התחלואה עולה - ההגבלות חוזרות: בעקבות העלייה המתמשכת במספר המאומתים ובמספר החולים הקשים, אישר קבינט הקורונה החמרה בהגבלות במטרה למנוע הגבלות קשות יותר בהמשך.

התו הירוק כבר חזר לחיינו, והפעם הוחלט להרחיב אותו לכל ענפי המשק, למעט קניונים ומסחר, החל מגיל 3. עוד הוחלט על החלת מתווה "התו הסגול" בקניונים ובבתי מסחר, ע"י הגבלת תפוסה ביחס של אדם אחד לכל 7 מטרים. חנויות שגודלן עד 100 מטרים יוחרגו, ולא יוחל בהן התו הסגול. התו הסגול המורחב יכנס לתוקף החל מיום שני, ה-16.8.

כמו כן, אושרה הגבלות התקהלות באירועים המוניים. בחללים סגורים תותר כניסתם של עד 1,000 אנשים ואילו בחללים פתוחים תותר כניסתם של עד 5,000 אנשים. לא תוטל הגבלה על אירועים בעלי מקומות ישיבה מסומנים. בנוסף, הוחלט על חובת עטיית מסכה גם בחללים פתוחים בהם ישנה התקהלות בת 20 אנשים ויותר, זאת, בנוסף לחובת עטיית מסכות בחללים סגורים.

על פי ההנחייה, אין חובה לעטות מסכה למי שגילו מתחת ל-7, לאדם שסובל ממוגבלות שלא מאפשרת לעטיית מסכה, שני אנשים שעובדים יחד בקביעות באותו חלל ולמבצעים פעילות ספורט.

חוזרים לעבודה מהבית?

קבינט הקורונה החליט על העברת משרדי הממשלה (ובהתאמה ככל הניתן המגזר הציבורי כוחו) למתכונת עבודה בהיקף של 50% נוכחות במשרד, כאשר מנכ"ל המשרד רשאי לבצע התאמות במקרים חריגים. בתוך כך, ניתנה המלצה למגזר הפרטי לעבור למתכונת עבודה מהבית. כמו כן, תחול חובת בידוד למבוגר מחוסן שמטפל בקטין שגילו מתחת לגיל 12 או בחסר ישע אשר התגלה כמאומת, ותוגבר האכיפה על מפרי בידוד ועטיית מסכות.

התו השמח לאירועים

מתווה ה"תו השמח" שאושר, נועד לאפשר קיום אירועים במקומות סגורים בבטחה. על פי המתווה, כניסה לאירועים בעלי סיכויי הדבקה גבוהים תתאפשר למחוסנים, מחלימים ובעלי תוצאת בדיקה שלילית. המתווה יהיה תקף גם לאירועי ענף התרבות, למשחקי ספורט ולמופעים. המתווה תקף באירועים המתקיימים באולמות שבהם נוכחים מיותר מ־100 אורחים.

במסגרת המתווה: 

  • כמות המשתתפים לא תוגבל.
  • תחול חובת עטיית מסכות, למעט בזמן פעילות מותרת (כדוגמת שתייה ואכילה).
  • חיזוק האכיפה.
  • המהלך ילווה בהסברה לציבור.

הגדרת אירוע בעל סיכויי הדבקה גבוהים (תנאים מצטברים):

  • מתקיים במקום סגור.
  • מעל 100 משתתפים.
  • אירוע תחום בזמן.
  • כולל אכילה ושתייה.
  • האירוע מתקיים בעמידה ותנועה - כולל ערבוב בין המשתתפים.

בידודים ובדיקות

הוחלט להגביר את האכיפה על מפרי הבידוד, כשקנס בגובה 5,000 ש"ח ינתן לכל אחראי על קטין מעל גיל 12 שמפר בידוד. בנוסף, נקבעה עבירה פלילית ומנהלית על אחראי על קטין (מתחת לגיל 12) שמונע מהקטין ביצוע של בדיקת קורונה. במקרה כזה יושת קנס בסך 3,500 שקלים.

כמו כן, החל מיום ראשון, 8 באוגוסט 2021, ל׳ באב תשפ"א, התשלום עבור הבדיקות ללא מחוסנים יהיה על חשבון הנבדק (למעט מנועי חיסון), ויבוצע במתחמי בדיקה ייעודיים שייפרסו ברחבי הארץ.

אלו המדינות החדשות שהשבים מהן יחוייבו בבידוד

כניסה ויציאה מהארץ

בנושא כניסה ויציאה מן הארץ הוחלט כי חל איסור טיסה גורף, למעט מקרים שיאושרו ע"י ועדת חריגים, למדינות אדומות. לגבי מדינות כתומות, תורחב רשימת המדינות כך שייכללו בה מרבית מדינות העולם, וחזרה מהן תחייב בידוד, הן למחוסנים והן למחלימים. כמו כן, תוגדר רשימה מצומצמת ביותר של מדינות ירוקות, אשר החזרה מהן תחייב בידוד עד לקבלת תוצאת בדיקה שלילית.

באשר להנחיות הכניסה לישראל הובהר כי כל מי ששהה בחוץ לארץ מעל 72 שעות נדרשים להציג בדיקה שלילית לכל היותר 72 שעות לפני העלייה למטוס. יש למלא הצהרת בריאות ולשלוח אותה 24 שעות טרם ההגעה לארץ. יתר על כן, כל מי שנכנס לארץ מחוייב לבדיקת קורונה גם ביציאה מהמטוס במימונו האישי (80 ש"ח). למי שלא הזמין את הבדיקה מראש, התעריף יעלה ל-100 ש"ח.

החל מיום שישי ה-23 ביולי, מחוייבים כל השבים מחו"ל (מכל המדינות, מכל גיל, כולל מחלימים ומחוסנים) בבידוד למשך 24 שעות או עד לקבלת תוצאת הבדיקה שבוצעה במעבר הגבול (לפי המוקדם מביניהם). לאחר לפחות 24 שעות מהבדיקה הראשונה והחל מהיום התשיעי לנחיתה, לאחר ביצוע בדיקה שנייה לקורונה וקבלת תשובה שלילית - אז ניתן יהיה לסיים את הבידוד ביום העשירי מהנחיתה, כאשר שעת היציאה מהבידוד היא על פי המסרון או ההודעה הקולית שתשלח ממשרד הבריאות.

לחילופין, ניתן להיכנס לבידוד ביתי של 14 יום ולבצע רק בדיקה אחת. לחוזרים ממדינות ברמת סיכון מירבית, שהטיסה אליהן נאסרה עד להודעה חדשה (ארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו ורוסיה, בלארוס ואוזבקיסטן) יחויבו בבידוד במלונית קורונה. החל מה-23 ליולי, יתווספו לרשימה זו ספרד וקירגיסטן.

אזהרות המסע של משרד הבריאות (צילום: באדיבות משרד הבריאות)
אזהרות המסע של משרד הבריאות (צילום: באדיבות משרד הבריאות)

יציאה למדינה אסורה בניגוד לתקנות תהווה עבירה פלילית ומנהלית, ותגרור קנס בגובה 5,000 שקלים על נוסע שחזר ממדינה כזו. בעניין זה, נקבעה אכיפה הדוקה שתתבצע על ידי בקרי הגבול של רשות האוכלוסין וההגירה ושוטרים. 

היוצאים מהמדינה נדרשים להציג תעודת החלמה או תעודת מתחסן או בדיקה שלילית בתוקף של עד 72 שעות. היציאה למדינות בסיכון מירבי אסורה בהחלט, למעט מי שמבצע טיסת קונקשן באחד מהיעדים, ובכפוף לאישור ועדת חריגים. משרד הבריאות מזהיר מפני נסיעה לכל יעד, וממליץ להימנע מנסיעות שאינן חיוניות. 

אנשי צוות אווירי יוכלו לקבל פטור מבדיקת קורונה בכניסה לישראל, במסגרת מעקב של המפעיל האווירי, בכפוף לביצוע בדיקת קורונה מדי שבוע וככל שלא יצאו משטח שדה התעופה אם שהו במדינה בסיכון מרבי. 

אנשים בנתב''ג (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)
אנשים בנתב''ג (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)

כל נוסע ישראלי מעל גיל 16 בנתב"ג יחוייב למלא הצהרה טרם יציאתו מישראל, ובה התחייבות שאינו נוסע לאחת המדינות אשר היציאה אליהן הוגדרה כאסורה על-פי תקנות היציאה מישראל (או הצהרה שנסיעתו מותרת לפי החריגים בתקנות). חברות התעופה יחוייבו שלא לאפשר לנוסע ללא הצהרה לעלות למטוס. מפעיל השדה יציב עמדות לסיוע במילוי טפסי ההצהרה.