אחת השאלות החשובות והנחוצות לצורך קבלת החלטות במסגרת המאבק בקורונה היא כמה מתוך החולים שמצבם קשה הם מחלימים שחלו בשנית. אלא שעל אף פניות חוזרות ונשנות של "מעריב", במשרד הבריאות טוענים כי אין בידיהם נתונים עדכניים שייתנו את התשובה לשאלה הזו.

לטענת המשרד, 24 מתוך 37 החולים הקשים שאובחנו בחודש האחרון, קיבלו את שתי מנות החיסון. השאלה כמה מתוך 13 החולים הנוספים הינם מחלימים שחלו שוב, או שהם מחוסנים במנה אחת, נותרה בלא מענה. במשרד הבריאות אומרים כי מדובר במידע המצריך ניתוח אנליטי שאין ברשותם כרגע, וזאת על אף שישנם 37 חולים במצב קשה בלבד.

נתון חשוב נוסף הוא שכ־55% מבין חולי הקורונה שמצבם קשה, סובלים מתחלואת רקע כלשהי. כך עלה מהחקירה האפידמיולוגית. גילם הממוצע, אגב, הוא 63.6.

"מעריב" הפנה את השאלה גם אל שר הבריאות ניצן הורוביץ, שהודה כי אין בידיו הנתונים וציין כי יש לפנות לדוברות המשרד. התשובה משם הייתה: "הפילוחים לא קיימים".

אחרי כשבועיים ללא נפטרים מקורונה נרשמו אתמול שני מתים ראשונים כתוצאה מהמגיפה. במחלקת הקורונה בבית החולים רמב"ם בחיפה נפטר תושב קריית ביאליק בן 86, שחוסן פעמיים ואושפז במצב קשה לפני שבוע. אלמנתו, בשנות ה־70 לחייה, מאושפזת במחלקה ומצבה בינוני עד קשה. מספר שעות לאחר המקרה נפטר בבית החולים וולפסון גבר בן 48 ללא מחלות רקע, למעט בעיית לחץ דם. הוא לא היה מחוסן.

משרד הבריאות עדכן אתמול כי ביממה האחרונה נדבקו 519 ישראלים. מספר החולים שמצבם קשה עלה בשישה והגיע ל־37. להערכת משרד הבריאות ופיקוד העורף, כבר בעוד כחודש יהיו בישראל כ־3,000 מאומתים ביום. על פי רוב ההערכות, אם מספר הנדבקים ימשיך להכפיל את עצמו מדי שבוע, כבר בעוד כשבוע נגיע ליותר מ־1,000 נדבקים ביממה.

עוד עולה מהנתונים כי כ־15 אלף ישראלים קיבלו ביום רביעי את מנת החיסון הראשונה וכ־2,000 קיבלו את המנה השנייה. בסך הכל ישנם בישראל 3,535 חולי קורונה פעילים.

בקבינט התקבלו מספר החלטות הכוללות את הגברת מבצע החיסונים הארצי ומאמצי ההסברה לציבור, בדגש על קריאה להתחסן, לעטות מסיכות ולשמור על מרחק פיזי. כמו כן, יבוצעו בדיקות מהירות בכניסות למוסדות גריאטריים, בקייטנות ובמחנות קיץ שיש בהם יותר מ־100 משתתפים.

בנוסף הוחלט על חובת בידוד עד לקבלת תשובה מבדיקה בחזרה מחו"ל, וכדי לחזק את שיתוף הפעולה של הציבור באכיפת הבידוד תיעשה במשרד הבריאות עבודת מטה לבחינת קיצור ימי הבידוד. הקבינט הסמיך את ראש הממשלה ואת שר הבריאות לקבל החלטות שוטפות למימוש המדיניות שנקבעה.

שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות, קרא אתמול לקבינט הקורונה: "בטלו את פטור הבידוד להורים מחוסנים שילדיהם אובחנו בקורונה ודאגו לזכויותיהם. העלייה בתחלואה מדאיגה אותנו וכרשויות מקומיות ידינו כבולות. אם מחוסנים נדבקים, מדוע יש פטור מבידוד להורים מחוסנים שילדיהם נדבקו?
"אני מצפה מקבינט הקורונה לבחון את השיקולים ולקבוע חובת בידוד על הורים לילדים מאובחנים בקורונה. ההתפרצות המחודשת של המגיפה והעובדה שגם אנשים שחוסנו נדבקו מחייבת אותנו לנהוג במשנה זהירות. הורים מטפלים בילדים חולים, מחבקים, ועלולים להידבק על אף החיסון".

במקביל מתרבות הקריאות להחזיר את התו הירוק לפני שהמצב יגיע לכדי גל רביעי. ד"ר אהוד דרוקר, סגן מלר"ד (מרכז לרפואה דחופה) בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד, מסביר: "לא ניתן להגדיר עדיין את המצב הנוכחי כגל רביעי, אך בוודאי ניתן לומר שקיימת התפרצות שאינה מראה סימני בלימה. ככל שנקדים לקבל החלטות כמו החזרת התו הירוק ומניעת התקהלויות, נוכל לעצור את התפשטות הנגיף. עם כל הקושי, עדיין מדובר בצעדים מתונים ומדודים שבכוחם למנוע מההתפרצות של היום להיות הגל הרביעי מחר".