תת־אלוף פרופ' אלון גלזברג, קצין הרפואה הראשי של צה"ל (קרפ"ר), נכנס לתפקידו בספטמבר, בין שיאו של הגל השני של הקורונה לשלישי. נכון לעכשיו היקפי התחלואה בצבא גבוהים יותר מאשר בגלים הקודמים, ובראיון ל"מעריב" מזהיר גלזברג משאננות.
"הקורונה לא מאחורינו ויש שאלות רבות שעדיין אין לנו תשובות לגביהן", הוא אומר. "הגל הזה משמעותית יותר קשה והנגיף מידבק יותר". גלזברג מציין בראיון כי עד עתה השפעת הנגיף על האוכלוסייה הצעירה בצבא שולית, אולם מכיוון שיש עוד הרבה סימני שאלה סביב המחלה, צריך להיות מוכנים גם לתרחישים אחרים, במיוחד כאשר אין באופק תרופה לנגיף ושיעילות החיסונים תידרש להיבחן לאורך זמן.
נכון לאתמול חוסנו בצבא כ־40 אלף איש, כאשר העדיפות הראשונה ניתנה לאוכלוסיות סיכון, לסגלים רפואיים (שעד עכשיו חוסנו כ־70% מהם) וליחידות מיוחדות. לאחר שכבר ברור כי כמות החיסונים שנמצאת בארץ גבוהה מהמצופה, גם בצה"ל ירחיבו את מבצע החיסונים, והשבוע צפויים להתבצע עוד כ־50 אלף כאלה. וכאשר הולך ומתברר כי כבר בחודשים הקרובים יהיה בידי ישראל היצע חיסונים גדול מהביקוש, גם במערכת הביטחון גוברים הקולות האומרים שיש להסתכל בראייה מרחיבה גם כלפי הרשות הפלסטינית.
ניתן להניח שבסוגיה זו בוחר הקרפ"ר להיות זהיר במילותיו נוכח הרגישות הפוליטית שלהן. אולם בין השורות ניתן להבין כי לצד גורמים ביטחוניים נוספים, גם הוא סבור כי לישראל יש אינטרס מובהק בחיסון האוכלוסייה הפלסטינית.
בהמשך הראיון דוחה גלזברג את הביקורת שלפיה הצבא יכול היה להיות מעורב יותר במשבר הקורונה גם ברמה הלאומית. לעמדתו, מערך הבריאות של הצבא סייע רבות בהורדת העומסים על מערכת הבריאות הלאומית. מצד אחד משום שצה"ל יכול להתנהל באופן עצמאי ללא תלות במערכת הבריאות, ומצד שני - הוא גם סייע למערכת הלאומית.
"רבים מאנשינו מטפלים באזרחים מכל המגזרים", הוא אומר. "זאת הזדמנות פז לצבור ניסיון. מדהים בעיניי מה שקורה שם. מדובר ביותר מרק סיוע ומחויבות לאומית. זה המפגש שייצרנו בין חיילי צה"ל לאנשים שלא פגשו את הצבא מעולם - למשל בין האחות או הרופא מנצרת לרופא הגדודי. זה משהו שבונה שיתוף פעולה דור קדימה ושישפיע עלינו כחברה".
"במקביל, ניצלנו את המשבר לשפר ולהנגיש מאוד את השירותים שלנו בעולם הדיגיטל", הוסיף. "היום חייל יכול להיכנס בטלפון שלו ולהזמין תור לרופא, לצפות בתוצאות של בדיקות מעבדה, להגיש למרפאה בקשות שבעבר הצריכו המון טפסים והגעה פיזית. עשינו כחצי מיליון פגישות טלרפואה. במונחים של צבא, ובמגבלות על מערכות המידע שלנו זה היה עד לאחרונה משהו בלתי-נתפס".