הממשלה נאבקת בכל כוחה למגר את התפשטות מגפת הקורונה מבלי להטיל סגר או ללכת לצעדים מרחיקי לכת, אך נתוני התחלואה ממשיכים לעלות בקצב מטריד. אתמול קיים ראש הממשלה נפתלי בנט שיחות עם מנהלי בתי החולים בסוגיית הספיקה ועל פי דיווח ב"וואלה" נחתם הסכם סודי המתנה את התקנים הנוספים בבתי החולים באי דיווח על אי ספיקה במחלקות.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "הפרסום אודות 'דרישת שתיקה' דמיונית ממנהלי בתי החולים שקרי ומופרך. לא הייתה כל דרישה כזו ממנהלי בתי החולים, לא רשמית ולא ברמז, לא בכתב ולא בעל פה. בראשות בתי החולים בישראל עומדים מנהלים ורופאים מהמעלה הראשונה, אנשי מקצוע מצוינים וישרים שמצילים חיים יום יום. כל ניסיון להטיל דופי ביושרתם המקצועית מזלזל במיטב רופאינו, שנמצאים בחזית המאבק בקורונה לילות כימים" 

עוד נמסר כי "ראש הממשלה גאה במהלך לחיזוק מערכת הבריאות באלפי תקנים לאחר שנים של הזנחה. לאור תגבור המשאבים, ביקש רה"מ מבתי החולים להיערך להמשך ההתמודדות עם המגפה ולהסביר זאת לציבור כדי למנוע תבהלה ולחזק את אזרחי ישראל. כל שאר הדברים פשוט לא התרחשו במציאות".

מפגלת הליכוד האופוזיציונית דרשה לפתוח "בחקירה מיידית על עסקת השוחד שהיצע נפתלי בנט - 'תקציבים תמורת שתיקה' בניסיון להסתיר מאזרחי ישראל את גודל מחדל הקורונה של בנט". 

מוקדם יותר היום, גדעון אוקו שוחח היום (חמישי) ב-103FM עם מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר ומנהל בית החולים "ברזילי" בהווה פרופ' חזי לוי, שהגיב לדברים.

"אני לא מכיר כזה הסכם סודי ואני לא חושב שקיים הסכם סודי, לא ניתן לשמור בסוד את הספיקה או את אי הספיקה והתפוסה במחלקות. מה שנאמר והייתי בשיחה של חלק מהמנהלים שנפגשנו אתמול עם רה"מ, הוא שניתנו תקנים, תהיה תוספת מיטות ושאנחנו נביע את היכולת או אי היכולת שלנו כמנהלי בתי חולים להתמודד עם העלייה בתחלואה ועם העלייה בחולים הקשים, כשהכוונה היא שתוספת התקנים תשפר את יכולת הספיקה", אמר פרופ' לוי.

"עוד הוסיף, כי "זה גם מעליב אותי כמנהל בית חולים שמכיר את כל חבריי מנהלי בתי החולים ומעליב אותי לחשוב שעל ידי כך שיתנו דבר מה יסתמו את פי מלדווח אמת או להתריע על מצב מסוים שפירושו יכולת לתת בריאות ברגעים מסוימים. לכן אינני מאמין ואינני חושב שיש הסכם  סודי שעל פיו התחייבו מנהלי בי"ח מסוימים לא להתריע, לא לדווח אמת ושישתיקו אותם תמורת קבלת מיטות או קבלת תקנים. אני לא מאמין שזה קיים לכן אני חושב שהפרסום הזה בלשון המעטה לא מדויק. אם הוא מדויק, אם הוא נכון, מאוד צר לי על כך אבל אני לא מכיר דבר כזה".

בתוך כך התייחס לדיווח מנהל בית החולים "איכילוב", הפרופ׳ רוני גמזו, שכתב בטוויטר כי "מעולם לא נאמר על ידי ראש הממשלה או מישהו מטעמו כי תוספת התקנים היא תמורת שקט. מדובר בשקר מוחלט".

מנהל המרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר, הפרופ' יצחק קרייס מסר: "ברצוני להבהיר כי מעולם לא הייתה אליי כל פניה מראש הממשלה או מי מבאי כוחו לומר דברים אשר אינם משקפים את האמת המקצועית והערכית שלי. נכחתי במפגשיו של רה"מ עם מנהלי בתי החולים, לא נדרשנו בשום שלב לשתיקה כלשהי תמורת הגדלת המשאבים. מעולם בכל שנותיי כרופא, כמפקד וכמנהל, לא נמנעתי מלומר את דעתי המקצועית וכך יהיה תמיד".

פרופ' חזי לוי: "סגר עדיין נמצא ככלי על השולחן"

פרופ' חזי לוי  (צילום: המרכז הרפואי ברזילי)
פרופ' חזי לוי (צילום: המרכז הרפואי ברזילי)

על ההערכה לפיה עוד 10 ימים נצטרך להכפיל את הקיבולת אמר פרופ' לוי: "זו משימה מאוד קשה משום שנדרשים צוותים מיומנים על מנת לטפל בחולי קורונה ובסביבת חולי קורונה במצב קשה. קבלת הצוותים צריכה להיעשות כמה שיותר מהר, גם את האחיות והרופאים, לא בפעימות אלא כמה שיותר מהר על מנת שנוכל להכשירם ככל שנוכל לסייע בטיפול. דיברו על 2,400 חולים קשים בחודש ספטמבר. צריך להבין שבחלק מבתי החולים, בניית מחלקות נוספות של קורונה או הסבה מחדש של מחלקות פנימיות לקורונה, פירושה הורדת היכולת לטיפול אופטימלי בחולים האחרים שנדרשים לטיפול".

במענה לשאלה האם הגדלת הקיבולת והטיפול שידרשו חולי הקורונה הקשים בהכרח יפגע בטיפול בשאר החולים השיב: "אין ספק ככל שעולה כמות החולים הקשים במיוחד, יכולת הטיפול האופטימלית יורדת. אנחנו צריכים להפנות את הקשב ויכולת הטיפול להרבה חולים קשים שחלקם מונשמים, חלקם חולי טיפול נמרץ, קורונה ולא קורונה, באירוע מסוג זה עם כל כך הרבה חולים שרבים ביניהם קשים הדבר מוריד את יכולת הטיפול האופטימלית. אנחנו צריכים לומר את האמת, הנה אני אומר את האמת ללא הסכם סודי".

עוד אמר לוי, כי "הממשלה והקבינט אימצו אסטרטגיה שאומרת שאנחנו נשתדל לתת חיים רגילים ככל שניתן מבחינת כלכלה, מסחר, וננקוט בצעדים בהדרגה על פי התחלואה. לא נתחיל מיד בבום של צעדים קשים, שבדיעבד אנחנו אומרים אולי היו יכולים למנוע את ההגעה לאן שאנחנו נמצאים היום. זו החלטה אסטרטגית שעל פיה פועל הקבינט. אנחנו רוצים לאפשר חיים ובטח לפגוע כמה שפחות בחיי השגרה בהיבט גם של המסחר, כלכלה, חינוך וכיו"ב".

במענה לשאלה האם הממשלה לא הגיבה באיחור אמר הפרופ' כי "זו גישה שאומרת כשהתופעה קטנה, ברמת הכלה, בואו ניתן את הפגזים, את ההגבלות הקשות, כדי לא להגיע לאן שהגענו".

לדבריו, "בדיעבד על פי התנהגות התחלואה בחודש האחרון ובמחצית יולי, אין ספק שהתחלואה עלתה ושלא הצלחנו לעצור את התחלואה ולהכיל אותה. נכון, אנחנו מחוסנים, הגל הזה שונה מהגל הקודם בהיבט המספר היחסי של החולים במחלה קשה לעומת המאומתים. זו עדיין המוגנות של החיסונים. בטח כשתהיה המנה השלישית יותר נפוצה היא תיתן מוגנות רבה יותר. אבל ללא ספק, בחוכמת הבדיעבד, לא הצלחנו לעצור את המחלה בגישה הזאת".

לסיום נשאל האם צפוי סגר בספטמבר. על כך השיב לוי כי "קשה להמר. אני חושב שאנחנו צריכים לראות בעוד שבוע מה קורה לתחלואה, אם מתחילים לראות השפעה של החיסון השלישי מבחינת בלימת הצטברות החולים הקשים בבתי החולים, לכן קשה לומר אבל אני יכול לומר שמבחינתי לפחות סגר עדיין נמצא ככלי על השולחן, שאני מקווה מאוד ומתפלל שלא נגיע אליו על כל ההשלכות המאוד קשות שלו. אם לא תהיה בלימה, אני חושב שיהיה קשה להימנע מהטלת מגבלות נוספות".