שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס היום (חמישי) להחלטת בג"ץ על פתיחת השמיים, שמבטלת את ההגבלות על מספר הנכנסים לישראל דרך נתב"ג החל מיום ראשון, וכינה אותה "חסרת אחריות ומנוגדת לאינטרס הציבורי". את הדברים אמר באירוע הוקרה לקופות החולים ומד"א בבית החולים איכילוב בתל אביב.

"מעולם לא היו רבים כל כך חווים כל כך הרבה למעטים כל כך. גייסתם את מיטב הכוחות. עברנו חמישה מיליון מתחסנים ועל כך מגיעה גם מילה טובה לאזרחי ישראל. כל אחד שעכשיו יושב בבית קפה, מתאמן בחדר כושר, משפחה שהולכת לקניון, או אוהדים שמתכוננים לדרבי. כל הדברים האלו הם בזכות אותם רופאות ורופאים, אחיות ואחים, פרמדיקים ופרמדיקיות", אמר השר.

"עם כל הזהירות שלי אני מתחיל להאמין שזה בלתי הפיך. בעבר, כדי להגיע לנתונים כאלו, היינו צריכים סגר מהודק. ועכשיו הכל פתוח וכל המדדים יורדים. אני מתחיל להאמין שהאירועים הקשים מאחורינו. אבל אליה וקוץ בה. אנחנו מול אויב מאוד רציני ולא כדאי לתת יד לתחושה שהכל נגמר".

"צר לי לומר לכם - גם אתמול בג"ץ נתן לזה ביטוי בהחלטה חסרת האחריות של פתיחה טוטלית של גבולות ישראל. זה מנוגד לאינטרס הציבורי. אנחנו עדיין לא שם. אנחנו עוד נתגבר על זה אבל חשוב עדיין לנהוג באחריות גם בכניסה והיציאה מישראל. כי הדבר היחיד שיכול לקלקל את המסיבה הוא הווריאנטים שיכולים להיכנס לישראל". 

"אני מאמין שנתגבר גם בהמשך. אני סומך על מערכת הבריאות שלנו. בטוח שאף אחד מאיתנו לא ייתן לנגיף עוד פעם לגבור עלינו, ונהיה יחד לא רק בפסח אלא גם ביום העצמאות. ננהג באחריות כדי שנוכל לחגוג בעוצמה. וכל זה בזכות המלאכים בלבן. תודה לכם".

יולי אדלשטיין (צילום: אבשלום ששוני)
יולי אדלשטיין (צילום: אבשלום ששוני)

כזכור, אתמול קבע בג"ץ כי התקנה הקובעת מכסה של 3,000 נוסעים נכנסים ביום לנתב"ג, ותקנה נוספת הדורשת אישור ועדת חריגים טרם יציאה מישראל עבור מי שאינם מחוסנים או מחלימים – אינן חוקתיות. השופטים החליטו כי לא ניתן יהיה להאריך את תוקפן של הגבלות אלה במתכונתן הנוכחית לאחר פקיעתן ביום שבת.

כמו כן, ניתנה התראת בטלות לפיה ככל שיוטלו בעתיד הגבלות חדשות כלשהן על הכניסה לישראל והיציאה ממנה, יש לבסס אותן על תשתית עובדתית מקיפה ועדכנית ולהבטיח כי הן עומדות כנדרש במבחנים החוקתיים.

בית המשפט, על פי הנשיאה אסתר חיות, עמד על כך שההגבלות מהוות פגיעה בליבת הזכות החוקתית לכניסה לישראל וליציאה ממנה ובזכויות נוספות המצויות בליבת מרקם החיים הדמוקרטיים. בית המשפט ציין עוד כי פרק הזמן הממושך והרצוף שבו חלות ההגבלות אשר הוטלו מבלי שניתנה שהות מספקת לאזרחים להתארגנות, ומבלי שהובהר המועד שבו יוסרו במלואן; והסמיכות ליום הבחירות, מעצימים את הפגיעה בזכויות אזרח".

בית המשפט סיכם בציינו כי "איום נגיף הקורונה על זניו השונים אינו צפוי להיעלם מחיינו בטווח הזמן הנראה לעין, וזאת חרף הצלחתו של מבצע החיסונים. משכך, יש לאזן בין הנזק העלול להיגרם עקב חדירתו של זן בלתי ידוע של הנגיף ובין הפגיעה בזכויות יסוד של אזרחי המדינה ותושביה".