לאחר החלטת ה-FDA: מאה רופאים ואנשי מדע פנו היום (שני) לשר הבריאות ניצן הורוביץ ודרשו לבטל את התניית התו הירוק בקבלת החיסון השלישי לנגיף הקורונה - או שיעתרו לבג"ץ. לדבריהם, "ההחלטה אינה רפואית אלא בעלת גוון פוליטי הלוקה בחוסר סבירות קיצונית".

בפניית הרופאים נכתב כי "משמעות הדברים הינה, כי ממשלת ישראל תשלול מאזרחיה בני 65-16 שורה של זכויות יסוד חוקתיות ובהן: חופש התנועה, חופש העיסוק, ועוד, וזאת כאשר לדעת מומחי ה-FDA אין לכך כל הצדקה רפואית עניינית".

"ההחלטה לשלול את "התו הירוק" מאת מי שלא יתחסן בזריקת דחף, אינה החלטה רפואית כי אם החלטה בעלת גוון פוליטי הלוקה בחוסר סבירות קיצונית, אשר דינה בטלות", הוסיפו.

מכתב הרופאים נגד התו הירוק (צילום: צילום מסך)
מכתב הרופאים נגד התו הירוק (צילום: צילום מסך)

להערכת משפטנים בישראל, החלטת ה־FDA לאשר חיסון שלישי נגד נגיף הקורונה לבני 65 ולאוכלוסיות שבסיכון לא צפויה להשפיע על מדיניות התו הירוק, אם הנושא יגיע לבג"ץ. המשפטנים שמתבססים על פסיקות שהתקבלו בשנה האחרונה בבתי המשפט בכל הנוגע לעתירות שהוגשו כנגד מדיניות הממשלה באשר לניהול משבר הקורונה.

רק לפני ימים אחדים בג"ץ דחה שלוש עתירות נגד מתווה התו הירוק, ובהן זו של המוזיקאי מתי כספי. העותרים טענו כי כוונת המתווה אינה אלא "להצר צעדיהם של אלו המסרבים להתחסן נגד קורונה ומשכך, הוא פוגע בעיקרון השוויון. על כן, יש לבטלו".

השופטים קבעו שאין זה תפקידם להתערב בשיקול הדעת של גורמי מקצוע רלוונטיים. השופט נועם סולברג הסביר בפסק הדין כי "בשלב זה המגיפה עודנה בעיצומה, ודרכי ההתמודדות עמה עדיין נבחנות, תוך כדי תנועה. משרד הבריאות סבור כי יש לטפל בתחלואה המתפרצת באמצעות חיסון האוכלוסייה, תוך שימוש במתווה התו הירוק כדי לאפשר שגרה בצל קורונה, והוא מבסס את גישתו זו על עמדות גורמי המקצוע מטעמו, על מדדי התחלואה השונים, על עמדות גורמי בריאות ורפואה בינלאומיים, וכן על מחקרים".

עם זאת, משפטנים מעריכים כי בקרוב יגיעו עתירות חדשות לפתחו של בג"ץ, נוכח החלטת הממשלה לבטל החל מ־1 באוקטובר את התו הירוק למי שלא התחסנו בחיסון השלישי.