פרופ' יונתן הלוי מהמרכז הרפואי שערי צדק, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM והתייחס לנתוני התחלואה המדאיגים: "עלינו להאריך את הסגר בימים ספורים, אך אנו רואים שמי שעבר שבוע מהחיסון השני, הסיכוי שלו לפתח מחלה קשה יורד באופן תלול ביותר". באשר לתחלואה בקרב נשים בהריון טען: "זו קבוצה שלא חוסנה וזה סטטיסטי".

כשאתה רואה את הנתונים, האם נתוני התחלואה מחייבים המשך הסגר?
"אני חושב שכן, אני חושב שצריך להאריך אותו ולא להכריז הכרזות שיימשך עוד שבועיים או שלושה, להאריך בימים ספורים ולהסתכל על הנתונים וזה גם תלוי באכיפה כיוון שהסגר לא הדוק. קרוב לשלושה מיליון מתושבי ישראל התחסנו בחיסון ראשון, מתוכם מיליון וחצי חיסון שני. למרות המספרים הגדולים, שהם תוצאת המוטציה, לא פלא שאנחנו רואים יותר צעירים ונשים בהריון. אבל במגמה שמסתמנת, למרות שמספר הקשים שמגיעים לבית החולים נמצא בתחילת ירידה מאוד מאוד מתונה, אנחנו רואים שמי שעבר שבוע מהחיסון השני - הסיכוי שלו לפתח מחלה קשה יורד באופן תלול ביותר. מי שנמצא בין החיסון הראשון לשני, גם הוא עם סיכוי נמוך יותר לפתח מחלה קשה".

הוא הוסיף: "לי אין ספק שבימים הקרובים נתחיל לראות ירידה יותר משמעותית במספר הקשים וזה הדבר הקובע, עומס בבתי חולים, התחלואה המאוד קשה, זה שבגלל שהמוטציה חוגגת, אם יש כרגע כ-50 אלף נשים בהיריון, לא פלא שיש ברוב בתי החולים בארץ יש אחת שקשה, זו קבוצה שלא חוסנה וזה סטטיסטי אבל רק בשביל הקבוצה הזאת אין ספק שלא צריך לנקוט את הצעד הקיצוני - סגר. הסגר לא מספיק הדוק, הציבור לא מספיק ממושמע מצד שני. מעבר לזה הציבור לא בסדר גם בגלל מידת האמון הירודה שיש לו. הריח הפוליטי שנודף מהדיונים במקום ריח של מומחים שמציגים נתונים".

הדיון בוועדת החוקה על הארכת תקנות הקורונה. צילום: רונית גל, דוברות ועדת החוקה

אתה מייחס את העלייה במספר המאומתים למוטציה, אבל אנחנו יודעים שהחיסון אמור להתגבר על המוטציה הבריטית שהיא נדמה לי השכיחה במחוזותינו. אם אכן, כפי שחברת פייזר אמרה שהחיסון שלה מתגבר על המוטציה - מדוע אתמול שמעתי שהם מתכוונים לפתח חיסון שלישי? 
"אני לא שמעתי את ההודעה הזאת של פייזר, זה שהחיסון מתגבר על המוטציה הבריטית, זה הוכח מדעית במעבדה, ללא צל של ספק. מצד שני פרופ' גדעון רחבי שמתעסק עם ה-RNA, חתן פרס ישראל, אמר שיש לנו 3,600 מוטציות והווירוס הזה יפתח יותר ויותר מוטציות. הסיכוי שיהיו לנו בחודשים הקרובים מוטציה שהחיסון לא מתגבר עליה, קטן מאוד וכמעט לא קיים. זה שבעוד שנה פלוס מינוס תהיה מוטציה שהחיסון לא יהיה יעיל נגדה, זה כמעט ודאי".

בתי החולים על סף קריסה? זה נכון?
"מה שקורה בבתי החולים בעיקר בירושלים ולא רק, ברוב מחלקות הקורונה בארץ היום, מספר החולים והמונשמים שהצטבר הוא כזה והשחיקה של הצוותים שזה אותם 20 אחוז מעובדי בית החולים שהם פנימאים, מומחי טיפול נמרץ ומחלות זיהומיות, הצירוף הזה פלוס צוות מבודד בגלל שהיה ליד חולה מאומת או מסיבות אחרות כל זה גורם לזה שאנחנו יורדי בסטנדרט הטיפולי שלנו. חולה שמתאשפז עם דלקת ריאות שלא קורונה במחלקה פנימית ,היקף הצוות שמטפל בו נמוך מאשר בימים כתיקונם. זה קורה כמעט כל חורף עם שפעת אבל יותר חמור היום".

המחלקות הפנימיות רגילות לעומס חריג בכל חורף עם התפרצות השפעת והשנה התבשרנו שאין בכלל שפעת
"לא היה אף מקרה שפעת בישראל, אבל השתוללות המוטציות גובה כוח אדם שגורם לכך שירדנו קצת מתחת לסטנדרט. ליבי על הצוות שנמצא בחזית שלא מצליח להגיע אל כל החולים. קריסה או לא קריסה? מתים חולים בגלל זה או לא? אין דבר כזה, אבל אם אחות אחת מטפלת ב-X חולים והיום ב-X+1 זה לא טוב".

באיכילוב מת חולה.
"גם בימים כתיקונם זה קורה, אבל פחות מתפרסם. לא קורסים, יש ירידה בסטנדרט הטיפולי וזה גרוע מספיק".