ועדת החוקה של הכנסת דנה היום (שלישי) בנושא הענקת "דרכון ירוק" למחלימים מקורונה, ולאלו שקיבלו את שתי מנות החיסון. בין הנוכחים בדיון - שר הבריאות יולי אדלשטיין. "ישראל מעוררת הרבה עניין ברחבי העולם בגלל מבצע החיסונים המוצלח בתבל", אמר בראשית דבריו, "יצא לי לא מעט לדבר עם התקשורת הזרה, ודובר על כך שאני מחייך. אמרתי שחלקי מחייך וחלקי בוכה".

לדבריו, בקרב הישראלים ישנה היענות יפה לחיסונים. "למעלה מ-80 אחוזים מהאוכלוסייה בסיכון התחסנה עד כה, ועדיין למעלה מרבע מיליון איש הנמצאים בסיכון (בני 60 ומעלה, או כאלה הסובלים ממחלות כרוניות שונות) טרם התחסנו", הדגיש, "למעלה מ-60 אחוזים מתוך 108 אלף מרותקי הבית חוסנו עד כה לקורונה".

דיון בוועדת החוקה על החיסונים

בהמשך ציין כי למרות הכל, אין היענות מספקת בקרב צוותי החינוך, אשר אין מגבלת גיל בקרבם. "35 אחוזים מצוותי ההוראה בישראל התחסנו עד כה, ולא צריך להרחיב על ההשלכות של הנתונים", אמר, "אולי אחוזי ההתחסנות הללו מושפעים מפייק ניוז שמפיצים שאסור לנשים צעירות להתחסן למרות שאיגוד רופאי הנשים הוציא מכתב למה זה לא נכון. זה נתון מאוד מדאיג - יש לכך השפעה גם לבידודים, כשנפתח את מערכת החינוך. חבל מאוד שכך".

הוא התייחס לנתוני התחלואה: "הוורינאט הבריטי אחראי על חלק גדול מהתחלואה כיום - כי הוא תוקף גם את הגילאים הצעירים ביותר. אנחנו נמצאים כעת במספרי שיא של מאומתים, של חולים קשים בבתי החולים וגם של חולים מונשמים. לא הכרנו מספרים כאלה מאז פרוץ הנגיף". עם זאת, הוא ציין כי ישנה "ירידה במקדם ההדבקה עומד כעת על 0.9 באוכלוסייה הכללית.

יו"ר ועדת החוקה אמר לשר הבריאות: "לאור הקונצנזוס על החרגת החינוך בשלב ראשון של יציאה מהסגר, צריך להאיץ את הבדיקות הסרולוגיות בקרב ילדים, זה יאפשר למפות ולקבל תמונה טובה יותר שתאפשר את פתיחת מערכת החינוך בצורה בטוחה".

אדלשטיין הסביר כי "אין שפנים בכובע. אין הוקוס פוקוס. פחות מגעים סיכוי להוריד את התחלואה. יותר מגעים התחלואה עולה. אין פורמולה אחרת". בהמשך התייחס לנתוני ה-R (מקדם ההדבקה) העדכניים בישראל: "ה-R בחברה החרדית כיום עומד על 0.88, במגזר הכללי ה-R הוא 0.9 שזה גבוה יותר. זה משתנה מתקופה לתקופה. אני רואה הפרות בכל המגזרים, בואו נפסיק לתקוף אחד את השני".

השר נשאל במהלך הדיון על האפשרות כי הסגר יתארך בשל מצב התחלואה, ואמר כי "הנתון היחיד שאיכשהו נותן הבנה שהסגר עובד הוא הירידה במקדם ההדבקה, אבל המספרים עדיין גבוהים ואין את אותה צניחה שראינו בסגרים הקודמים לאחר שה-R יורד". לדבריו, התכנית כרגע היא להמשיך בהגבלות הקיימות, בסגר. "נבקש הארכת סגר לפחות בשבוע עד שנראה ירידה בכמות החולים הקשים. ביחס לכל מיני אמירות מגעילות, אני לא מביע שום אי-אמון בצוותים הרפואיים המדהימים שלנו, אין לגלגל עליהם שום אשמה כמו שמנסים", הסביר.

מחלקת קורונה, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מחלקת קורונה, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חבר הכנסת אלי אבידר טען ל"הסתרת פרוטוקולים", ושאל האם מוצו האלטרנטיבות לבדיקות ינשוף ובדיקות סרולוגיות. אדלשטיין השיב: "התרופה הטובה ביותר לפייקים היא פרסום הנתונים כמו שאנחנו עושים וכן, אתמול פורסם שמשרד הבריאות מסתיר מאות חולים שחלו לאחר החיסונים, אך נכון לאתמול מתוך 428,000 זכאי תעודת מתחסן, יש 63 מקרי תחלואה שזה 0.014%. זה פחות מהנתונים המקוריים שנכנסנו איתם לחיסון לפי נתוני פייזר של 95%. סטטיסטית זה פרומיל ולמיטב הבנתי אין תחלואה קשה לאחר החיסון השני".

הוא התייחס לפרוטוקולים, ואמר: "זה לא מתפקידי להביא הצעות ממשלה ולא שמעתי שמשרד הבריאות אחראי על פרסום הפרוטוקולים ואם תבוא הצעה כזו אני רק ארוויח ממנה אז אין לי שום בעיה. ביחס לבדיקות- הבדיקות המהירות יאפשרו לנו את החיים בצורה אחרת. לגבי בדיקות נוספות כמו ינשוף הן לצערי לא קיבלו ולידציה".

הפרויקטור פרופ' נחמן אש הוסיף במהלך הדיון: "בנינו תוכנית בת שלושה שלבים ליציאה מהסגר. התנאים לתו הירוק היו שהתחלואה תהיה נמוכה. יצאנו מהסגר. ה R סביב פחות מ-1, ושיהיה מספר חיסונים שקבענו. לא נקבנו בתאריך - אנו צריכים לראות בשבוע הקרוב שהתחלואה יורדת והעומסים בבתי החולים יורדים ואז נצא עם תכנית לדרכון הירוק. התו הירוק יפתח במועד השני".

בהמשך הדיון השר אדלשטיין התייחס לדיונים הממושכים על חוק הקנסות, ואמר: "אני הבאתי לממשלה את ההצעה שלנו על הקנסות כבר לפני חודשים. הצענו קנסות גבוהים הרבה יותר ממה שהיום. התכנסה ועדת שרים לחקיקה בראשות שר המשפטים לשעבר ניסנקורן ולהפתעתי שינו הרבה דברים בחוק. ואז החוק הגיע לכנסת. אמרו לי אין סיכוי שזה יעבור כי הח"כים החרדים ושל הרשימה המשותפת מתנגדים".

הוא הוסיף כי "אם אני עושה חשבון ומוריד 100 אחוז מהערבים והחרדים יש רוב עצום בכנסת להעברת החוק. אלא שיש אנשים שבאים בטענות ולא טרחו אפילו פעם אחת להעביר אצבע בעד משהו שקשור להורדת התחלואה. יש גבול לדברים האלו. קל מאוד ללכת לטלויזיה לספר שלא עושים אכיפה על החרדים או ערבים, אבל החוק לא מפריד. מחר יבוא בעל עסק שפתח בניגוד לחוק ואז "לא נעים לכם", כי הרבה יותר קל להיות פופוליסט. אף סיעה לא ביקשה לדון בזה בחודשים שחלפו".

המשטרה אוכפת את הגבלות הסגר והנחיות הקורונה (צילום: דוברות המשטרה)

"יש בתי חולים שנמצאים במצב קשה. אני מקדיש הרבה מהזמן להדבקת ה"פלסטרים" על החורים בתקציבים. אני מנסה בכל דרך לעזור להם. מה שקשור למשרד הבריאות - העברנו מבחני תמיכה בסכומים גבוהים מאוד. אבל זה "פלסטר משופר"", הסביר, "הם דורשים פתרון כולל לבעיה שלהם ואני עושה הכל שישיגו את הפתרון במציאות המורכבת של אין תקציב".

יו״ר מרצ, ח״כ ניצן הורוביץ, תקף במהלך הדיון את שר הבריאות ואמר: "עכשיו השר אמר שהוא מבקש להאריך את הסגר בשבוע, ואני אומר לכם ששוב מורחים את הציבור. זה יהיה הרבה יותר משבוע, כי עוד שבוע המספרים העצומים לא יירדו. בינתיים העסקים סגורים, הלימודים סגורים, הציבור סגור בבית, אבל איפה שיש בעיה, אתם לא מטפלים בגלל סיבה פוליטית - זה המגזר החרדי, וצריך להגיד את האמת״. וכי ״כולם יודעים איפה יש תחלואה מטורפת, וכולם יודעים איפה פתוח - זה עולם הפוך״.

יו״ר מרצ הוסיף, ״אנשים אומרים ״למה אני צריך לשבת בבית? כשבמקומות אחרים מצפצפים על החוק״. ואתה כאן כשר הבריאות אפילו לא אומר מילה על ההבדלים האלה. כאילו הכל אותו דבר. בני ברק זו לא תל אביב. ח״כ הורוביץ סיים, ״אם הייתם סוף סוף עושים מה שצריך, אכיפה דיפרנציאלית - מטפלים איפה שיש בעיה ולא איפה שאין בעיה, כבר היינו יוצאים מהסגר הזה. מערכת החינוך הייתה פתוחה כבר מזמן ולא הייתה לנו כזאת פגיעה כלכלית. אבל בשם האינטרס הפוליטי של ראש הממשלה, אתם עוצמים עין לנוכח ההפקרות בחברה החרדית".

בתוך כך, במשרד הבריאות ציינו כי עד כה נופקו 300 אלף תעודות מתחסן נמסר ממשרד הבריאות, וכעת נערכים להשקה מלאה של האתר. "אנו יודעים שהיו תקלות ואנו מטפלים בהם באתר ובאפליקציה. אנו ממשיכים להיערך", הדגישו במשרד.