הקורונה עודנה כאן, אך מומחים רבים כבר מתריעים כי ביום שאחרי המגיפה אנו צפויים להתמודד עם גל תחלואה חדש - של דיכאון וחרדות. "אנחנו חוזים שעם היציאה מהמשבר – אנשים שייתקלו בקשיים כלכליים יהיו בסיכון גבוה", אומר פרופ' גיל זלצמן, מנהל המרכז לבריאות הנפש גהה ויושב ראש המועצה הלאומית למניעת אובדנות. "תוך כדי משבר אין עלייה באובדנות. אולם, כשהוא נגמר, אז אנחנו רואים בדרך כלל עלייה באובדנות, וככל שהמשבר הכלכלי עמוק יותר, כך העליה גדולה יותר".

בשנה האחרונה חלה גם עלייה של 12% בפניות של אנשים חדשים לעזרה. פרופ' זלצמן מסביר כי מדובר בעלייה מאוד משמעותית: "אדם שחוזר אלינו, אנחנו כבר מכירים אותו – אבל אדם חדש דורש אבחון ארוך ולהתחיל את כל התהליך מאפס. עלייה של 12% בפונים חדשים זה מאוד משמעותי. אנחנו לא רואים עלייה במספר האשפוזים, אבל רואים יותר פניות להתאשפז".

יו"ר איגוד הפסיכיאטריה ד"ר צבי פישל מוסיף: "אירוע בסדר גודל עולמי זה אירוע שמטלטל את נפש האדם בהמון צורות. החל מהפגיעה הישירה של הנגיף, דרך הצורה שבה המגיפה פגעה בחיים שלנו באופן ישיר. למשל, פשיטות רגל, אובדן מקום עבודה, מתח בגלל סגרים ועוד".

"ראינו את זה במספרים הולכים וגדלים ככל שעבר הזמן", אומר עוד פישל. "דווקא בהתחלה הייתה לכאורה ירידה קלה, אבל אחר כך הגיעה העלייה והגענו לעלייה של כ־30% במספר הפניות. חלק גדול מהאנשים שחווים את הקושי לא פנו לטיפול, זאת מכיוון שיש משהו בתקופה הזו שעדיין מחזיק חלק מהאנשים.

"הלכידות החברתית, המחשבה שהכל באשמת הקורונה. אז אתה סופר את הדקות עד שזה ייגמר. אבל זה לא יעבור כשהקורונה תיגמר, משום שהמצוקות הנפשיות כבר תפסו מקום ואנשים לא מבינים את זה. ככל שהקורונה תחלוף נראה יותר ויותר את המצוקות הנפשיות, ואפילו אובדנות".

יו''ר איגוד הפסיכיאטריה ד''ר צבי פישל (צילום: אביטל צימט)
יו''ר איגוד הפסיכיאטריה ד''ר צבי פישל (צילום: אביטל צימט)

סיגל סידליק־אלון, הפסיכולוגית הארצית של שירותי בריאות כללית, מספרת כי גם היא הרגישה עלייה בפניות למרפאות בריאות הנפש, וכן עלייה של צריכת תרופות נוגדות דיכאון וחרדה. גם בתחום הפרעות האכילה בקרב קטינים מעידים בכללית על עלייה משמעותית, שמגיעה בחלק מהמסגרות אף לגידול של בין 15% ל־30% במספר הפונים.

סידליק־אלון מדגישה כי "כשתהיה רגיעה במשבר הבריאותי־פיזיולוגי, אנו צופים עלייה משמעותית נוספת במשברים נפשיים. בעת משבר לאומי יש יחסית תחושת לכידות והשתייכות. אולם, בדרך כלל ביציאה ממשברים כאלה, יהיו רבים שיחוו בדידות, חוסר שייכות, כישלון, ניכור וקשיים במסגרת מערכות יחסים משפחתיות מורכבות. כל אלה עלולים להביא להתפרצות חריפה של משברים בתחום הנפש".