דוח אמ"ן שפורסם הבוקר (שלישי) העלה כי על אף התחלואה הגבוהה ומספר הנדבקים היומי שהגיע לשיא, מקדם ההדבקה ממשיך לרדת ויכול להעיד על בלימה קרובה של ההתפשטות. בנוסף, ישראל ממשיכה להוביל בעולם במספר החיסונים לנפש, כאשר 78% מבני ה-60 ומעלה חוסנו עד כה.

מהדוח עלה גם נתון מצער על ישראל ביחס לעולם, לפיו היא המדינה המובילה בכמות החולים החדשים ליום למיליון איש. עם זאת, היא מובילה בכמות הבדיקות ליום למיליון איש. באשר לכמות המתים ליום למיליון איש - ישראל מדורגת נמוך.

באשר לווריאנטים השונים שהתגלו לאחרונה, במרכז השליטה הלאומי למאבק הקורונה ממליצים לנקוט בכל הצעדים הדרושים על מנת למנוע את כניסתם לישראל, שכן הנגיף הברזילאי שהתגלה בעיר מגאוס, מעלה את החשש כי הוא מדבק יותר ומאתגר את החיסונים המפותחים.

בנימין נתניהו בישיבת הממשלה על חיסוני הקורונה והמוטציה הבריטית. צילום: לשכת רה"מ

משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 10,021 מקרי קורונה מאומתים חדשים אותרו אתמול מתוך 100,693 בדיקות. שיעור התוצאות החיוביות עומד על 10.2%. סך החולים הפעילים בישראל עומד על 81,059, בהם 1,114 חולים שמצבם מוגדר קשה ו-277 מונשמים. מפרוץ המגפה נפטרו 4,049 חולים.

מוקדם יותר הודיע שר הבריאות יולי אדלשטיין כי נשבר שיא מחוסנים ביממה האחרונה, לאחר שאתמול חוסנו 186 אלף ישראלים, 114 אלף מהם במנה השנייה ו-72 אלף במנת החיסון הראשונה. המשמעות היא כי סך המחוסנים שקיבלו את המנה הראשונה, מקרב כל הישראלים עומד על 2.2 מיליון, כאשר כ-420 אלף מהם קיבלו כבר את המנה השנייה.

בתוך כך, דוח של האוניברסיטה העברית על מצב התחלואה בישראל העלה כי נראים סימנים ראשונים לבלימה בעליית התחלואה, ולהשפעת הסגר. קצב התמותה האיץ מאד לאחרונה כאשר סיכויי התמותה עלו והזמן הממוצע לתמותה מאשפוז במצב קשה התקצר, אך העומס בבתי החולים צפוי להישאר גבוה בשבועיים הקרובים. לפי הדוח, משמעות הנתונים היא שבתרחיש סביר, לא נדרשת הארכה משמעותית של הסגר הנוכחי, אולם רק בימים הקרובים תתברר יעילות הסגר בהקטנת התחלואה.

התור בכניסה למתחם חיסוני הקורונה בכיכר רבין בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, התראיין לגל"צ והתייחס לשיא החולים: "בכל סגר היה שיא תחלואה, זה מדאיג, אך צריך לבחון אם זו עליה חד פעמית". בהמשך דבריו התייחס למקרי התחלואה הקשה של נשים בהריון מתקדם, והסביר: "התופעה נבחנת והנשים עצמן יבדקו, כמו כן יאבחנו האם ישנו הקשר למוטציות".

אנחנו שומעים את הדרישה שלכם להארכת הסגר בעקבות התחלואה הגבוהה, והבקשה מהציבור היא לסבול עוד זמן קצר. מנגד, שוב דיווחים על חתונות המוניות ושיחות מול רבנים שבהן מבקשים שמירה על הנחיות.
"ככה אי אפשר לשמור על בריאות הציבור. יש יותר אירועים של נשים בהיריון חולות קשה, וכולנו צריכים להבין שהמגיפה פה, והחיסונים ישפיעו אך לוקח להם זמן. חייבים להקפיד על ההנחיות ועל הסגר. אני קורא למנהיגים להנחות את הציבור לשמור על עצמו, להישאר בבית, הלימודים האלו לא יעלו על הדעת, החתונות לא יעלו על הדעת".

עשר נשים בהיריון הגיעו למצב קשה, זו התפתחות חדשה?
"אנחנו בוחנים את זה, לאורך כל המגיפה לא היה דבר כזה. האם זו תוצאה של עליה בתחלואה או משהו חדש, נבחן את זה היום. אנו רוצים לראות אם יש דברים שמייחדים את הנשים האלו, או האם זו תופעה חדשה. עד כה אני לא מכיר מקרים מיוחדים כאלו בעולם, ולכן לא ברור לי אם זה קשור למוטציה".

קיים עומס בבתי החולים ועלתה הדרישה להגדיל את כמות המיטות. האם לדעתך בתי החולים בקריסה?
"העומס הוא מאוד גדול. בתי החולים יכולים לטפל במספר החולים הקשה והמאושפזים, אבל אי אפשר לשמור לאורך זמן על עומס כזה בבתי החולים. צריך לשמור גם על אלו שאינם חולים בקורונה - ומאושפזים. לכן ביקשנו את הארכת הסגר".

מחלקת קורונה (צילום: מארק ישראל סלם)
מחלקת קורונה (צילום: מארק ישראל סלם)

אתה מעריך שהממשלה תאשר את ההמלצה שלכם להאריך בשבועיים את הסגר?
"אני חושב שבעת הזו ולנוכח הנתונים, חייבים לקבל את ההמלצה. אני מבין שלא אוהבים את הסגר הזה ומבין את המשמעויות הקשות, אבל אי אפשר להמשיך ברמת התחלואה הזו. אם זה ימשך בימים הקרובים – התחלואה עולה. גם בסגרים הקודמים היו שיאים חד פעמיים, כך שצריך להסתכל על נתונים על פני כמה ימים ולקוות שזה ירד".

אמרת שהיום יש עשרת אלפים חולים, מה גרם לקפיצה?
"יום שני בשבוע, זה יום שבו יש יותר מאומתים לאורך כל ימי המגיפה. כי הוא אחרי יום ראשון, שביום שבת יש פחות בדיקות. צריך לראות אם זה שיא חד פעמי, ושאין שוב עליה כזו משמעותית. זה מאוד מדאיג".

להבנתך, מה קרה עם נתב"ג?
"במשך כל החודשיים האלו אנחנו עוסקים במציאת הדרך הטובה שאנשים יעשו בדיקות ויכנסו לבידוד. כיום אנחנו משלבים בין בידוד במלוניות והקפדת יתר על בידוד בית. בנוסף, לקראת הטיסה הממריאות לארץ, פה בחנו את הדרכים החוקיות לכך שאנשים יעברו בדיקות. אלו תהליכים משפטיים שלוקחים זמן. אנחנו עובדים על כך בצורה אינטנסיבית יותר בשבועות האחרונים, במיוחד לאור המוטציות והווריאנטים שמתפשטים מהר יותר".

מעבדת בדיקות מהירות לקורונה בנתב''ג (צילום: מארק ישראל סלם)
מעבדת בדיקות מהירות לקורונה בנתב''ג (צילום: מארק ישראל סלם)

שמענו הלילה שממשלת רוסיה תורמת לרשות הפלסטינית 5,000 חיסונים. הייתה לך יד בדבר?
"אני באופן אישי לא הייתי מעורב בזה, לא יודע מה לגבי אחרים. אבל זה אינטרס גם שלנו, כי יש מעברים".

בוא נדבר על פרופ' רוטשטיין, שכבר אתמול אמר שהוא מכוון לא להכניס חולי קורונה במצב בינוני. כלומר עד כדי כך המצב קשה בהדסה. האם אפשר להגביר בימים אלו להעלות את המשאבים בבתי החולים, או שאתה אומר שזה פשוט לחץ של בתי החולים הציבוריים?
"העומס הוא אמיתי והצורך לסייע לבתי החולים קיים. אני חושב שאין בעיה לקלוט חולים, לא מאמין שנעשה איזושהי הגבלה של חולי הקורונה בבתי החולים. נפתח מיטות ככל שצריך, אני לא מודאג מקליטת חולים, נקלוט את כל מי שצריך".

האם יש חשש שעלולה להגיע מוטציה שהחיסון לא יהיה יעיל נגדה?
"החשש קיים וכרגע הוא תיאורטי. אבל אנחנו בוחנים את המוטציות מהידע הקיים בעולם, אנחנו עושים גם מאמצים אצלינו לקלוט את זה. כרגע ההערכה היא שהחיסון עובד, אבל זה משהו שחייבים לבחון. יכול להיות שיהיה שינוי כלשהו שיהפוך אותן לעמידות. אולי ניתן יהיה לפתח חיסון חדש, אבל צריך יהיה לחסן את כולם שוב".