שלמה וינקר, ראש חטיבת הרפואה בקופת החולים לאומית שירותי בריאות התייחס בתוכנית "איפה הכסף?" עם ענת דוידוב לעלייה בתחלואה בימים האחרונים ועל התחסנות ילדים. וינקר אמר כי בקופת החולים בה הוא עובד, כמות המתחסנים הצעירים קטנה וכי המצב דומה גם בקופות חולים אחרות: "הייתי בישיבה של משרד הבריאות, שמעתי את השיעורים בקופות האחרות, הייתי מדוכא מהביטויים אצלנו וראיתי שהבעיה אצל כולם, זה עושה אותי מאושר. אני חושב שצריך לקרוא לכולם להתחסן". 

וינקר התייחס לחשש שקיים מהמקרים בהם מתפתחת דלקת קרום הלב אצל ילדים כתוצאה מהחיסון: "מהלכים עלינו אימים, בסופו של דבר, כמעט 100 אחוז מהמקרים החלימו והלב חזר לתפקד כמו שצריך. אנחנו יודעים שבמחלות ויראליות ובחלק מהחיסונים שמחקים את המחלה יכולה להיות דלקת כזו או אחרת בשרירי הלב ובד"כ אלה תופעות שחולפות מעצמן ולא משאירות שום נזק. גם הפעם שאנחנו מאוד מחפשים בסופו של דבר מקרי הפטירה של צעירים – היה רק מקרה אחד בארץ. גם שם יש שאלה איך תפקדו המטפלים".

ביחס לתחלואה, וינקר אמר כי "זה טוב שאנחנו ערניים כי לכאורה מספר המקרים האבסולוטי מאוד קטן, אבל אם משווים ורואים את הגידול אנחנו יכולים להגיע לאיזשהו סוג של התפרצות. יש מחוסנים שנדבקים, אמנם לא ראינו מחוסנים שחלו בצורה קשה אבל אומר בזהירות שכנראה שכנגד הזן הזה של הקורונה החיסון הזה קצת פחות טוב. היעילות של החיסון של השפעת הוא עשרות אחוזים בודדים. לא כמעט מאה אחוז כמו הקורונה".

וינקר הוסיף כי "אין צורך להיבהל מזה שמי שהתחסן חלה כי רוב המדינה התחסנה לכן כדי לראות כמה החיסון מגן ולעשות עוד מעט את כל החישובים הסטטיסטיים. יש לבדוק מה התחלואה בקרב המחוסנים לעומת לא מחוסנים, מה התחלואה הקשה, לשמחתי המספרים מאוד קטנים. הרושם הוא שגם אם חלית אחרי החיסון, הוא כן נותן את החסינות מפני מחלה קשה". 

וינקר התייחס לאפשרות כי ייזרקו חיסונים לפח, בגלל תוקף שפג: "שיש 600 אלף צמדים של חיסונים, זה מספיק מעל ומעבר לכל הילדים והמבוגרים שלא התחסנו ורוצים להתחסן, עליהם לבוא בזמן. אני לא יודע מתי מגיע המשלוח הבא כי אני לא מכיר את ההסכמים של ישראל עם פייזר. אם לא יחליטו על בוסטר של חיסון נוסף, או יורידו את הגיל, אני לא יודע אם יש צורך להזמין עוד חיסונים. כרגע יש מספיק, יש לאנשים שבוע עד עשרה ימים לקבל את ההחלטה הנכונה לבוא להתחסן - אין מחסור בחיסונים".

כמו כן, וינקר התייחס לעתיד המגפה: "למגפות לוקח לפעמים יותר זמן לחלוף ממה שאנחנו רוצים, גם מגפות ענקיות כמו השפעת הספרדית חלפה מעצמה והאבולה באפריקה עולה ויורדת. בסופו של דבר כנראה שנשחק חתול ועכבר עם הווירוס הזה עוד כמה שנים טובות".

"קרקע פוריה לווירוסים"

בתוך כך, מנכ"ל ביה"ח הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ודן בהתפרצות הקורונה בבתי הספר. לדבריו, שכבת הלא מחוסנים, בדגש על בני הנוער בני ה-12-16, הפכה ל"קרקע מזון פוריה לווירוסים, שעליהם התלבש הזן הנוכחי".

רוטשטיין אף הרגיע וטען כי זן ה"דלתא" אכן מדבק יותר מקודמיו, אך לא מזיק יותר מהמקורי: "התחלואה לא בשמיים, אבל זה צריך לתת לנו סימן אזהרה – עלינו לחסן את בני ה-12-16, ולבחון מה קורה עם אלו שהתחסנו כבר בדצמבר". בנוסף, המליץ להחזיר את המסכות בחללים הסגורים, שלדבריו תועיל גם מול הווירוסים של החורף, שחזרו עם הורדת המסכות.