היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, העביר הערב (שני) את תגובתו הרישמית להנחיה שנתן השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, לפיה אין לחסן עצורים ואסירים המוחזקים במשמורת שירות בתי הסוהר נגד וירוס הקורונה בטרם יחוסנו הסוהרים, ואמר כי היא "ניתנה בחוסר סמכות ובניגוד לדרישות הדין, ומכאן שאין היא יכולה לעמוד".

הוא הוסיף כי "מדובר בהחלטה הפוגעת בזכותם של אסירים לכבוד, לשוויון ולבריאות, וטמונה בה פגיעה פוטנציאלית גם בזכותם לחיים. כל זאת, ללא כל הסמכה בדין לתת אותה". מנדלבליט הגיש לבג"ץ את תגובתו לעתירות מצד לשכת עורכי הדין, ארגוני חברה אזרחית ואסירים פרטניים, בעניין חיסון אסירים בהתאם לסדרי העדיפויות שנקבעו ע"י גורמי הבריאות. 

יתרה מכך, נטען בתגובה, "החלטה זו של השר לביטחון פנים ניתנה בניגוד לעמדתו המקצועית של משרד הבריאות, האמון על קביעת תיעדוף החיסונים, מבלי להישען על תשתית עובדתית או מקצועית כלשהי".

התור בכניסה למתחם חיסוני הקורונה בכיכר רבין בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני


"אמנם, שירות בתי הסוהר החל במבצע חיסון האסירים, לאחר שסיים את מבצע חיסון סגל שב"ס במהלך סוף השבוע, כך שהצעדים האופרטיביים המבוקשים בעתירה אכן באו על סיפוקם. ואולם, עתירות אלה עוררו סוגיה משפטית בעלת חשיבות עקרונית ביחס להיעדר סמכותו של השר לביטחון פנים להתערב בשיקול הדעת של הגורמים המוסמכים בסוגיות דוגמת התעדוף הבריאותי למתן חיסונים לאסירים", נכתב.

מבצע חיסון לקורונה של אסירים ואסירות בשב''ס (צילום: דוברות שב''ס)
מבצע חיסון לקורונה של אסירים ואסירות בשב''ס (צילום: דוברות שב''ס)


"נוכח עמדתו של השר, כי הוא מוסמך לעשות כן, מדובר בעניין בעל חשיבות עקרונית שעשוי לחזור על עצמו, אך הוא על פי טבעו קצר מועד, כפי שמוכיח מקרה זה. על כן, עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא, שעל בית המשפט הנכבד לדון בסוגיה העקרונית אותה מעוררות העתירות על מנת להעמיד הלכה על מכונה". כמו כן, עמדתו של השר אוחנה הובאה במלואה במסגרת תגובת המדינה.

תגובת המדינה, הוגשה באמצעות מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, עו"ד ענר הלמן, ועוה"ד רן רוזנברג ומתן שטיינבוך ממחלקתו.

מבצע חיסון לקורונה של אסירים ואסירות בשב''ס (צילום: דוברות שב''ס)
מבצע חיסון לקורונה של אסירים ואסירות בשב''ס (צילום: דוברות שב''ס)


בתוך כך, אוחנה שלח מכתב למנדלבליט, בו הבהיר כי כוונתו הייתה שחברי סגל שירות בתי הסוהר יהיו בראש סדר העדיפויות לחיסון, כפי שתואם עם משרד הבריאות, ואילו הסוהרים יחוסנו לאחר מכן, מתוך חשש כי אין מספיק חיסונים. משהתברר לו כי כמות החיסונים מספקת, כמו גם שמבצע החיסונים החל – "הרי שהעתירות התייתרו". הוא אף ביקש ממנדלבליט לדחות את העתירות ולבטל את הדיון הדחוף שנדחה בעניינן. 

אוחנה טען כי "שיקול הדעת שהפעלתי בטרם התברר כי יועמדו לרשות שב"ס חיסונים בכמות מספקת, התייחס ספציפית לעובדות ולנסיבות באותו המקרה, ולא קיבלתי כל החלטה צופה פני עתיד. לפיכך, לא מדובר אפילו בעתירה תיאורטית".

אוחנה משיב למנדלבליט בעניין חיסון האסירים by מעריב אונליין on Scribd