פרופ' רן בליצר, חבר בצוות הטיפול במגיפות של משרד הבריאות, שוחח הבוקר (ראשון) עם בן כספית וינון מגל על ההתלבטות בממשלה האם להאריך את הסגר. בראשית הריאיון ב-103FM, הוא נשאל האם מדובר בצורך חיוני, והשיב: "אני לא רואה דרך אחרת, בהתחשב בעובדה שברגע זה ממש בתי החולים נמצאים בעומס מאוד גדול, וחלק מהם מספרים על כך שאיכות הטיפול נפגעת".

אכיפת הגבלות סגר קורונה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

"זו נקודה בה אני אומר - לקחת את הסיכון שכרוך בפתיחת הסגר כעת בהגדלת מספר המפגשים היום-יומיים והגברת ההדבקות שנגזרת ממנה, לקחת כרגע את ההחלטה שמגדילה את העומס על בתי החולים בעת הזאת שבועיים מהיום לפני שראיתי ירידה במספר בחולים הקשים זו החלטה קשה מאוד", הדגיש, "אין ספק שאם היינו פותחים קצת את הסגר היינו רואים עלייה מסוימת בהדבקות ואני לא יודע עד כמה אנשים היו צריכים לשלם מחיר בריאותי ואם זה שווה את זה. נראה סביר לחכות עוד שבוע".

למרות ה"פייק סגר"?
"אני מבין את כל מי שמסתכל החוצה מהחלון ורואה את התנועה זורמת ואת ההפרות, אבל הרוב הדומם עדיין שומר על הנחיות הסגר וכתולדה מכך יש פחות מפגשים בין בני אדם ולכן יש בכל זאת השפעה. זה עדיף מכלום ובסיטואציה שנוצרה יש גם הפרות וגם את הזן הבריטי שמגדיל את ההדבקה, הסגר לא עושה מה שעשה בעבר הוא לא מביא אותנו לירידה דרמטית ומופלאה כמו שראינו קודם אבל הוא מייצב את המצב ובתי החולים נמצאים בנקודה מאוד מסוכנת".

מה היה קורה אם לא היה סגר?
"כל מי שמתנגד לסגר אומר אם היית פותח את הסגר היית רואה שלא עולה מספר ההדבקות, או שזה עולה ובסדר צריך לספוג תחלואה ותמותה כחלק מהסיפור. מי שחושב שהסגר צריך להימשך, אומר שהיחס בין תחלואה לתמותה מאוד קריטי. בעת הזאת צריך להיזהר יותר אז לחכות עוד שבוע זה סביר".

אתה רואה מה הולך לקרות היום לקראת ישיבת הממשלה?
"זה היום בו היא צריכה להחליט על האסטרטגיה ארוכת הטווח, לא עוד צעדים טקטיים. השאלה היא לאן חותרים - אנחנו כמומחים הצבנו שלוש חלופות אסטרטגיות, צריך לקבל את ההכרעה מה היא החלופה האסטרטגית ואז לא לוותר. הראשונה, חלופה שאומרת שאנחנו מנסים לשלוט בהמשך התחלואה, לשמור את ה-R יציב באזור ה-1, בסיוע החיסונים ומגבלות. כשפותחים את המשק אז לפתוח בזהירות רבה, ברגע שאנחנו רואים שה-R מטפס מושכים חזרה. אז ההתנהלות היא בהתאם, לא נותנים למחלה להתפשט מעבר למה שהיא מתפשטת כעת. השנייה, מיגור – אנחנו רוצים להיות ניו זילנד, עושים סגר כמה שצריך כדי שהתחלואה תרד משמעותית ואז מחלקים את הארץ לאזורים שכל אזור מנסה להישאר ירוק לאורך זמן ושואפים ל-0 הדבקות שכול אירוע מטופל באופן מאוד מסיבי. האם הדבר אפשרי בנוכחות של זן בריטי שיותר מדבק ועם ההתנהלות הישראלית? יש מי שחושבים שלא. יש קבוצה שחושבת שהדבר הזה אפשרי ואולי הברירה היחידה. האופציה השלישית אומרת דבר אחר, עוד כשבועיים רוב אוכלוסיות הסיכון יהיו מוגנות, רוב האנשים שבחרו להתחסן התחסנו נגיע לנקודה בה אפשר לקבל החלטה שאומרת שבשלב הזה אנחנו מקלים ופותחים ויהיה לזה מחיר כבד, תמותה, תחלואה, יהיו הרבה לוויות אבל מצד שני המשק יהיה פתוח ויהיה איזון חדש בין האופן בו אנחנו חיים לבין הנגיף. אם זו כוונת מקבלי ההחלטות להגיד ניתן כרגע לעסק להתפשט ונספוג את האלפים של הנפטרים שכרוכים בזה היא החלטה לגיטימית בעת הזאת כי עוד כמה שבועות הרבה מאוכלוסיות הסיכון יהיו מוגנים באופן חלקי אני לא בעד האופציה הזו אבל היא צריכה לעלות על השולחן".