למרות מצוקת האשפוז בבתי החולים, קידום התוכנית לאשפוז ביתי של חולי הקורונה מתעכב. בדיקת "מעריב" העלתה את הסיבה - הלא מפתיעה בהתחשב בהתנהלות הממשלה: מחלוקת בין משרד האוצר למשרד הבריאות, שמחליפים ביניהם האשמות.

ד״ר יעל חביב-ידיד, מנהלת היחידה לטיפול נמרץ קורונה. צילום: דוברות "שיבא"

מצוקת האשפוז בבתי החולים החריפה מאוד בעשור האחרון. עד כדי כך שבכל פעם שיש עלייה קלה בתחלואה, נוצר עומס בלתי נסבל. וזה עוד לפני שפרצה מגיפת הקורונה, שהעצימה עשרות מונים את הבעיה, עד כדי אפשרות של פגיעה במתן הטיפול המיטבי.

העומס החריג במחלקות האשפוז, בעיקר בחורף, פוגע ביכולתה של מערכת הבריאות לתת מענה יעיל, איכותי ובטוח לכלל המטופלים, ובהם אלו הסובלים ממחלות קשות, אשר שכיחותן לא פחתה מאז פרוץ מגיפת הקורונה.

נתוני ה־OECD מעמידים את ישראל במקום האחרון בנוגע למספר המיטות לנפש במחלקות הפנימיות בקרב המדינות המפותחות, וכפועל יוצא מכך - מספר ימי האשפוז לחולה הוא הנמוך ביותר, ומספר האשפוזים החוזרים גבוה.

גם שיעור מקרי הזיהום שלוקים בו בבתי החולים בישראל גבוה מאוד ביחס למקובל במדינות המפותחות. זאת כתוצאה מהצפיפות, האשפוז במסדרונות, תת־התקינה החמורה של רופאים וצוותים סעודיים ואי־הספיקה הכוללת של מערכת הבריאות.

לכך אפשר להוסיף את הגידול במספר הקשישים בישראל, שרובם סובל מבעיות כרוניות ומתחלואה מרובה, שבשילוב עם מערכת אשפוז הפועלת במצב של עומס כבד, יוצרים קושי במתן טיפול איכותי, יעיל, בטוח ומיטבי.

במטרה לתת מענה למצוקת האשפוזים, בכירים במשרד הבריאות קוראים לאחרונה לקדם את תוכנית האשפוזים הביתיים. כיום יש יותר מ־2 מיליון פניות בשנה למד"א, ובפועל, רק 700 אלף מפונים לבתי חולים. לפי הערכות, גם מספר זה יכול להצטמצם משמעותית, מכיוון שכשליש מהחולים יכולים להתאשפז בביתם.

משרד האוצר תקצב באחרונה 41 מיליון שקל כסכום ראשוני לצורך הפניית חולים לקבלת טיפול בבתיהם. אלא שבמשרד הבריאות לא יצאו עדיין בתוכנית כלשהי בנושא. לטענת גורמים בכירים במערכת הבריאות, "משרד האוצר מעכב את תוכנית האשפוזים הביתיים. הם מפחדים לשחרר כסף, ועושים הכל על מנת לדחות את יישום התוכנית".

מנגד אומרים באוצר כי "הטענה איננה מוכרת. משרדי הבריאות והאוצר פעלו במשותף כדי לגבש נוסח מוסכם של חוק ההתחשבנות בין קופות החולים לבתי החולים, שבו היה תמריץ מובנה לאשפוזי בית. לצערנו, גורמים במשרד הבריאות בחרו לעכב את החקיקה, על אף ההסכמות שאליהן הגיעו גורמי המקצוע במשרד".

מי שתומך מאוד במהלך הוא סגן שר הבריאות יואב קיש, שאמר ל"מעריב": "אין לי ספק שמודל האשפוז הביתי הוא מודל שנתקדם אליו. אני חושב שזה חייב לבוא בשיתוף פעולה בין משרד הבריאות לקופות החולים ובתי החולים. הנושא הזה מעורר הרבה מאוד אתגרים ולא מעט הזדמנויות. הוא לא מתאים לכל סיבת אשפוז, אבל יש לא מעט מקרים שבעזרתו ניתן לחסוך עלויות ולהקל על המטופלים".

באחרונה פרסמו איגוד הרפואה הפנימית בישראל ואיגוד רופאי המשפחה נייר עמדה בנושא. ד"ר גדי סגל, מזכיר האיגוד לרפואה פנימית ומנהל מחלקה פנימית ט' בשיבא תל השומר, מסביר: "תחום האשפוז הביתי מצוי עדיין בשלבי למידה בכל העולם, משום שמדובר במסגרת אשפוזית שנמצאת בתווך בין מחלקה פנימית בבית החולים - לטיפול בקהילה. יש צורך בשיתוף פעולה מקצועי מלא בין רופאים פנימאים לרופאי משפחה".