הסגר המהודק נכנס לתוקף: תקנות הידוק הסגר, שכולל הפעם את השבתת מערכת החינוך כולה, כולל גני הילדים, נכנסו לתוקף הלילה (בין חמישי לשישי) בחצות. התקנות וההגבלות החדשות יהיו בתוקף למשך 14 ימים, עד ל-21 בינואר. 5,000 שוטרים נפרסו ברחבי הארץ כדי לאכוף את מגבלות התנועה, ההתקהלות והמסחר ובמשטרה מבהירים כי האכיפה תיעשה בתקיפות וללא פשרות.

"המשטרה תגביר את הפעילות היזומה לפיקוח ואכיפה במרחב הבין־עירוני ובתוך היישובים", אומרים במשטרה. "יופעלו מחסומים קבועים בכל שעות היממה, ובשעות הערב מספרם יגדל. כדי למנוע פקקי ענק ולאפשר מרקם חיים תקין ככל שניתן, במרכז הארץ בשעות היום תהיה בעיקר אכיפה מדלגת ובתנועה. בסך הכל יופעלו 12 עד 25 מחסומים במהלך כל שעות היממה בכל הארץ".

סגר - פעילות האכיפה של המשטרה במחסומים. צילום: דוברות המשטרה

עיקר ההגבלות שאושרו בממשלה הן: סגירה של מערכת החינוך, למעט החינוך המיוחד, הפנימיות ומוסדות החינוך של נוער בסיכון; התקהלויות יותרו לחמישה אנשים בשטח סגור ועד עשרה בשטח פתוח; איסור לצאת בטיסה אל מחוץ לישראל מלבד מי שרכשו כרטיסים לפני כניסת התקנות לתוקף; צמצום פעילות הספורט המקצועני (בענפי הכדור יותרו אימונים בלבד); וביטול היתר היציאה לפעילות להפגת בדידות לאזרחים ותיקים. לא תותר כניסת עובדים למקום העבודה, למעט מקומות שהוחרגו, ובכלל זה המספקים שירותים חיוניים, מפעלים למתן שירותים קיומיים ומקומות עבודה שעוסקים בעבודות בינוי או תשתית.

מפת המחסומים (צילום: ללא)
מפת המחסומים (צילום: ללא)

אלו ההגבלות המלאות: 

  1. צמצום ההתקהלויות לעד 5 אנשים בשטח סגור ועד 10 אנשים בשטח פתוח (תוך החרגה של חתונה, ברית והלוויה, שישארו לפי הקיים היום - 10 בשטח סגור ו-20 בשטח פתוח).
  2. צמצום ההיתר לצאת לצורך טיסה מחוץ לישראל למי שרכש כרטיס טיסה החל מכניסת התקנות לתוקף, למעט למטרות המפורטות בתקנות או באישור מנכ"ל משרד התחבורה.
  3. צמצום פעילות ספורט מקצועי, כך שלא ניתן יהיה להפעיל מקום אימון לצורך קיום משחקים של הליגות העליונות בענפי הכדור, אלא לצורך אימון בלבד.
  4. ביטול ההיתר ליציאה לצורך פעילות להפגת בדידות עבור אזרחים ותיקים (שאינה טיפול סוציאלי חיוני).

חינוך:

  1. איסור על פתיחת מוסד חינוך ללומדים ולעובדים בו, למעט חינוך מיוחד והחריגים שנקבעו בסעיף 10(ג) לחוק.
  2. תתאפשר פעילות פנימיה במסלול הסגור ל 30 יום לפחות, וללא אפשרות לקליטה חזרה לפנימייה לתלמיד שיצא ממנה.

תעסוקה:

  1. לא תותר כניסת עובדים למקום העבודה, למעט מקומות שהוחרגו ובכלל זה מקומות עבודה המספקים שירותים חיוניים, מפעלים למתן שירותים קיומיים, ומקומות עבודה שעוסקים בעבודות בינוי או תשתית.
  2. כל מעסיק רשאי לאפשר שהייה של עובד במקום עבודה אם שהייתו נדרשת לשם תחזוקת המקום או לצורך המשך הפעילות התפקודית של מקום העבודה, ובכלל זה תיקון ליקויים, שמירה, משלוחים, תשלומי שכר ועוד. בנוסף נקבעו הוראות ספציפיות לעניין מפעלים בעלי היתר מיוחד להעסקת עובד בשעות המנוחה, תעשייה ביטחונית ומפעלים תומכי ביטחון, משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, מועצות דתיות ומוסדות להשכלה גבוהה.
  3. לרשימת מקומות העבודה החיוניים הקיימת בתקנות, נוספו עורכי הדין, במקרים שעליהם לייצג לקוחות בפני בתי משפט או מוסדות אחרים, להכין לייצוג כאמור, או לתת שירות חיוני ללקוח שאינו סובל דיחוי ולא ניתן לבצעו באמצעי דיגיטלי חלופי, וכן עובדים שנדרשים לסייע לוועדת הבחירות המרכזית לכנסת או לוועדת בחירות אזורית לכנסת, לצורך קיום הבחירות הקרובות.
  4. מעסיקים העומדים בתנאים השונים וימשיכו לפעול, נדרשים להמשיך לעמוד בתנאי התו הסגול.  

לחצו כאן לרשימת ענפי העבודה המוחרגים מהתקנות


תחבורה:
צמצום התפוסה בתחבורה הציבורית ל-50%.

אלו חסימות הכבישים הצפויות במהלך הסגר

בחירות מקדימות:

  1. נקבע חריג לאיסור יציאה ממקום המגורים, על מנת לאפשר יציאת אדם לצורך הצבעה בבחירות מקדימות, וכן יציאה של מועמד או יציאה של עובד או נותן שירות, מטעם מפלגה או מועמד, לצורך היערכות לבחירות לכנסת, לרבות לבחירות מקדימות.
  2. תותר הפעלת מקום קלפי לצורך קיום בחירות מקדימות.  
  3. אדם הנכנס למקום קלפי לא יישאל בנוגע לקיומן של תסמינים שאינם מחייבים בידוד, כדי שלא תימנע זכותו להצביע בגין תסמינים אלה. וכן התאמה להוראות הקיימות בצו בידוד בית, בנוגע לאפשרות להציג בדיקה שלילית לגבי אדם עם חום. בנוסף חובת התשאול לא תחול בנוגע לקלפי ייעודית לאדם החייב בידוד, ככל שתיקבע קלפי כאמור.

אוטובוס בימי קורונה. מספר הקווים יצומצם (צילום: מרק ישראל סלם)
אוטובוס בימי קורונה. מספר הקווים יצומצם (צילום: מרק ישראל סלם)

הגבלות שכבר קיימות היום, וימשיכו להתקיים גם ב-14 הימים הקרובים:

  1. קביעת הגבלות על יציאה ממקום המגורים מעבר ל 1,000 מטר, למעט חריגים כמו: יציאה להתחסן, טיפול רפואי או סוציאלי, הפגנה, הליך משפטי, יציאה לצורך פעילות ספורט (שלא בדרך של הגעה למקום בכלי רכב), העברת קטין בין הוריו הפרודים, יציאה למקום עבודה או למסגרת חינוכית שפעילותה מותרת, יציאה לצורך השתתפות בהלוויה, בחתונה או בברית (בכפוף למגבלת ההתקהלות).
    קנס על הפרה: 500 שקלים.
  2. איסור יציאה ממקום המגורים לצורך שהייה במקום מגורים של אדם אחר.
  3. סגירה של מקומות ציבוריים ועסקיים למעט חנויות חיוניות: מזון, היגיינה, אופטיקה, בית מרקחת, מוצרי חשמל ומוצרים הדרושים לתיקונים חיוניים בבית.
  4. סגירה של יחידות אירוח וצימרים, גן חיות, ספארי שמורת טבע, גנים לאומיים, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה; מקום למתן טיפול שאינו רפואי, לרבות מספרה ומקום למתן טיפולי יופי וקוסמטיקה; מקום למתן טיפול רפואה משלימה; דרייב אין לצפיה בסרטים; קניון או שוק קמעונאי ומוזאון, וכן ביטול האפשרות לפתיחת בית אוכל בדרך של איסוף עצמי.
  5. ביטול האפשרות לקיים שיעורי נהיגה מעשיים ואיסור על ארגון או השתתפות בטיול מאורגן.
  6. איסור על טייק-אווי, מותר שירות משלוחים.

מחסום משטרה בסגר בתל אביב (צילום: דוברות המשטרה)
מחסום משטרה בסגר בתל אביב (צילום: דוברות המשטרה)

מלבד ההורים לילדים קטנים שחרדים למקומות העבודה שלהם ומאות האלפים שכבר איבדו את מטה לחמם, שבהם רבבות עצמאים, בעלי עסקים רבים חוששים שאת הסגר הזה הם כבר לא ישרדו. ליד בתי הקפה והמסעדות השתרכו אתמול תורים ארוכים של לקוחות שהגיעו ל"קפה האחרון" בטייק אוויי לפני הסגר. בנמל תל אביב היה קשה למצוא מקום פנוי בחניונים בגלל המון המבקרים. "היה תור ארוך לקפה בטייק אוויי", סיפר ישראל נחום מרמת גן. "המתנתי בחוץ והוציאו לי את הקפה. גם בשוק האוכל היה מלא. לך תדע מתי נוכל שוב לשתות קפה מול הים".

גם בחוצות הערים היה שוקק, ורבים יצאו לקנות מוצרים שהם צריכים לפני שהכל ייסגר. בשוק הכרמל בתל אביב לא הייתה הסתערות של לקוחות, אבל היה גידול בתנועת הקונים. "אני לא רואה הסתערות כמו בסגר הראשון, אבל היה גידול משמעותי במכירות", סיפרה בעלת מעדנייה בשוק. "כבר עברה תקופת החרדה של הסגר הראשון, אבל אנשים לא יודעים מה צפוי בסגר הזה".

בעלי עסקים רבים מתקשים להאמין לממשלה. "הלוואי שזה יהיה רק שבועיים, אבל אני כבר לא מאמין", אמר אילן שושן, בעל חנות בגדים בדרום תל אביב. "בסגר שהיה בחגים נאלצתי לזרוק לרחוב את סחורת הקיץ. אנחנו סגורים כבר כמה שבועות, ואני תקוע עם סחורת החורף. התחושה קשה מאוד. את הסגר הזה רבים לא ישרדו. לפחות שהפעם יאכפו את הסגר ולא נהיה שוב הפראיירים שרק אצלם סגור ואחרים חוגגים".

במרכולים היה כרגיל עמוס. ללא פאניקה, אבל הייתה תנועה ערה של לקוחות. "אין התנפלות כמו שהייתה באפריל", מספרת אחת הקופאיות במרכול במזרח תל אביב. "אנשים למדו לחיות עם הסגר, והיו שקנו יותר בגלל חוסר הוודאות, אבל אין היסטריה".