פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן שוחח הבוקר (שלישי) עם בן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM על מצב התחלואה בקורונה בישראל והסביר כי הפתיחה הרחבה של המשק שמתוכננת ליום ראשון הקרוב מתאפשרת תודות למבצע החיסונים המוצלח. "בניגוד לפעמים הקודמות, יכול להיות שעלייה מסוימת במאומתים תיבלם בעזרת החיסונים, וגם אם תהיה עלייה נוכל לספוג אותה בגלל החיסונים", אמר.

"עכשיו אנחנו באופטימיות זהירה, רואים שנכון מקדם ההדבקה עולה, ההבדל המשמעותי הוא החיסונים. 86 אחוז בגילאי 16 ומעלה התחסנו במנה הראשונה במגזר הכללי, אנחנו מפרידים בניתוחים את המגזר הערבי, החרדי והכללי. במגזר הכללי 86 אחוז מגילאי 16 ומעלה קיבלו מנה ראשונה עדיין לא כולם הגיעו למנה השנייה".

סגל הסביר כי "הגענו לכזאת רמה של חיסוניות ואנחנו רואים את המגמה לצד המגמה של עלייה מסוימת בהדבקות, כל עוד המקדם הוא מתחת ל-1 והיום הוא מתחת ל-1 זה אומר שאין התפשטות של המגפה. לצד מגמה של ירידה בחולים קשה שאנחנו מצפים שתמשיך בגלל החיסונים, להערכתנו בשלב הזה מה שמתאפשר לעשות זה להמשיך בפתיחה המתוכננת של המשק".

"כל יום שעובר נבנית עוד ועוד חיסוניות שאנחנו יודעים היום שהיא יעילה גם במניעה של הידבקות, יצא מחקר חדש של אמ"ן שמה שהיה מיוחד בו זה שהוא סקר בדיקות של עובדים בבתי אבות וראה הפרדה בין כאלו שהתחסנו לכאלו שלא. ההערכה היא שזה עוזר במניעת הידבקות ב-88 אחוזים. החיסון מעבר לזה שהוא מוריד תחלואה קשה ב-94 אחוזים הוא עוזר במניעה של ההתפשטות של המגפה".

"כמות מאוד גדולה של אנשים התחסנו, בעיקר הילדים אלה שלא התחסנו, 30 אחוז מהאוכלוסייה. אני חושב שעכשיו אפשר לפתוח ולראות האם באמת אנחנו מצליחים להכיל את זה. הזהירות היא בגלל שאנחנו לא מבינים לחלוטין את יעילות החיסונים. בתחלואה בלתי נשלטת, נניח שהמקדם מתחיל לעלות משמעותית מעל 1. אחרי מספר שבועות נראה עלייה שהיא מאוד גדולה במאומתים, אבל בגלל החיסונים יחס ההמרה מאוד השתנה, על אותה כמות מאומתים נראה הרבה פחות חולים קשה".

סגל הזהיר כי "ייתכן שבשלב מסוים מספר המאומתים יעלה מאוד ותהיה תחלואה בלתי נשלטת, יש תרחיש בו זה יקרה, ואז יכול להיות שנראה עלייה בתחלואה קשה מאותם אנשים בעיקר שמחוסנים אבל שהחיסון עליהם פחות יעיל. ישראל המדינה הראשונה שמובילה את זה בעולם ואין לנו ממי ללמוד, אבל בנקודה עכשיו, ירדנו בכמות הנפטרים היומית, במספר המאומתים והחולים הקשים החדשים, זה נותן לנו מרווח ביטחון".

"אני חושב שנוצרה הזדמנות לנסות ולראות האם פתיחה מדורגת זהירה עם תו ירוק וסגול זה משהו שנוכל לאפשר. אני תומך במהלכים כרגע מהסיבות האלה – להמשיך בפתיחה המתוכננת בגלל מרווח הביטחון שנוצר מהירידות וכי כשאנחנו פותחים, גם אם תהיה עלייה במאומתים, לא מאוד מהר נחזור למספר החולים קשה ולתמונה שהייתה פה בשיא התחלואה באמצע ינואר. אנחנו הראשונים לבחון את זה, אנחנו מלמדים את העולם, מבצע החיסונים מאפשר לנו את ההזדמנות לנסות ולפתוח בצורה יותר נרחבת את המשק ממה שעשינו עד עכשיו בשנה האחרונה".

"אני לא חושב שאנחנו יודעים לכמה זמן החיסון יחזיק, זה משהו שנצטרך לבדוק אותו. אין לזה דוגמאות אחרות ללמוד מהן אז יכול להיות שנהיה בין הראשונים שנלמד. אני לא חושב שאפשר כרגע לומר כמה זמן החיסון יחזיק. זה שישראל, יכול להיות שנתנו גישה למידע ודברים אחרים, אבל העובדה שישראל הצליחה לקבל כל כך הרבה חיסונים בשלב הזה, זה ברור שזה הציל חיים. רואים שגילאי 60 ומעלה שם 93 אחוז מהתמותה, יש ירידה דרמטית".

"יש ירידות גם בעולם, לא לחלוטין מבינים למה. אצלנו אפשר לייחס הרבה מהירידה לחיסונים. בישראל גם היה סגר ובטוח שגם הוא השפיע. בעולם מייחסים את זה למספר סיבות, יש הרבה מדינות בסגר. בריטניה בסגר, בארה"ב יש בהרבה מקומות הגבלות וגם אנשים נזהרים. שוודיה שוקלת לעשות סגר לראשונה, לא שלא היו הגבלות פשוט התושבים היו הרבה יותר ממושמעים".