ועדת הכלכלה אישרה הבוקר (רביעי) חובת הצגת בדיקת קורונה שלילית לפני ההמראה לישראל. הוועדה, בראשות ח"כ יעקב מרגי מש"ס, אישרה את התקנות המעודכנות בנוגע לתחום התעופה. ע"פ התקנות שאושרו, כל נוסע ששהה מחוץ לישראל יחויב להציג בדיקת קורונה שלילית עדכנית לפני ההמראה.

ועדת הכלכלה בכנסת. צילום: ערוץ הכנסת

האישור התמקד בחובה להיבדק, ולא לעלות לטיסה מבלי שיתקיים אחד משלושת התנאים הבאים: תוצאת בדיקה שלילית עד 72 שעות לפני הטיסה, אישור החלמה או חיסון או במקרה של צורך הומניטרי/ אישי, יש אפשרות להגיש בקשה לוועדת חריגים. 

ח"כ בועז טופורובסקי ביקר בחריפות את התנהלות הממשלה: "הממשלה הזו בפאניקה אחת גדולה. המחדל של נתב"ג הוא מחדל לאומי שעוד ייבדק בוועדת החקירה שבטוח תקום. הקורונה והמוטציות יובאו מנתב"ג. טוב שזה קורה עכשיו, נצביע בעד, אבל חבל שזה קרה אחרי 4000 הרוגים. כתגובה, יו"ר וועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי מש"ס אמר "בהגינות, צריך להגיד שהוועדה דחפה לפתוח את השמים".

טל פוקס, נציג משרד הבריאות בדיון הבהיר כי חובת התיקון תחול על כולם. "שוטר יכול לבקש אישור גם מיורדי המטוס, ואם עבר עבירה הוא ישלם קנס. עם זאת, רשויות המדינה לא יגרשו אדם שנחת בארץ אם התגלה כי הוא חולה בדיעבד. אם הגיע, הסמכות היא לתת קנס ולא לגרש", כך לפי פוקס.

בנוסף, יועמ"ש רשות התעופה האזרחית, רננה שחר, מסרה כי "היום נכין חומר מנחה לחברות התעופה שצריכות להבין מה הן נדרשות לראות כדי למלא את החובות שהוטלו עליהן – שיבינו איך נראה אישור מחלים ומתחסן ובדיקה".

דיון בוועדת הכלכלה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
דיון בוועדת הכלכלה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

הנוכחים דנו גם בתקלות שעלולות לצוץ, כמו אדם שלא ימצא מקום להיבדק ולא יוכל לחזור לארץ. מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה התייחס לנושא באמרו כי "פנינו למספר מדינות. נוכח ריבוי מבקרים בדובאי, בדקתי לגבי ביצוע בדיקות מקדימות ונאמר לי שאין בעיה לבצע. אם יש צורך להחזיר אדם בהטסה רפואית הוא מבוטח ומכוסה".

גיל סתיו, בכיר בחברת ישראייר, העריך כי יתקשו באכיפה בתחילת הדרך, בעקבות זמן רב יותר שדרוש כדי להכשיר את הצוותים: "כיום חברות התעופה הפכו להיות השוטר לכל כניסה לארץ. חלק מהתהליך שקורה זה שמעלים את הקנסות על החברות. אנחנו עובדים עם תחנות בחו"ל ותוך שלושה ימים לא ניתן יהיה להכשיר את כל הצוותים לזהות כל תעודה ולכן בתחילת הדרך יהיה קושי".

מרגי עקץ את סתיו ואמר "כשזה עסקי וכלכלי הוכחתם שאתם יודעים להתנהל גם תוך 24 שעות".

מידן בר, יו"ר איגוד הטייסים, לקח גם הוא חלק בדיון והצביע על חלקם של הטייסים עצמם בהליך: "באיחור אפשר לעשות גם דברים טובים. הטייסים שוהים בבידוד בחו"ל וזה מה שעושים כדי לקיים תעופה בישראל. אני מצטרף לקריאת אל על שלא לחייב צוותים בבדיקה 72 שעות קודם. כבר רואים שמנכלי איגוד חברות התעופה הולכות לעשות פיילוט בעולם על דרכון ירוק וישראל צריכה להיות חלק מזה".