משרד הבריאות הודיע הבוקר (רביעי) כי ביממה האחרונה אובחנו 8,164 מאומתים נוספים, לאחר ש-6.8% מהבדיקות שנערכו אתמול היו חיוביות. מדובר ביום השני ברציפות בו מספר המאובחנים חוצה את רף ה-8,000. ד"ר יותם שנהר, מנהל אגף המעבדות של קופת החולים "לאומית", שוחח עם ענת דוידוב וגולן יוכפז בתוכניתם ב-103FM והתייחס לעלייה בנתוני התחלואה. לדבריו, המוטציה הבריטית הולכת ומתפשטת בישראל, והיא מדבקת בהרבה מהנגיף המקורי.

יוכפז: אמרת אתמול שהמוטציה הבריטית נמצאת עד 20 אחוזים מהמאומתים. איך אתם יודעים?
"מה שאנחנו ראינו כשהגיעה המוטציה, שמערכת הבדיקה בה אנחנו משתמשים בודקת בין היתר את הגן שמושפע בווריאנט הבריטי. לאחר בדיקה ראינו שבווריאנט הבריטי אנחנו מקבלים תמונה שהיא לא חד משמעית אבל נותנת לנו אינדיקציה טובה לנוכחות".

דוידוב: זה לא הריצוף המעמיק כפי שאנחנו מכירים ב"שיבא".
"נכון, היתרון הוא שזו בדיקה שגרתית בה אנחנו מאבחנים קורונה ואנחנו מריצים בה אלפי בדיקות ביום. אנחנו מגיעים בימים האחרונים לקרוב ל-20 אחוז, אנחנו מניחים שלא כולם זה הווריאנט הבריטי אבל אנחנו רואים שבתחילת דצמבר היינו ב-5 אחוז ומאמצעי דצמבר אנחנו רואים עלייה מאוד חדה ובימים האחרונים זה מגיע קרוב ל-20 אחוז. אז גם אם לא כולם הווריאנט הבריטי זה ברור שהוא נמצא פה באחוזים משמעותיים. צריך להגיד שאת חלק מהדגימות אצלנו שלחנו לריצוף מעמיק וקרוב לחצי מהם באמת אומתו בתור הווריאנט הבריטי".

דוידוב: מה לגבי המוטציה הדרום אפריקנית?
"אני לא יכול להגיד כי אין לנו אינדיקציה טובה במערכת שלנו. המערכת לא מיועדת לזהות את הווריאנטים האלה". 

דוידוב: אי אפשר לסגור את המדינה הרמטית, זה יגיע לכאן.
"לגבי הווריאנט הבריטי אנחנו די איחרנו את המועד אם אנחנו נמצאים עם 10-5 אחוז, סגירת נתב"ג זה כבר באיחור של חודש פחות או יותר. זה נמצא פה. רוב העלייה כרגע היא ללא הווריאנט הבריטי את ההשפעה שלו אנחנו נראה בשבועות הקרובים".

דוידוב: יש השפעה יותר גדולה של המוטציה על ילדים?
"אני לא יכול להגיד, לא בדקנו ברמה הזאת אבל כן עולה תמונה שיכול להיות שהוא יותר משפיע על ילדים".