ברקע החלטת ה-FDA אמש שלא להמליץ על מתן מנת חיסון שלישית נגד קורונה לכלל האוכלוסיה, במשרד הבריאות הבהירו מצדם כי המבצע בישראל ימשיך כסדרו. מה עומד מאחורי ההחלטה ומה משמעותה? כל הפרטים:

בנט מצהיר על "בוסטר" למערכת הבריאות בהתמודדות עם הקורונה. צילום: לע"מ

האם יש צורך לחשוש לאחר קבלת מנת החיסון השלישית? 

מומחים ישראלים בכירים אמרו בשיחה עם וואלה! כי אין מה לחשוש. הפורום המייעץ ל-FDA אמנם החליט שלא להמליץ בשלב זה על חיסון במנה שלישית של כלל האוכלוסיה מעל גיל 16, אבל לאו דווקא בשל סיכונים מהחיסון. המומחים אף המליצו לחסן לא רק את בני ה-65 ומעלה אלא גם את הצוותים הרפואיים וכל מי שמצוי בסיכון גבוה להידבק במקום העבודה.

האם החלטת ה-FDA תשפיע על המבצע בישראל?

לא באופן דרסטי, שכן, ה-FDA נותן תוקף למבצע שכבר החל בישראל, וההחלטות אינן מחייבות בהכרח את ישראל. המומחים הישראלים הדגישו כי אין אמת מוחלטת וכי כל מדינה ת'בל החלטותיה על בסיס התנאים האפידמיולוגיים שלה. אף על פי כן, ייתכן כי בעקבות ההחלטה תצטרך ישראל לעדכן את מדיניות התו הירוק.

מתחם חיסוני קורונה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מתחם חיסוני קורונה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

האם מבצע החיסונים נמשך כרגיל?

כן, והמתחמים בארץ פועלים ללא שינוי. יתרה מכך, משרד הבריאות הציג בפני ה-FDA נתונים מחקריים על דעיכת החיסון והעלייה במוגנות לאחר מנת הבוסטר, כמו גם מחקר ישראלי שהוכיח את נתוני היעילות הגבוהים. 

מה הסיבה לכך שה-FDA לא אישר את מנת החיסון השלישית לבני 65 ומטה?

הסיבה שלא המליצו על כך נעוצה בהיעדר מידע מספק כדי לקבוע האם יש במנה הנוספת צורך, בנוסף לסיבות שונות שאינן קשורות בבטיחות: לדוגמא, בשל הצורך בהפניית מיליוני חיסונים למדינות עולם שלישי שטרם התחסנו כלל ויצירת חסינות עדר עולמית, בעוד ארצות הברית היא אחת המדינות החזקות בעולם. בישראל מניחים שבתוך זמן קצר גם ארצות הברית תרחיב את החיסון לגילים צעירים יותר, כפי שנעשה בישראל.

האם ה-FDA הזהיר מפני סכנות החיסון השלישי?

לא. הפורום המייעץ למינהל המזון והתרופות האמריקאי, ציין כי חסרה לו אינפורמציה קלינית מהשטח בטרם יוכל להמליץ על מנה שלישית, אך לא מזהיר מפני סכנות בשימוש. משרד הבריאות בישראל אומר כי הוחלט לפעול באופן אחראי ומהיר כדי לטפל בתחלואה הגוברת, ושנתוני היעילות הגבוהים נראו בשטח.