התפשטות המוטציה הדרום-אפריקאית בישראל: משרד הבריאות דיווח היום (שבת) על 4 מקרים של הווריאנט הדרום אפריקאי לנגיף קורונה. המקרים זוהו מתוך 15 דגימות שהגיעו לריצוף מהיר, במעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות ומייצגים 2 שרשראות הדבקה - אחת של אדם שחזר מדרום אפריקה ואחת של משפחה שנדבקה מחוזר. 

האיתור הגיע בעקבות מבצע יזום שהוביל משרד הבריאות יחד עם פיקוד העורף במטרה לאתר מוקדם את המוטציה ולמנוע התפשטות שלה בקהילה. ממשרד הבריאות נמסר: "יודגש כי הווריאנטים השונים גורמים להדבקה יותר מהירה אך ככל הנראה, לא גורמים לתחלואה יותר קשה. משרד הבריאות ימשיך לעדכן בממצאים נוספים ככל שיהיו".

המוטציה הבריטית של נגיף הקורונה (צילום: רויטרס)

בתוך כך, משרד הבריאות מעדכן כי 7,808 בני אדם אובחנו כנדבקים חדשים בקורונה ביממה האחרונה. עוד נמסר כי בוצעו 121,757 בדיקות, ושיעור הבדיקות החיוביות עומד על 6.5%. מספר החולים הקשים בישראל מתקרב לאלף - עם 964 בסך הכול. 236 מהחולים מונשמים, ובסך הכול נפטרו בישראל עד כה 3,633 בני אדם מקורונה. מספר החולים הפעילים מתקרב ל-70,000.
כזכור, מוקדם יותר השבוע אמרה ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס במסגרת דיון בוועדת החוקה כי "בידינו מחקר ראשוני מדאיג על יעילות החיסון לאנשים שלקו בווריאנט הדרום אפריקאי". את הדברים אמרה בדיון בו אישרה הוועדה את הארכת ההכרזה על בידוד במלוניות לשבים מחו"ל, עד ל-18 בינואר.

"על בסיס המחקר, המוטציה הדרום-אפריקאית מטרידה אף יותר מזו הבריטית, כי היא עלולה לגרום לתחלואה קשה בקרב הצעירים. עוד לא ברורה השפעתו על החיסון ויש מחקר ראשוני מדאיג. במחקר החדש נבדקו 11 מקרים ביחס לנוגדנים שנוצרים מהחיסונים הקיימים, ויש חשד שיעילות החיסונים כלפיו פחות טובה. אם נגיע למסקנה שהוא לא יעיל נבקש שאנשים מאומתים ואלו שחזרו מדרום אפריקה ייכנסו לבידוד במלונית", הבהירה.

ד"ר אלרעי פרייס בוועדת החוקה, קרדיט ערוץ כנסת

בתוך כך, חברת התרופות פייזר עדכנה כי מחקר שערכה יחד עם חוקרים מאוניברסיטת טקסס, וטרם עבר ביקורת עמיתים, העלה תוצאות מעודדות שמעידות כי החיסון לקורונה שפיתחה עשוי להיות יעיל מול המוטציה הבריטית והדרום-אפריקאית. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, הגיב לנתון בגל"צ, ואמר: "שמח על ההודעה של פייזר. החיסון ממשיך לשמור על יעילות גבוהה, זה מה שחשוב".