פרופ' יונתן הלוי, נשיא המרכז הרפואי שערי צדק, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM על המדדים החיוביים המסתמנים במערכת הבריאות, והסביר כי ישנה ירידה הדרגתית במספר החולים המונשמים, בעוד 70% מהם יורדים ממכונות ההנשמה. כמו כן, הוא הדף את הקונספירציות על כך שהחיסון עלול לפגוע בפוריות: "החיסון לא עושה נזק ל־DNA ובשביל לפגוע בתא זרע או תא רבייה של אישה, צריך ליצור נזק ב־DNA וזה לא מה שקורה בפועל, אין לו יכולת ביולוגית כזו וזה מוכח".

קופות החולים פתחו את החיסונים לכלל הציבור. צילום: אבשלום ששוני.

מה תמונת המצב האמיתית?
"תראו, בואו נתחיל בקצה הקרחון. מבחינתנו קצה הקרחון הם החולים המונשמים והקריטיים, אחריהם החולים הקשים, ואחריהם שאר החולים שמטופלים בקהילה והחולים האסימפטומטיים. אם אנחנו מסתכלים על הקצה הגבוה, ישנה ירידה מאוד הדרגתית בחולים המונשמים, אבל ישנה יציבות, כי חלק מהחולים המונשמים, לצערי, הולכים לעולמם. אנחנו רואים ירידה וכ־70 אחוז מהחולים יורדים ממכונות ההנשמה". 

אבל אני רואה בכותרות שיש עלייה בחולים הקשים עד גיל 40.
"זה נכון. תראו, אם נסתכל על התמונה הגלובלית אז עד לפני שלושה שבועות היו בבית החולים שערי צדק בין 120 ל־130 איש מאושפזים בכל הדרגות. ישנה בהחלט ירידה הדרגתית כי הבוקר אנחנו עומדים על 92 חולים סך הכל, ושני שלישי מהם קשים. הרכב הגילאים שונה לחלוטין ביחס לגל הקודם. אדם שהתחסן לא מגיע עם מחלה קשה. זה ממש כלל ואם ימצא איזה חריג אחד או שניים זה מאוד יפליא אותי. מה שזה אומר בפועל הוא שהחיסון עובד, אבל מצד שני המוטציה הבריטית מציפה את הארץ. אם אפנה את תשומת ליבך לכותרת של הבוקר – אם היו לפני חודשיים 28 חולים קשים מתחת לגיל 40 בארץ אז היום יש 78, וזו מתמטיקה מאוד פשוטה". 

כלומר, את הנתונים האלה אתה מייחס למוטציה הבריטית?
"בוודאי. היא מדביקה יותר. אז יש לך למטה את האסימפטומטיים, שזה עדיין רוב האנשים שהם מתחת לגיל ארבעים. אפשר להתמודד עם המוטציה הבריטית על ידי חיסון של אלו שהם בעלי פוטנציאל הדבקה". 

אז אולי הפתרון צריך להיות בהטבות מפליגות ופתיחה מוחלטת בעבור אלו שייגשו לעבור את החיסון השני? זאת אומרת, אם יפתחו את אצטדיוני הכדורגל וחברה צעירים שלא התחסנו לא יוכלו להיכנס למשחקים אנחנו נראה יותר צעירים שמתחסנים
"במדינה דמוקרטית אי אפשר לחייב אנשים להתחסן, אבל הטלת סנקציות במידה שהעלתה,, היא בהחלט דרך". 

אז מפיצי הפייק ניוז והקונספירציות די מצליחים באוכלוסייה הצעירה, ולכן צעירים לא ניגשים לעבור את החיסון? 
"בתצהירים הדבר שעולה הוא נושא הפריון. ברגע שמפיצים פייק ניוז על כך שיכולה להיות פגיעה בתאי זרע או בשחלות, זה דבר שמטריד את הצעירים. הם אומרים שגם אחד למיליון זה מפחיד אותם, ואומרים לעצמם 'מה אני צריך את זה'. בפועל, החיסון הזה מהונדס במעבדה, אבל בטבע הוא תוצר של ה־DNA הוא יוצא מהגרעין, מיוצר על ידי DNA ומה שזה עושה בפועל, הוא לייצר את החלבון שדרכו הווירוס תוקף את האדם. לכן, כשמופיע הווירוס יש לנו נוגדנים. החיסון לא עושה נזק ל־DNA ובשביל לפגוע בתא זרע או תא רבייה של אישה, צריך ליצור נזק ב־DNA וזה לא מה שקורה בפועל. אין לחיסון יכולת ביולוגית כזו, וזה מוכח. אם יש אמון לציבור במדענים שהעבירו לנו את החיסון הזה, אגב, צריך לדעתי לתת פרס נובל השנה או בשנה הבאה לשני המדענים הטורקים שהגרו לגרמניה, אז הציבור צריך להאמין גם במנגנון של החיסון שלא יכול לפגוע בפוריות".