תומר לוטן, ראש מטה "מגן ישראל" שוחח הבוקר (שני) עם ענת דוידוב וניסים משעל בתכניתם ב-103FM וסיפר על ההתמודדות עם התחלואה. לדבריו, אכן מזהים ירידה קלה בגרף המאומתים "אבל צריך להגיד באותה נשימה שעדיין מדובר במפלס תחלואה מאוד גבוה ואנחנו עדיין בעיצומו של גל מאוד חמור". בנוסף דיבר לוטן על המוטציה הבריטית והבהיר: "היא בהחלט מגדילה את ההדבקה אבל היא לא יותר מסוכנת".

יש איזו התחלה של ירידה קטנה?
"צריך להסתכל באמת על גרף המאומתים שאנחנו עוקבים אחריו מדי יום, ובאמת בשלושה-ארבעה ימים האחרונים הוא מתחיל להשתפל קצת כלפי מטה, ואולי מבשר את הבשורה ששיא הגל הזה מאחורינו. אנחנו נצטרך לחכות עוד איזה יומיים-שלושה לראות שאכן כך, אבל צריך להגיד באותה נשימה, שאנחנו עדיין מתייחסים אל השינוי הזה בתוך סיטואציה שבה מפלס התחלואה מאוד גבוה. אנחנו באמת בעיצומו של גל מאוד מאוד חמור".

המוטציה הבריטית והדרום-אפריקאית של נגיף הקורונה, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

אז מאיפה האופטימיות?
"קודם כל, זאת הייתה אופטימיות מאוד זהירה. האופטימיות היא לגבי שתי נקודות אור פוטנציאליות שיש לנו בהמשך השבוע – אחת זו באמת אותה השתפלות כלפי מטה שאנחנו מקווים מאוד שתמשיך בכמות המאומתים, ואם היא תמשיך, אנחנו נוכל להבין שהסגר וגם הסגר המהודק עובדים יותר טוב והמגמה הזאת תמשיך. אבל הדבר היותר חשוב הוא שאנחנו מקווים לראות תוך כמה ימים השפעה של אפקט החיסון הראשון על כמויות החולים הקשים הנכנסים. אם נראה פה איזושהי ירידה כלפי מטה, נוכל לזהות שהחיסון מתחיל לעבוד. אנחנו נמצאים בשני צדי משוואה שעובדים ביחד – אחד אפקט החיסונים שאנחנו מקווים לראות אותו כמה שיותר מהר - וככל שהמספרים עולים, זה נותן לנו יותר ביטחון - ומצד שני, אנחנו בשיאו של גל תחלואה מאוד גדול. אנחנו מתחילים לראות אולי, ונצטרך לחכות עוד כמה ימים, שהאפקט של החיסון הראשון זוכה להתחיל ולהנמיך את מספרי החולים הקשים שלנו. אנחנו עוד לא שם, אנחנו עדיין במצב מאוד קשה, כולל נפטרים".

כמה נפטרים יש ביממות האחרונות?
"בימים האחרונים אנחנו סביב 40 ביום, שאלה מספרים מאוד גבוהים". 

אתם מבחינים בהשפעה של המוטציות השונות?
"אנחנו צריכים להתייחס ספציפית למוטציה הבריטית, שעליה אנחנו יודעים להעיד שהיא כבר מפושטת בישראל. המוטציה הבריטית נמצאת איתנו כבר כאן, ואנחנו נוטים לחשוב שבחלק מההתפרצויות שאנחנו מזהים בחלק מהיישובים יש עליות מאוד גבוהות של מקדמי הדבקה".

אני חושבת שבחברה הערבית רואים את המגמה של המוטציה הבריטית הזאת יושבת להם כבר מאוד בפנים.
"לגבי החברה הערבית, עיקר הזינוק בתחלואה התרחש במהלך חודש נובמבר, ושם בניתוח שלנו, הייחוס לקפיצה דווקא הגיע בעיקר מחוזרים מטורקיה ומדובאי, מתנועות לרשות הפלסטינית וכמובן מחתונות. אני מסכים שבאותו זמן ממש, כנראה גם המוטציה הבריטית הזדחלה לישראל והתחילה להתפשט. אני לא יודע להגיד במפורש שהיא מצויה בחברה הערבית יותר ממקום אחר. אבל כן צריך לומר, החברה הערבית נמצאת היום בירידה יחסית, ביחס לסיטואציה שהיא הייתה בה לפני חודש וחצי". 

המוטציות האלה לא עושות את המחלה יותר קשה, הן רק מתפשטות יותר מהר, נכון?
"נכון. מה שהמוטציה הבריטית ספציפית עושה, היא מגדילה את ההדבקה".

בעצם מה אתר אומר לנו? שיש מרוץ מטורף של שתי מכוניות אחת מול השנייה, מצד אחד החיסון ומצד שני כל ההדבקה שנמשכת.
"כבר לפני שלושה-ארבעה שבועות אנחנו זיהינו שבמרוץ הזמנים הזה, אנחנו מפסידים. וכשזאת הסיטואציה, אתה חייב להמליץ על כלים שמורידים ממש במכה את רמות התחלואה עד כמה שאתה יכול. לקח לנו זמן לשכנע לעשות את אותו סגר הדוק". 

אתם רואים איזושהי הקלה צפויה?
"הסגר מלכתחילה נקבע לשבועיים, כלומר עד 22 בינואר. אבל במהלך הימים הקרובים נוכל להסתכל בצורה הרבה יותר מחושבת על האופן שבו אפקט החיסונים עובד. אנחנו נתחיל לראות תוך שלושה-ארבעה ימים את האפקט של הסגר ועד כמה הוא באמת מוריד".