכון הירוק (צילום: ללא קרדיט)

אדלשטיין אף סיפר על שיחותיו עם קולגות במדינות שונות ואמר כי "ההתלבות מדרכון ירוק עצומה. עולות על הפרק הצעות כמו ברית לאומית של מדינות הסומכות אחת על השנייה לסוג החיסון שניתן. ביחס לבידודים וטיסות והפוטנציאל עצום".

פרופ' אש אמר כי "המטרה היא להגיע לחסינות עדר כשנגיע לכ-70%, ואז נוכל להתנהל יחסית בחופשיות. המטרה היא לייצר שכבת הגנה להפעלת שגרת חיים בטוחה. עד אז אנו רוצים שהפעילות תהיה כמה שיותר מוגנת ולזרז תהליכי פתיחה של ענפי משק". אש גם הודיע כי בכפוף למדיניות פתיחת המשק, יערכו בקרוב בדיקות מהירות בכניסה לאירועי תרבות וספורט כחלק מפרויקט 'הדרכון הירוק'.

בתוך כך כתב שר התרבות והספורט חילי טרופר בחשבון הפייסבוק שלו: "אני שמח שהמאמצים הרבים שלנו מתחילים לשאת פרי ואחרי שורה ארוכה של פגישות ומאבק מתמשך, התקבלה עמדתנו שהראשונים לחזור צריכים להיות תחומי התרבות והספורט. טוב לראות שהיום בוועדת החוקה גם שר הבריאות ובכירי משרדו הדגישו כי עולמות התרבות והספורט יהיו בין התחומים הראשונים שייפתחו לאחר הסגר, זאת בהתאם למודל הדרכון הירוק והמתווה הבטוח שהגשנו. עשינו ונמשיך לעשות הכול כדי שהתרבות והספורט יפתחו בקרוב".

בהמשך להודעתו של פרופ' אש לפיה בכפוף למדיניות פתיחת המשק יערכו בקרוב בדיקות מהירות בכניסה לאירועי תרבות וספורט כחלק מפרויקט הדרכון הירוק, מחברת "סופיה ישראל" נמסר כי "הטכנולוגיה הניידת שלנו שאושרה על ידי ה-FDA ומשרד הבריאות לשימוש על ידי צוותים רפואיים מחוץ למעבדה, ערוכה ומוכנה לפעול ביעילות בכניסה לאירועי התרבות והספורט בדומה לאיי התיירות הירוקים באילת ובים המלח, בכפוף כמובן לפתיחת המשק. ניתן בעזרתה לקבל תשובה תוך 15 דקות, כאשר כל מכשיר נייד יכול לבצע כ-40 בדיקות לשעה". 

יצוין כי ביוזמת ח"כ אשר יתנהל בקרוב גם דיון לפתיחת בתי כנסת עם תנאי של הצגת בדיקות PCR מוקדמות או ביצוע בדיקות מהירות ובנושא זה טרם התקבלה החלטה.

כזכור, כבר בתחילת אוקטובר דרש היו"ר אשר ממשרד הבריאות להציג מתווה מסודר לפתרון טכנולוגי שיאפשר להעלות את ההשתתפות בכוח העבודה ולהחזיר ענפים שלמים במשק לפעולה באמצעות שימוש בדרכון ירוק למחלימים מקורונה ובהמשך גם למתחסנים ולנבדקים (לפרק זמן של 72 שעות).

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, השיב כי משרד הבריאות נמצא בקשר עם חברות טכנולוגיה ישראליות כדי להתקדם בנושא, וטען כי הקושי העיקרי הוא במניעת זיופים.