משרד הבריאות עדכן על שיא בנדבקים היומי בגל הרביעי של הקורונה עם למעלה מ-8,600 מאומתים ביממה האחרונה. שיעור החיובים הוא הגבוה ביותר בחודשים האחרונים, ומספר החולים הקשה ממשיך לטפס. מנגד, מבצע החיסונים במנה שלישית נמשך, וכבר למעלה ממיליון אנשים מעל גיל 50 התחסנו לנגיף. פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, שוחח הבוקר (שלישי) עם בן כספית ורוני בר און ב-103FM על נתוני התחלואה, וסימן דווקא את הנתונים האופטימיים: "אנחנו רואים סימנים מעודדים של ההשפעה של החיסון השלישי, אז יש סימנים של תקווה".

בפתח הראיון נשאל גרוטו על ההבדלים בין מספר החולים הקשים שנמצא בירידה לבין מספר המאומתים הגבוה. "מספר המאומתים תלוי רמת החסינות של האוכלוסייה ויש הרבה לא מחוסנים ומחוסנים שנדבקים. יש מספיק עצים שהשריפה קרובה אליהם, מצד שני לא כולם נשרפים עד הסוף אלא מחלימים מהמצב הזה ויוצאים ממנו. אנו רואים ירידה במספרים של החולים הקשים ועוד סימנים מעודדים להשפעה של החיסון השלישי אז יש סימנים של תקווה".

במענה לשאלה האם יש דגירה של המחלה בקרב ילדים השיב הפרופ': "לא בהכרח, יש הדבקה גם בקרב אחרים. נכון שילדים עד גיל 12 הדבר היחיד שמגן עליהם זה אלה שחלו בעבר או חולים כרגע, ופה יש לנו תהליך של הדבקה טבעית".

עוד אמר גרוטו, כי "נתון הנפטרים, אמנם מדברים על 15-10 נפטרים ביום אבל צריך להסתכל על מה היה קורה לו לא היה חיסון, אם לא היה לנו חיסון היינו היום על בערך 1,800 חולים קשים בבתי החולים ופטירה בהתאם. ברגע שיש הרבה חולים נפגע הטיפול. בינתיים אנחנו לא במצב הזה, המחלה פחות קשה והמקרים הקשים פחות קשים מאשר היה בעבר".

על  הנגיף החדש – AY3 אמר: "צריך להתרגל לתופעה שווריאנטים יופיעו כנראה כל הזמן, כל וריאנט שהתגלה בהתחלה אמרו שהוא יותר מדבר ואלים והסתבר שזה פחות או אותו הדבר, אולי קצת יותר מדבק. אין ספק שדלתא מדבק פי 3 מהזן הרגיל, אז זו רמת הדבקה מאוד גבוהה, אבל מרבית האנשים מחוסנים ומוגנים ולא יחלו במחלה קשה. אני מאמין שכך יהיה גם עם הווריאנט החדש, שיסתבר שהחיסון יעיל נגדו. הייתי מעדיף לקבל חיסון בכל חצי שנה ולהמשיך לחיות את החיים בצורה נורמלית".

לדברי גרוטו, "מקדם ההדבקה הוא 1.3. אם לא היה חיסון ולא היו שומרים על הכללים, זה היה עומד על 7 במקום 1.3. חסכנו המון בזכות החיסון ובזכות התנהגות הציבור".

על העומס בבתי החולים אמר הפרופ' כי "אין לי ספק שהמצב התקדם יותר כי אשפוז הבית כבר התחיל ויש חולים שמטופלים בבית. מצד שני המערכת ערוכה יותר לטיפול. אני מסתכל על אנשי הצוות הרפואי שהם הגיבורים האמיתיים והם לא יגידו אנחנו מרימים דגל לבן. הצבא לא נסוג כל כך מהר ובטח אנשי הרפואה. ברור שצריך להוסיף עוד תקנים, הקריסה של מערכת הבריאות לא התחילה היום".